Windows XP Aktivering OEM-Nyckel

Permalänk
Medlem

Windows XP Aktivering OEM-Nyckel

På min Netbook följer det med en Windows XP Home Edition nyckel och det var förinstallerat när man fick datorn. Valde att byta och köra Windows 7 på den ett tag, men nu vill jag ha tillbaks Windows XP på den.

När jag installerat allt och den startar upp så går det inte att logga in för den kräver aktivering först. Jag väljer då aktivering via Internet och klickar vidare. Får upp meddelandet att Windows är aktiverat. Problemet är nu bara att det fortfarande inte går att logga in, den visar samma meddelande igen om att jag ska aktivera. Nu får jag bara upp ett felmeddelande om att möjligheten att aktivera har upphört.

Provar då installera om datorn med en annan nyckel som tillåter mig att komma in i Windows utan att aktivera. Sen byter jag till min nyckel igen och försöker aktivera. Då får jag upp felmeddelandet att jag redan använt upp mina aktiveringar på denna nyckel.

Vad är det som händer egentligen? Det här är ju exakt samma dator i oförändrat skick som när jag köpte den. Varför kan jag inte installera och använda den inkluderade nyckeln? Hur går jag tillväga för att aktivera Windows? Vad som helst som inte involverar att ringa upp Microsoft, det finns inte en chans att jag gör.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Vad som helst som inte involverar att ringa upp Microsoft, det finns inte en chans att jag gör.

Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Vad är problemet?

Det ska inte krävas mer jobb och besvär av att faktiskt ha en laglig nyckel. Då gör jag hellre det på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skumt du.

Blås om den och gör om allt.

Har redan försökt två gånger nu. Den vägrar aktivera, säger bara att jag inte har fler aktiveringar att utföra för den här nyckeln.

Permalänk
Medlem

Ring microsoft, så farliga är dom faktiskt inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Efter ett tips och lite läsning visar det sig att jag ska ha en SLP OEM version som aktiverar via information i bios. Den medföljande nyckeln ska man egentligen inte använda och den kräver telefonaktivering. Så ska fixa hem en SLP OEM version som förhoppningsvis funkar nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Exakt, du har rätt om slp nyckeln:)

Medföljande nyckeln är till för aktivering just på det sättet såklart (skriva in i rutan vid installation eller aktiveringsrutan), men nyckeln kan ju också användas för mkt (3 gånger sen är det stopp antar jag).

Permalänk
Medlem

Ingen som sitter på en XP Home Edition med stöd för HP/Compaq och preactivation? Jobbigt som fasen att experimentera då jag måste göra en bootbar usb-sticka.

Permalänk
Medlem

Aktivering över telefon innebär att du på telefonen knappar in en radda siffror, som svar får du en annan siffer/bokstavskombination som du knappar in i datorn.
Automatiserat system, du behöver inte tala med någon, och det är ett gratisnummer. Tar några minuter att utföra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av altair4:

Ingen som sitter på en XP Home Edition med stöd för HP/Compaq och preactivation? Jobbigt som fasen att experimentera då jag måste göra en bootbar usb-sticka.

För aktivering med oemslp nycklar till xp krävs först SLPSträng i bios, korrekt crc värde för ditt bios, biosfiler i i386 foldern på skivan och till sist OEMSLP nyckeln.

Och ja, det finns två för hp/compaq.

Mer än så får jag inte säga förutom att jag har en sån cd för min laptop..

Permalänk
Medlem

Ring ffs. 2 minuters gratissamtal med en dator..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har ringt nu. För jag har fan provat med allting. Men gissa om det fungerade, näää. Knappar in siffrorna jag får, får meddelandet att windows är nu aktiverat. Klickar logga in och får meddelandet att jag måste aktivera, klickar aktivera och får meddelandet att jag redan har aktiverat. Det är ju stört omöjligt att lyckas med det här.

Kör dessutom med en HP Compaq Windows XP Home Edition SP3 skiva nu och den vägrade aktivera den automatiskt med.

Kommer aldrig någonsin att köpa en Microsoft produkt och inte nog med det, kommer aldrig någonsin köpa något där en Microsoft produkt ingår.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av altair4:

Jag har ringt nu. För jag har fan provat med allting. Men gissa om det fungerade, näää. Knappar in siffrorna jag får, får meddelandet att windows är nu aktiverat. Klickar logga in och får meddelandet att jag måste aktivera, klickar aktivera och får meddelandet att jag redan har aktiverat. Det är ju stört omöjligt att lyckas med det här.

Kör dessutom med en HP Compaq Windows XP Home Edition SP3 skiva nu och den vägrade aktivera den automatiskt med.

Vad för nyckel försöker du knappa in ?

OEMSLP nyckel eller din OEM nyckel?
OEM nyckel kräver inte oembios filer i i386 mappen, det gör dock oemslp nycklar (enbart för xp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad för nyckel försöker du knappa in ?

OEMSLP nyckel eller din OEM nyckel?
OEM nyckel kräver inte oembios filer i i386 mappen, det gör dock oemslp nycklar (enbart för xp).

När jag först installerade HP/Compaq versionen så skrev jag inte in någon nyckel. Men då det inte fungerade(aktiveringsrutan kom upp ändå) så provade jag aktivera via telefon med OEM nyckeln som sitter på undersidan av datorn. Det var den jag använde då jag ringde och fick en kod. Men då fastnade jag bara i en loop att den säger den lyckats aktivera och sedan kräver aktivering.

Läste lite om det och provade några lösningar, men inget av det fungerade. Känns bara som ett dåligt skämt det här. Går inte heller få tag på några återställningsskivor utan att betala dyra pengar till HP/Compaq och det tänker jag inte göra.

Stod att jag inte skulle behöva skriva in någon nyckel med HP/Compaq Windows versionen, gick då bra att inte skriva in någonting, borde väl blivit en standardnyckel för den då?