Permalänk
Medlem

Hur kom hon in på mina datorer?

Något himla skumt hände igår, helt plötsligt började de fara texter över skärmen och texter flyttas...

Ja öppna en notepad
Who's where?

De e e jagm, jag haer haxxat din dator men inte förstört nått
- jaha hur fan kom du in? Hon tog sig också friheten att ta bort typ 5gb bilder pga motivering "jag hade tagit bort mina" men hallå ja pallar inte ens leka på andras datorer. Sen var min datorn fylld med spyware också. Hon måste ju sitta i närheten how the fuck trace her!!?!

I vår notepad fick jag nått lulluigt svar om Malware bytes" har ett hål i sig hon nyttjat men hur fan hon kom in genom min WPA2 wireless och dessuuom till 2 av mina datorer och min NAS. Jag har dessutom olika lösenord överallt men inte särskiilt kraftfulla.....
Har Win7, Microsoft Security Essentials, DIR-635 router(ej default lösen) ej autoinlog på nått

Det störiga är att jag anser mig vara vara ganska leet med nätverk och så blir man *nullad* av en 19-åring fjortis-hona som PINSAMT

Så jag vill bara ha rå om de e nått jag glömt göra med min säkerhet? (Installera Linux är inget alternativ)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Någon har installerat typ VNC på din dator? Ett tips, om du märker att någon är inne i din dator: DRA UT NÄTVERKSSLADDEN och leta reda på läckan.

Det är lite svårt att fjärrstyra din dator om den inte är uppkopplad mot ett nätverk/internet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Går inte att svara på utan mer fullständig info.
Förutsatt att du har väl patchat och uppdaterat Operativsystem etc så är det troligaste att du installerat en trojan

Permalänk
Medlem

Vad har du för lösen till ditt trådlösa nätverk?
Skulle det kunna finnas i en wordlist?

Permalänk

Gissar på att denne person har använt ett så kallat RAT.
Bättre AV kan vara bra.

Är det den andra personen som sa att hon tagit sig igenom ditt "WPA2 wireless" eller har du bevis på att det har hänt?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Polisanmäl. Det är, ur ditt perspektiv, ett inbrott och skall straffas, hårt. Hade du haft huvudet med dig hade du satt igång en nätverksövervakare och sparat info till USB. Du kan ju åtminstone shoota för bildbevis, spara chatten och försöka fånga gärningsmanninnan (?) med lite social hacking. Damn, du ska va "leet", gör något. Ge mig dina lösenord och din interna adress så kan jag ge dig ett handtag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

är ditt nätverk osynligt, dvs att du inte sänder din SSID?

Permalänk
Medlem

jag skulle varit bra mycket snabbare men hon såg ALLT jag gjorde på båda mina skärmar så ja kunde lixom inte tracea de.... kanske kan min router ge mig lite information? hon skapade nya windows login konto hela tiden. och dessutom borde Event Viewer visa massa nyttiga saker - men

Jag täbnker blåsa båda maskinerna ikväll den ena datorn går rätt bra att arbeta på - var kan jag hitta info/ip-adresser . de blir ju också svårt för hennes IP-nummer kommer ju vara samma som mina egna i serien...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Något himla skumt hände igår, helt plötsligt började de fara texter över skärmen och texter flyttas...

Ja öppna en notepad
Who's where?

De e e jagm, jag haer haxxat din dator men inte förstört nått
- jaha hur fan kom du in? Hon tog sig också friheten att ta bort typ 5gb bilder pga motivering "jag hade tagit bort mina" men hallå ja pallar inte ens leka på andras datorer. Sen var min datorn fylld med spyware också. Hon måste ju sitta i närheten how the fuck trace her!!?!

Jag tolkar "jagm" tillsammans med "jag hade tagit bort mina" samt att du känner till både kön och ålder som att detta är någon du känner, kanske tillochmed varit tillsammans med?
Är så fallet så har denne någon förmodligen haft fri tillgång till din dator tidigare och med lätthet kunnat installera en hel rad bakdörrar och fjärrkontrollverktyg. Oavsett så kan du polisanmäla händelsen, vilket förmodligen är vad jag hade gjort.

Det finns varianter som öppnar utgående tunnlar också vilket gör att en brandvägg där du inte blockerar utgående trafik också (default är i hemmabrandväggar i 99% av fallen att allt NATas rakt ut utan kontroll) vilket gör att du är totalt oskyddad. Det finns också en rad sårbarheter i flertalet program som gör att man kan öppna något liknande genom att du råkar exekvera elak kod.

Skrivet av candyraver:

I vår notepad fick jag nått lulluigt svar om Malware bytes" har ett hål i sig hon nyttjat men hur fan hon kom in genom min WPA2 wireless och dessuuom till 2 av mina datorer och min NAS. Jag har dessutom olika lösenord överallt men inte särskiilt kraftfulla.....
Har Win7, Microsoft Security Essentials, DIR-635 router(ej default lösen) ej autoinlog på nått

Det är inte säkert att hon kommit in på nätverket genom att ansluta till ditt WLAN, hon kan lika gärna anslutit från valfri dator på Internet direkt till dina maskiner, eller låtit dem ansluta till henne som jag sa tidigare. Kolla i routern så att det inte ligger en massa port forwards du inte känner igen, det är ju en motorväg rakt in i dina maskiner..

Skrivet av candyraver:

Det störiga är att jag anser mig vara vara ganska leet med nätverk och så blir man *nullad* av en 19-åring fjortis-hona som PINSAMT

Så jag vill bara ha rå om de e nått jag glömt göra med min säkerhet? (Installera Linux är inget alternativ)

Vettig brandvägg / för slappa brandväggsregler, hon kan ha haft fysisk tillgång till din maskin och installerat en keylogger, du kanske har gett henne lösenorden tidigare och inte bytt ut dem, dina lösenord kanske är för lätta (använder du bara vanliga ord som finns i ordlistan går det dessutom ofta jävligt lite tid till att knäcka), dina lösenord kanske finns sparade i webläsarcache eller liknande (lösenord som sparas i firefox sparas i klartext om inget "master password" är satt..) osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenospore:

är ditt nätverk osynligt, dvs att du inte sänder din SSID?

Vad spelar det för roll?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xenospore:

är ditt nätverk osynligt, dvs att du inte sänder din SSID?

Skrivet av maniak:

Vad spelar det för roll?

Precis, vad spelar det för roll?

Man kan likförbannat se BSSID.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Vad spelar det för roll?

Security by Obscurity är ju förvisso ett ganska vedertaget begrepp men inte direkt relevant eller säkert. Någon kan ju ha läst om uttrycket på wikipedia

Permalänk
Medlem

Litet info jag fått via jobbet av vårt polisdistrikt.
Att anmäla ett dataintrång är naturligtvis något man alltid bör göra, huruvida polisen prioriterar brottet är naturligtvis en annan femma.
Polisens råd i sådana här fall brukar alltid vara att bryta internetförbindelsen samt att stänga av datorn och invänta polisen. De tar oftast med sig datorn/datorerna och bränner en image på varje dator inklusive router om den har loggning. Man får sedan hämta ut sin utrustning och kan efter det fortsätta använda den medan de söker på sina images. Som de flesta förstår så får man göra en avvägning om man ska anmäla eller inte då en anmälan kan innebära att man blir utan sin utrustning ett bra tag, de är ju kanske inte alltid så snabba beroende på begränsade resurser vad gäller it-brott. Den avdelningen vi har i mitt distrikt är inte särskilt stor, jag vill minnas att den består av en polis och en tekniker. Distriktet tror jag består av både Blekinge och Kronobergs län. De propsar på att man absolut inte skall söka själv efter loggar och annat då det kan sabba datumstämplar och dylikt vilket ofta förstör bevisläget helt.
Jag vet inte exakt om detta är samma förfarande i alla polisdistrikt (man det borde väl vara det).

Jag skulle själv definitivt fundera på om det var värt besväret att göra en anmälan, kanske är mindre besvär att installera om och se över säkerheten på nytt.

Permalänk
Medlem

På tal om datan som "hon" raderade, så går det ju att få tillbaka den (det mesta, om hon inte på nått konstigt vis har skrivit över de sektorerna på hårddisken) med te x PC Inspector FILE RECOVERY vilket fungerar ypperligt för att hämta tillbaka raderad data. Ett annat hett tips är ju att sätta MAC address control list på routern, och välja enbart dina enheter tillgång till trådlösa. Samt att ha SSID disabled och byta default "user" (oftast admin) på routern.. Betydligt svårare att ta sig in när man måste knäcka både user name och password till denna.. Tror dock mer på att hon tagit sig in via tunnel eller nått annat än trådlösa.. Om det är via trådlösa så borde du ju se i loggen en annan dators mac-address för den tidpunkten dina datorer hackades.. dvs om du inte har bootat om routern efter attacken vilket jag kan tippa har gjorts

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk

Ja, nu är kanske inte MSE det bästa AV du kan hitta...
Testa typ Norton eller FS...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Ja, nu är kanske inte MSE det bästa AV du kan hitta...
Testa typ Norton eller FS...

Klagar på hans antivirus och rekommenderar Norton, lol.

Nod32 eller Kaspersky.

Permalänk
Skrivet av Sasha:

Klagar på hans antivirus och rekommenderar Norton, lol.

Nod32 eller Kaspersky.

Jamenvafan!

Kom igen... Vi lever in på 90-talet... Det var då Norton sög. Nu är de ganska bra. Iallfall i topp med alla andra AV...

Kanske dags att hoppa ur sin lilla bubbla och facea verkligheten...

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Jamenvafan!

Kom igen... Vi lever in på 90-talet... Det var då Norton sög. Nu är de ganska bra. Iallfall i topp med alla andra AV...

Kanske dags att hoppa ur sin lilla bubbla och facea verkligheten...

Nej jämfört med de andra AV så är tom. Avast! bättre, Norton är sugigt som f*n.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Avast! äger ju, har de på 3 datorer har haft det i snart 3 år och har ALDIRG fått in ett virus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke1100:

Jamenvafan!

Kom igen... Vi lever in på 90-talet... Det var då Norton sög. Nu är de ganska bra. Iallfall i topp med alla andra AV...

Kanske dags att hoppa ur sin lilla bubbla och facea verkligheten...

Heh, verkligen inte.

Permalänk
Skrivet av Rosen70:

Avast! äger ju, har de på 3 datorer har haft det i snart 3 år och har ALDIRG fått in ett virus.

Det är vad Avast! säger.
F-Secure var skitbra och stängde ute alla virus tills jag testade ett annat AV.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Det är vad Avast! säger.
F-Secure var skitbra och stängde ute alla virus tills jag testade ett annat AV.

fsecure är inte lika bra fick en massa virus på pappas.

Permalänk

Fattar ni folk noll eller!
Ni är ju bara partiska med era egna AV... Det är klart man inte förnekar det man själv har...
Kejs klåwst.

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Skrivet av Jocke1100:

Fattar ni folk noll eller!
Ni är ju bara partiska med era egna AV... Det är klart man inte förnekar det man själv har...
Kejs klåwst.

Säger han som har Norton.

Skrivet av Rosen70:

fsecure är inte lika bra fick en massa virus på pappas.

Det jag menade var att går du enbart efter vad Avast! säger så vet du ju inte om Avast! har missat något virus...

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Skrivet av cyberkyckling:

Säger han som har Norton.

Det jag menade var att går du enbart efter vad Avast! säger så vet du ju inte om Avast! har missat något virus...

Rätt kommentar från ännu en Nortonägare!
Jomenprecis... AV-tillverkarna skryter inte precis med hur många virus dem missar... :S

Visa signatur

Acer Aspire 7730G ->| Intel Core 2 Duo T5800 2.0 Ghz | nVidia Geforce 9600 GT 512 Mb | 4 Gb DDR 2 RAM | 320 GB SATA 2 HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Det jag menade var att går du enbart efter vad Avast! säger så vet du ju inte om Avast! har missat något virus...

Jo men det borde nästan vara självklart att detinte har släppt in virus har kört bootscan med ett annat program och avast och det gav inga resultat. Samma med online scan ingenting där.

Permalänk
Medlem

det kunde ha vart värre...
xkcd: 1337: Part 1

OT
troligen har hon tagit sig in via spyware/malware/trojan/osäkra lösenord på din dator (precis som folk redan sagt)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sasha:

Klagar på hans antivirus och rekommenderar Norton, lol.

Nod32 eller Kaspersky.

Klagar på Norton och inte testat 2009, lol..

Nortn Antivirus eller Internet security eller nån av deras andra programvaror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

det kunde ha vart värre...
xkcd: 1337: Part 1

ot
troligen har hon tagit sig in via spyware/malware/trojan/osäkra lösenord på din dator (precis som folk redan sagt)

i lol'd

Visa signatur

Sapere Aude