Permalänk
Medlem

Grafiska problem

Vad är det som händer?

Bild/1.jpg

Problemet börjar i liten skala med några pixlar/polygoner som "sticker iväg" så att säga. Kan också vara missfärgade (gärna snorgröna) texturer som kommer och går.

Bild/2.jpg
Bild/3.jpg
Bild/4.jpg

Efter en timme satte jag på mig en ny rustning...BAM...

Något har gått snett på mitt grafikkort men frågan är VAD? Är det överhettning? Eller är det liiiiite för hög temperatur under typ 3 års tid som slutligen satt sina klor i kortet? Fenomenet (?) kommer och går men börjar i väldigt liten skala och ju längre jag sitter desto mer blir det till slut. Sista 3 bilderna är efter en timmes spelande som sagt var men tog jag av mig den nyinköpta rustningen och satte på den igen så försvann problemet helt och hållet. Tabbar jag in och ut ur spelet så försvinner det också för stunden.

Kasta grafikkortet?

Ska väl tillägga att samma fenomen uppkom i tex Operation Flashpoint: Dragon Rising men tex i Mirrors Edge så började texturer att skifta färg i stället och till slut så kraschade spelet. Detta hände innan jag uppgraderade datorn och operativsystemet. Ovanstående bilder är tagna i Windows 7 64bit på en Quadcore Intel med 6gb ram. Grafikkortet är förövrigt ett 8800GTX

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk

När rengjorde du det sist?
Har du överklockat kortet?

Permalänk
Medlem

Har du lite flyt så har du ingen permanent skada på kortet, men:

Det där är symtom för överhettning.

Jag föreslår att du kikar över kylningen i chassit och på kortet.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Kortet är INTE överklockat och tempen ligger på samma nivå som den alltid har gjort. Kylning i chassi är det absolut inget fel på, en Antec P180 med 5 fläktar som flyttar en hel j*vla massa luft utan några som helst problem.

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Ja jag har samma problem. Jag kan också behöva lite hjälp med det

Visa signatur

MSI P55-GD65, Intel i5-661 dual core desktop, Corsait XMS 4gb Corsait CS750M, Gigabtye HD 7950 3072MB, Kingston SSD 120BG. WD Green 1tb. Windows 7 ultimate 64