"Den här sidan använder cookies..."

Permalänk
Medlem

"Den här sidan använder cookies..."

Hur mycket måste man "varna" användarna om ens sida använder cookies? Jag har för mig att det är lag på det, men det kanske ha ändrats. Räcker det att ha en liten "and btw this site uses cookies" i footern?

Tack på förhand

Permalänk

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:
att webbplatsen innehåller kakor,
vad dessa kakor används till och
hur kakor kan undvikas.

Så beskriver PTS själva lagen.
PTS - Frågor och svar om kakor för webbplatsinnehavare

Permalänk
Medlem

Lite småkonstig lag kan jag tycka. Det ska bli intressant att se ifall samma lag kommer att ändras så att den även omfattar web/local storage.

Permalänk
Medlem

Finns ju även flash cookies som knappast täcks av lagen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hör till just den här tråden!?! Men vilken nytta har egentligen jag som internetanvändare av kakor? Om någon webplats sparar kakor på min dator för att kunna visa riktad reklam eller liknande så... det är dumt! Men om det snabbar upp surfandet har jag inget emot det.

Permalänk

Det snabbar ju på sätt och vis upp surfandet men ända problemet är att om alla webbplatser som du är inne på sparar en kaka så blir det till slut en helt fruktansvärt massa kakor som i sin tur sänker hela datan. Så jag tycker att man med jämna mellanrum ska ta bort kakorna

Permalänk
Rekordmedlem

Kakor används för att identifiera dig, det är båda bra och dåligt som allt annat, (typ det jävla flash) det missbrukas ofta av reklamföretagen men kan vara bra för att hålla reda på tex inloggningar på vissa ställen. missbruket kan dock göra så att man stänger av skiten, du kan ju prova själv vad som händer, surfa runt med kakor o flash aktivt en vecka så du får lite bös i datorn, rensa sedan bort kakorna o allt annat i webläsaren & stäng av dem, surfa igen och observera skillnaden, vissa siter ser lika ut, vissa andra är helt annorlunda, google kan inte mata dig med "rätt" annonser längre.
Själv så är jag lite restriktiv med all bös siterna vill göra, jag är inte intresserad av blinkande flashannonser som flyter med på sidan men en stillastående normal bildannons är ok, kakor kan man reglera med pluggins som kontrollerar dem, det är ju spårkakor från reklamföretag som man inte vill ha. Flash kostar också rätt mycket pengar för oss användare förövrigt, det ger mätbart högre energiförbrukning att surfa med det aktivt, och står nån flashsida och blinkar så kostar den kanske 1krona/dygn i el jämfört med icke flash. Det är samma förakt för kunder/användare som att tex ica sänder ut 3 reklamblad till mig pga min adress, eftersom jag är möjlig kund till 3 butiker, jag handlar numera oftast inte på ica.........
Jo när jag nu ändå är igång..
Man bör inte kräva registrering heller innan det behövs, det verkar ju som en del använder det istället för kakor för att spåra användare, och jag vill heller inte registrera mig för att kunna se ett pris på en webshop, man bör om möjligt undvika sån programmering om man kan göra valet, det vore trevligt om alla respekterade sina "brukare" och inte gjorde allt för att spåra dem, många som kör annat än ie slår av funktioner på olika sätt beroende på vilken site man är på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.