Permalänk
Medlem

Ovanligt problem, No-Pic

Hejsan gänget.

Jag har en AMD Am3 945 (oklockad), Asus M4A79T Deluxe, 4 gig DDR3 Crusial 1600Mhz, 2 x 5770 crossfire, Zalman ZM600-HP plus ett gäng hårddiskar etc.

Nu till problemet, min dator vill inte starta normalt. När jag startar den så går fläktarna upp i varv, sen ner igen. Som att datorn försöker boota men vill inte direkt komma igång. Jag har testat allt man kan komma på inom normal teknisksökning, vill säga: Kopplat ur hårddiskar/dvd, kört 1 minne i taget, kopplat bort ena grafikkortet och allt sånt där vanligt mekk. Roligaste är att det är inte första gången som detta har hänt, datorn levde i morse och enda problemet är att detta händer bara då jag flyttar datorn eller drar ur strömkabeln till nätagget. Sen har jag en vän här och vi har testat, grubblat, skakat på huvuden, gjort ett gäng facepalms. En av dom riktigt skumma sakerna är när vi drar ur nätverkskabeln under uppstartfasen så går fläktarna ner i varv ännu mer, sen sätter man i den igen så går farten på fläktarna upp Vad mer.. hmm vi gjorde en korskoppling mellan polarns dator och min dator, vi tog endast pci-e x2, 24 pinnarn (moderkort), 8 pinnars till cpu (måste lägga till att polarns nätagg satt kvar i hans burk under tiden, såg bra ut... *host*) Vi starta min dator och fick bild på mina skärmar, men va skoj att kompisens hårddiskar,fläktar gick igång samtidigt. Jätte smart koppling, kanske inte men iaf. Så känslan jag får är att non kondensator i mitt Zalman inte pallar att dra igång allt i min burk när jag startar. Men tycker det är skumt att t.ex nätkabeln kan reagera på hur mycket ström datorn får? Och att den gjort såhär innan men efter en clear cmos har den startat upp såm den skall men inte denna gången.

Blir väl att köpa ett nytt nätaggregat om ingen go snubbe på swec kommer på vad det kan vara.

Edit: När min vän höll på chassits ena skruv (som håller fast sidopanelen) samt på ett element så kände han att det led ström genom hans kropp så vi testa att koppla en skalad kabel mellan nätaggregatet och elementet och då slog gnistorna fint. Så jordfel är absolut felet i detta fall. Så får bli en RMA på aggregatet.

Permalänk
Medlem

jodningar?

Permalänk
Medlem

Jo vi har också tänkt den tanken, dock fungerar både polarns dator och min gamla burk funkar med fast inte den nya (den jag skrivit om). Men får bli att plocka ner hela nya datorn och testa den på separat testbänk senare idag.