Reklamation efter garantitid's slut - till butik eller tillverkare

Permalänk
Hedersmedlem

Reklamation efter garantitid's slut - till butik eller tillverkare

Ok, jag borde veta detta eftersom jag följt detta forum i många år men när man själv står där så inser man att man blir osäker.

Jag köpte en Onkyo TX-SR606 receiver i februari 2009 från Mediamarkt. De ger 1 års garanti. Igår slutade den plötsligt att acceptera 1080p50 eller 1080p60 (720p, 1080i och 1080p24 funkar fortfarande) och efter lite Googlade isåg jag att detta är ett kännt problem hos Onkyo: (ex Amazon.com: Customer Discussions: onkyo 606 will not recognize 1080 p at all,). Det verkar bero på dåliga kapacitatorer).

Eftersom jag har 3 års reklamationsrätt och jag eventuellt borde kunna hävda att detta är ett ursprungsfel (d v s dåliga kapacitatorer som verkar gå sönder hos väldigt många) så är egentligen min fråga: är det fortfarande hos Mediamarkt jag ska försöka reklamera eller är det direkt på Onkyo jag ska gå? Jag antar det är Mediamarkt men man vet ju aldrig ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Du vänder dig till MM, ta med länken eller en utskrift av sidan. För övrigt heter det kondensator.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Japp, det är MM du ska gå till. Som vanligt med reklamationer till skillnad från garantiärenden så är det du som ska visa att det är fråga om ett ursprungsfel. Så att ta med materialet som föreslogs är en god idé.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario