Modem/router problem (Telia/Zyxel och Netgear 614)

Permalänk
Medlem

Modem/router problem (Telia/Zyxel och Netgear 614)

Jag har sen urminnestider kört med Telia i olika hastigheter och ligger nu på 24/2.5 och det har funkat BRA tills för några veckor sen. Internet började bli rejält segt, speciellt svarstiderna var INTE bra. Körde en reset på både router och modem men inget hjälpte och till slut så tappade jag sporadiskt kontakten helt med internet.

Kopplade bort routern och körde direkt via modemet och allt rullade på precis som vanligt. Kopplade in en annan router av exakt samma märke och modell med skillnaden att den är äldre och saknar trådlöst. Där får jag ingen kontakt överhuvudtaget med internet trots över en timmes väntan.

Jag sliter fram mitt gamla 8Mbits modem och testar med router och det funkar utan några som helst problem med båda routrarna.

Slutsats, modemet strular till det.

Telia kundsupport: Vi ger ingen support på kringutrustning och eftersom modemet fungerar utan router så är det utanför vår kontroll

WTF!!

Vad är det som händer? Efter att ha fungerat i flera år utan några som helst problem så slutar det helt plötsligt att fungera?!

Modem 24mbit - Zyxel 660 Triple Play (det gamla blåa modellen)
Modem 8mbit - Alcatel Speedtouch

Trådlös Router - Netgear WGR614
Trådad Router - Netgear RP614

Jag inser ju nu idag att WGR614 kanske inte är världens bästa router eftersom den går loss för 230 spänn på webhallen men det är en annan grej. Den kostade 500 när jag köpte för 1½ år sen.

Någon som varit med om något liknande? Tänker ju inte köpa en ny router om det visar sig att det är modemet som det är fel på...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

kontakta telias support igen och be att få binda om 12 mån och få ett nytt zyxel utskickat (polare till mig gjorde det så det ska gå att göra) det är ju också ett sätt att felsöka, dvs funkar det bra med ett nytt zyxelmodem så hade du rätt i att det var fel på modemet.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

OM det fungerar DIREKT i modemet.
Flasha om routern med nyaste mjukvara och reseta den, löser det inte problemet -> köp ny router.
Svårare än så är det inte, saker går sönder/blir sämre med tiden.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram