Vattenkyla GFX och CPU - vad är viktigare: Radiator/pump/reservoirstorlek?

Permalänk

Vattenkyla GFX och CPU - vad är viktigare: Radiator/pump/reservoirstorlek?

Hur är det om man vattenkyler både gfx & cpu i serie?
Behövs det då en starkare pump, eller större radiator och/eller större reservoir?
Eller typ två radiatorer, en efter cpu som leder till gfx-kortet som i sin tur leder till en annan radiator?
Eller spelar det ingen roll, det är bara en fråga om hur snabbt radiator fläkterna går?

Logiken dikterar nog att man behöver lite annat upplägg för att kyla två heta prylar en enbart en

I en tråd häromdagen hittade jag:
EK-DCP 4.0 (12V DC Pump)
(resp. med en passande top)
EK-CoolStream RAD-XT (360), G1/4
EK-Reservoir Combo DCP 4.0
för cpu+gpu kylning

Medan en anna tråd rekommenderades
EK-DCP 2.2 (12V DC Pump)
eftersom den är inte så stark och därför tystare och ger mindre vibrationer. dock var det tror jag enbart till cpu (utan gpu) kylning.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Entusiast

Värme som skall överföras till luften behöver ha en så stor kontaktyta mot luften som möjligt, gärna på en så liten yta som möjligt. Därför är kylflänsar just... flänsar.

Så jag skulle säga att radiatorn spelar en primär roll i hur stor effekt som kan kylas bort.
Större radiator = större kontaktyta mot luft = större mängd värme per tidsenhet kan transporteras bort.

Vatten kan bara lagra lagra en viss mängd värme innan den når en temperatur som får det att koka/ånga. Så vattnet får inte stanna vid värme-källan för länge.
En snabbare pump = mindre värme lagrat i vattnet = lägre temperatur i helhet.
Men bara så länge radiatorn klarar av att kyla av vattnet innan det har passerat igenom radiatorn.
Är pumpen för klen, kommer vattnet att bromsas för mycket av kylblocken, därmed hinner vattnet inte transporteras bort från värmekällan tillräckligt snabbt.

Vattenreservoaren ser till att hela vattensystemet är ständigt vattenfyllt och eventuell avdunstning kompenseras med vatten från reservoaren.
Vatten kommer alltid att avdunsta, så reservoaren skall fyllas på med jämna mellanrum.
Ju större reservoar = desto längre tid mellan påfyllningarna = mindre underhållsarbete.

Måste man prioritera i ett vattenkylnings-system, så tycker jag att prioriteringen skall komma i följande ordning:

1: Stor radiator för effektiv nedkylning av vattnet även vid lite större effekter. Finns ingen anledning att snåla på radiatorn. Hela idén med vattenkylning är just för att få större kontakt-yta mot luft gentemot vad en ordinär kylfläns har.

2: Pump med bra statiskt tryck ser till att pressa vattnet igenom kylblocken, som oftast är den mest bromsande faktorn i ett vätsekylsystem, flödet är sekundärt, men ändock viktigt.
Snabba pumpar är oftast klena när det kommer till statiskt tryck, och ger efter om man seriekopplar mer än ett kylblock i samma krets.

3: Kylblocken skall ha så mycket vattenflöde som möjligt så nära värmekällan som det är möjligt.
Kylblock som har en effektiv design i den här frågan har oftast en ganska hög motståndsfaktor.
I gengäld får man en bra värmeöverföring till vattnet i dessa kylblock.
Block med lågt motstånd är bra i dem fall där man behöver seriekoppla många (fler än tre) kylblock i samma krets.
I de flesta fall handlar det om två till tre kylblock, så jag skulle rekommendera kylblock med effektiv värmeöverföring och sedan kompensera med en pump som har ett högt statiskt tryck.

4: Reservoaren behöver bara vara så stor som kan känner sig bekväm med.
Enkel matematik här: Ju mindre reservoar, desto oftare får man fylla på.
Anpassa reservoaren efter bekvämlighetsbehoven.

Lästips: Nybörjarguide till vattenkylning

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

sysghost fattar inte varför länkar du till denna artikel om man har här http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
sen till fråga,
det kanske känns konstig men ek dcp 4,0 är för kraftig för att fungera bra i vanliga system, i vanlig användning bättre att ha pump på max 10W, ek dcp 2,2 har 6W och finns också phobya och black water pumpar som är på 8W
om du tittar bara på pumpar så du kan se att de värmer upp vatten så 18W ger högre temp i system med mindre slangar/kopplingar eller bara i mindre system på max 3 block, de kraftiga block passar i de system som har många block och långa slangar, dvs med riktig stora restriktipner så att man kan uppnå tillräcklig flöde, för hög flöde eller för låg är inte bra, man klarar sig med bara cpu och en radiator med pump på 3W eller de som har max 1m tryck
den EK pump dcp 2,2 som killen bytte från 4,0 var i system med 1 cpu och 1 gpu och den säkert skulle orka en till gpu så verkligen 6-10W är den bästa pump man kan välja.

radiator väljer du efter hastighet på fläktar, dvs ju större desto tystare/saktare fläktar kan ge rimliga temp, trippel radiator är utmärkt och ek coolstream är bra val från mellan klassen

reservoar väljer du efter plats/visuell effekten och effekt på pump, större radiator (mer vatten) ger dig bara lite längre tid innan temp ska komma till sin vanlig arbetstemperatur, sen om du väljer för små reservoar så pumpen kan suga in den luft som skulle stanna där, om det händer så luften brukar hamna i radiator som kanske påverkar lite temperaturer men ite så farlig, värsta skulle bli om den stannar i kylblock eller om du skulle a alldeles för stark pump som den på 18W som skulle flytta luft hela tiden i loop och om den hamnar i pump så lager kan överhettas och pumpen blir till att byta

kanske det känns avskräckande vad jag har skrivit men det handlar bara om att inte använda överdimensionerade komponenter så att man kan få bra vattenkylning
iaf de komponenter du valde fast med edn pump på 6W och passande reservoar och sen passande block, slangar med 10-13mm inre diameter och allt blir perfekt

Permalänk

tack för era utförliga svar.
visst lästa jag faq'n, men att få det hela kompakt ner i samband med min fråga kändes i så lätt.
tack igen, mycket uppskattad!

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Åter igen hänvisar jag till mitt eget galleri. Jag kör en EK 2.2 pump med både GPU och CPU block, och då kör jag bara en 240 radiator. Funkar hur bra som helst. 360 raiator hade ju varit ännu bättre. Men ingen plast tyvärr, ska köpa mig en 120 radiator till dock nångång. Men det är ingen prio, har helt godkända temperaturer.

http://www.sweclockers.com/galleri/5196-define-r2-vatten

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Brara ett kort svar, radiatorn är viktigast men ännu viktigare är att du drar loopen rätt samt ser till att lufta ur systemet riktigt ordentligt, det har jag lärt mig, det kan ta 15 timmar att få ur all luft ur en rejäl loop.

Permalänk
Medlem

hahahaa sleeplezz radaitor viktigast men ngt ännu viktigare, vad är högre än viktigast iaf viktigast är pump i loop, utan vattenflöde inget hjälper, du kan ha små eller tunn radiator och det kommer fungera bara att det kräver mer luftflöde från fläktar dvs mer buller, ju större radiator yta desto tystare fläktar kan användas eller mycket kraftigare system kan kylas iaf det handlar om att välja rätt komponenter beroende på vad man vill uppnå

ska man ha ju bästa kylning så köper man inte direkt LN2 grejer till surf/filmdator tänk på vad du vill uppnå, välj rätt pump och sen välj radiator beroende på fläktar du ska använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Åter igen hänvisar jag till mitt eget galleri. Jag kör en EK 2.2 pump med både GPU och CPU block, och då kör jag bara en 240 radiator. Funkar hur bra som helst. 360 raiator hade ju varit ännu bättre. Men ingen plast tyvärr, ska köpa mig en 120 radiator till dock nångång. Men det är ingen prio, har helt godkända temperaturer.

http://www.sweclockers.com/galleri/5196-define-r2-vatten

Vad har du för temperaturer då? ("helt godkända temperaturer") kan ju variera beroende på tycke och smak.

Är sugen på skaffa vattenkylning jag med som trådskaparen men GTX 400 korten går ju lite varmare än ditt Radeon.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

kolla hans tråden #10095167
om du läser det vidare så gpu ligger på 45 grader då han spelar
sen gtx480 med ek water block fullcover och sånt pump på under 10W plus dubbel radiator 8om bara till gpu, annars trippel om med cpu) ska ligga på 45-50 grader, beroende på fläktar
själv har jag fortfarande bara HD4870 med i5 750 @4GHz med trippel radiator och pump på 8W och scythe GT 1850 @~850rpm så jag har det väldig tyst och bara gpu sitter på 41-42 då jag spelar och vid hård belastning med linpack får jag på cpu 65-67 grader och furmark på gpu på 47-48 grader
hur som helst med gtx480 temp blir mycket lägre än med stock kylning speciellt i load och viktigaste det blir tyst

många tänker fortfarande på att man får mycket bättre kylning med vatten så det går överklocka bättre, egentligen det ger inte så mycket mer marginell, man måste gå i -50 grader för att märka skillnaden rejält så det viktigaste med vattenkylning är att den har kyler så bra så den kan gå nästan ljudlös och för de flesta det är viktigaste och kanske utseende

Permalänk
Medlem

Goda fördelar att få en sval, tyst och möjligheten till ökad prestanda. Sen verkar ju GTX 470 gilla vattenkylning. Blir grymt sugen får läsa på lite merbara känner jag.

Har med ett Fractal Design R2, tror ni att man får plats med EK-CoolStream RAD -XT (240), Radiator i lådans tak? Där finns ju 2x120mm (140mm) fläkthål. Och mitt fall så blir det kul plats då min nuvarande luftkylningen till CPU ersätts av ett vattenblock.

Sen undrar jag om man lägger vattengången så att den leds först genom GPU blocket och sen CPU blocket får man då mycket svalare GPU eller är det hugget som stucket? Då mittmål främst är att kyla grafikkortet.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr.clown:

Goda fördelar att få en sval, tyst och möjligheten till ökad prestanda. Sen verkar ju GTX 470 gilla vattenkylning. Blir grymt sugen får läsa på lite merbara känner jag.

Har med ett Fractal Design R2, tror ni att man får plats med EK-CoolStream RAD -XT (240), Radiator i lådans tak? Där finns ju 2x120mm (140mm) fläkthål. Och mitt fall så blir det kul plats då min nuvarande luftkylningen till CPU ersätts av ett vattenblock.

Sen undrar jag om man lägger vattengången så att den leds först genom GPU blocket och sen CPU blocket får man då mycket svalare GPU eller är det hugget som stucket? Då mittmål främst är att kyla grafikkortet.

Tror det blir för tajt mellan moderkortet och fläktarna/radiatorn tänkte första göra så men det var för liten plats:P

Permalänk
Medlem

det finns såna tunnare radiatorer men det blir ingen plats för överklockning, det blir bättre om du monterar den radiator som du vill på chassi så de skruvar som håller fläktar ska hålla radiator också, sen om du ska inte tycka om utseende bara att täcka det med ngt, annars googla lite för folk har tryckt in dubbla radiatorer så du kan se hur de gjorde, om du väljer min första förslag så tänk på en dubbel 140mm radiator

sen hur drar du slangar och vattenflöde spelar inte ngt större roll, gör hur det passar dig.

Permalänk
Medlem

Kan va ganska coolt att ha den utan på uppe på taket, och slangarna genom hålen som finns i chassit med 140mm radiator

Undrar även hur det är med vattentankar måste man fylla på ofta? Bygger jag in allt är det ju svårt att se hur mycket vatten som man har kvar och jag gillar inte massa displayer och skit på chassit lite stilrent får det ändå vara.

Såg dualbay pumpen med inbyggd tank eller tvärtom. Men har ju bara 2 slots och min dvd bränanre sitter där. A klurigt att hitta bra och snygg lösning, beger mig ut på google helt enkelt men hittar ni fler bra lösningar hör gärna av er.

Rizzt din lösning va skit bra och snygg, tråkigt nog har jag 4 st satadiskar och en ssd så kan inte göra som dig :S

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

dr.clown den der dualbay är tank med inbyggd pump men som du själv säger du har bara en 5,25" fack

så med vatten så man behöver inte fylla på ofta, iaf om det är inga läckage så det kan vara bara att byta kylvätska och kolla system på 1 till 5år, beroende på vad du har vätska och tillsatser osv, jag skulle säga att byta vatten var 1-2 år och kolla alla block om det är inget skit i de eller köra med ngt rengöring tillsats efter den tiden och sen byta till ny vatten

och då du har två alternativ, att köra en vanlig "tube" tank inne i chassi men om du är osäker på nivå och vill slipa öppna chassi för att kolla det så det finns en snygg reservoar från XSPC 5,25" bay alu front som liknar den dualbay fast är mycket billigare och tar bara 1 fack

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat runt på6 olika forum och googlat och slutet av månaden beställer jag sakerna kommer lägga upp en bygglogg på det här på Sweclockers, då jag själv älskar att se hur folk gör vad man får ut av det och det hjälper andra som är sugna på att testa.

Jag kommer till 95% köra en 360 radiator som jag kommer montera på eller bak på chassit med skruv och distanser och använda dom fina vattenutgångs-hålen som chassit faktiskt har.

Kommer bli ganska lik Rizzt uppsättning med en liten tvist, återkommer med mer info snart

*Edit

Ny har jag fått alla vattenkylnings delar och kopplat in allt, EK-DCP 2.2 pumpen verkar ju sjukt underskattad bland vattenkylare.

Detta blev det :

3ST Scythe Gentle Typhoon 120mm fläkt 1150rpm
EK-CoolStream RAD-XT (360),
EK-DCP 2.2 (12V DC Pump) med reservoir compo
EK-Supreme HF - Acetal
EK-FC470 GTX - Acetal
Vibrationsdämpare för 120 mm fläkt tillradiatorn

CPU idle = 29 grader
GPU idle = 35 grader

100% CPU load = 56 grader
100% GPU load = 52 grader

Spel CPU = ca 40-45 grader
Spel GPU = ca 40-45 grader

360 radiatorn trivs bra med ett fermi med andra ord.

Nu inväntar jag mina delar då jag övergår till i7 plattformen (1366).
När dessa kommer lägger jag upp bygglogg och galleri för alla som gillar titta och även önskar testa vattenkylning för första gångensom jag gjort.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent