Permalänk
Avstängd

SteelSeries G7

Skall som tidigast i Februari byta både mus och tangentbord. Är ganska inne på att köpa ett G7 som rubriken säger.
Sökte lite på forumet men har inte hittat några trådar som behandlar just detta tangentbord.
Någon som har eller åtminstånde har testat de och kan delge sina synpunkter på tangentbordet.
Jag är ute efter ett tangentbord för spel som håller mycke hög kvalite. Jag är inte ute efter massa extra funktioner eller knappar. Eftersom SteelSeries G7 i teorin har allt jag vill ha och behöver så vill jag också veta vad folk tycker om de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är att du pungar du 1000kr för att deras logga ska stå på t-bordet, och g7 har allt som ett 150krs tangentbord har utan Windows knapp. Verkar inte som du behöver så mycket

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Tror jag läste nånstans att man kan trycka ner otroligt många knappar samtidigt, och att det är en stor del av priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
Vad jag har hört är att du pungar du 1000kr för att deras logga ska stå på t-bordet, och g7 har allt som ett 150krs tangentbord har utan Windows knapp.

Vilken kännare. Nej, den stora fördelen med tangentbord som detta är kvaliteten, skrivkänslan och, framför allt, ljudet.

Permalänk
Medlem

jag har för mig att man kan trycka ner alla tangenter samtidigt utan att den läser fel rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

antec mini p180 mATX asus p5kpl-am, shappire 5770, e7650 @ 3.2 ghz, corsair 450w, 4gb 6400 corsair, Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
Vad jag har hört är att du pungar du 1000kr för att deras logga ska stå på t-bordet, och g7 har allt som ett 150krs tangentbord har utan Windows knapp. Verkar inte som du behöver så mycket

Du har hört fel.

Tangentmekaniken är av den sorten att den kommer hålla i 40 år istället för bara 10 år som ett vanligt tangentbord.
Men dessutom har den "snabbare reaktionstid" och har en speciell typ av tangenter som många gillar att skriva på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
Vad jag har hört är att du pungar du 1000kr för att deras logga ska stå på t-bordet, och g7 har allt som ett 150krs tangentbord har utan Windows knapp. Verkar inte som du behöver så mycket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Tror jag läste nånstans att man kan trycka ner otroligt många knappar samtidigt, och att det är en stor del av priset.

Visst är G7 tangentbordert dyrt. Jag kunde ha valt ett Logitech G15 eller liknande. Men då har jag en hel drös med knappar och funktioner jag inte kommer eller vill använda. Den funktion som för är absolut viktigast är att kunna hålla ner ett ex antal knappar samtidigt utan att de blir konstigheter. De är så frustrerande att hålla ner tre knappar samtidigt och tangentbordet slutar funka med följden av ett irriterande pipande. Nu finns de fler saker som attraherar mig angåend G7. Men de vart de viktigaste iaf.

Edit: Vad gäller Windowsknappen så finns den på höger sida om mellanslag.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

De mekaniska tangenterna enda riktiga funktion är att det låter lite extra samt att tangentbordet håller mycket längre än nödvändigt, om det är funktionen att hålla ner många knappar samtidigt finns det bättre alternativ.

(Har en kompis som ägde ett och kände sig så blåst att han lämnade tillbaka det.)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
De mekaniska tangenterna enda riktiga funktion är att det låter lite extra samt att tangentbordet håller mycket längre än nödvändigt, om det är funktionen att hålla ner många knappar samtidigt finns det bättre alternativ.

(Har en kompis som ägde ett och kände sig så blåst att han lämnade tillbaka det.)

Du får gärna länka mig ett tangentbord som kan göra de utan massa funktioner som macroknappar, mediaknappar och andra finesser.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Steelseries 7G har Cherry MX Black switchar som gör att den är mycket bra för gaming, men dock inte lika skönt att skriva på.
du får med både ps/2 anslutning och usb, om du använder ps/2 anslutningen så registrerar tangentbordet lika många knapptryckningar som det finns tangenter på bordet.
Använder du usb anslutniningen så kommer det att klara max 10 nedtryckningar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Antar att G7 har knappar som påminner mycket om Das Keyboard, som kan vara ett alternativ till G7. Kostar väll minst lika mycket det med i och för sig.
Kan vara värt att tänka på att mekaniska knappar låter rätt mycket, kan vara störande framförallt för omgivningen. Annars är då mitt Das Keyboard det tangentbord med bäst känsla i tangenterna jag haft hittills, kommer från några gamla Keytronic och ett G15.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott

Du har hört fel.

Tangentmekaniken är av den sorten att den kommer hålla i 40 år istället för bara 10 år som ett vanligt tangentbord.
Men dessutom har den "snabbare reaktionstid" och har en speciell typ av tangenter som många gillar att skriva på.

Framförallt så är det sköna i 10 år, motståndet är inte helt nedslitet och svampigt efter 1-2 års användning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är dom skönaste tangentbord jag nånsin använt tack vare fjädringen av dom mekaniska switcharna, sen behöver man bara trycka knappen halvvägs för att det ska räknas som en nertryckning istället för hela vägen som på vanliga tangentbord. Kan dock ta lite tid att vänja sig i vissa spel genrer (Särskilt FPS).

Frågan är dock om det är värt det att slänga ut så mycket för ett tangentbord, Jag skulle svara ja på den frågan dock bara om man är väldigt dedicerad för dator spelande/användning.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kanske redan har kollat runt på nätet, men annars har Prisjakt länkat till några recensioner. Finns även ett par användaromdömen där. Det har även gjorts några minirecensioner av användare på Maxfps

Jag har själv varit väldigt sugen på detta tangentbord, men tyvärr tycker jag det är för mycket pengar för ett tangentbord.

Permalänk

Synd att jag köpte ett G15 för ett par års sedan. Min kusin har ett G7 fyfan finns inget finare t-bord en det. Sleevad USB kabel, 2st USB 2.0, AUDIO, framför allt skönaste knapparna som går att ta på häliga att klicka på.
Ena direkta negativa är att dem låter ganska mycket men det är grym kvalité på t-bordet.

Das Keyboard var ju väldigt intressanta, kostar ca 800kr i deras shop (gratis frakt där!)

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett 6G, föregångaren till 7G, och det är utan tvekan det skönaste tangentbordet jag använt. Jag spelar inte särskilt mycket alls, utan köpte det för att ha ett skönt tangentbord att koda med. 7G använder vad jag vet samma tangenter som 6G, så känslan borde vara densamma. Däremot så är det ju mycket dyrare (6G kostade ~700 kr när jag köpte det), och jag tycker handledsstödet ser sämre ut än på 6G, men jag har inte provat det. Riktigt synd att de slutade sälja 6G till förmån för 7G faktiskt.

Men bryr man sig inte om priset så är det ett riktigt bra tangentbord, och det lär ju hålla hur länge som helst också. Mitt 6G ser fortfarande som nytt ut, även fast det nu är några år gammalt. Tänk dock på att känslan är rätt så annorlunda mot ett vanligt tangentbord, och det kan ta ett tag innan man vänjer sig.

Permalänk
Avstängd

Japp, har läst litegrann om de. Ville dock kolla om någon på swec också har ett sånt.
Jag använder datorn till 90% spelande. Resten är för internet. Jag är som sagt beredd att lägga ut pengar på detta tangentbord. Tangenterna skriver ni är lite speciella att använda. Köper jag de så får jag helt enkelt också vänja mig med de.
Är de samma kvalitet som G6 så är jag säker på att de kommer tjäna mig väl.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Finns massor om du bara kollar runt, Das keyboard är dock billigare och enligt många bäst, angående G7 var usb ingången bara för USB huben i tangentbordet, på den första versionen iaf.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Värt med ett Steelseries 7G?

Hej!

Jag går och funderar på om det är värt att lägga ca 1200 kr på http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=1242 . Det som tilltalar mig med det är att det är väldigt cleant och har inte 1k programmerbara knappar som gör att tangentbordet blir enormt. Jag spelar också mycket fps så repsons är viktigt.

Så någon med detta tangentbord som kan uttala sig om det :)?