Stabil kontorsdator - max 3500kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Den där confen ser heller inte dum ut! Jag ser att priset på AMD-processorn och Intel-processorn som tidigare nämts uppe i tråden har samma pris. Visst AMD har 2 kärnor mer men vilken CPU bänkar bäst till surfning/office/mail/kontor? Jag tror knappast brorsan kommer börja modelera 3D-grafik

Jag önskar bara att datorn är stabil så jag slipper ha honom i telefonen varje kväll - och min egen erfarenhet säger att Intel alltid har varit lite bättre "kompatibelt" med Windows men jag kanske ska glömma mina tidigare AMD(Cyrix) erfarenheter?

AMD-processorn presterar bättre i allt som kan dra nytta av mer än två trådar, och de programmen blir fler och fler hela tiden. Fler kärnor gör också att man kan köra fler saker samtidigt, även om de enskilda programmen inte utnyttjar alla trådar. Windows fördelar de olika programmens trådar över alla fyra kärnorna. En fyrkärnig processor är rejält mycket mer framtidssäker, och jag tycker att man minst bör satsa på en trekärnig idag.

Gällande stabilitet är skillnaden absolut obefintlig idag mellan AMD och Intel. Om du inte överklockar är processorn det sista som går sönder i en modern dator. Kompatibiliteten är heller inga problem alls, det är väldigt stor skillnad på AMDs 486-kloner och Athlon II!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

tänte väl att AMD skärpt till sig lite.!

Ännu en gång, tack för alla tips. Ni är guld värda!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
tänte väl att AMD skärpt till sig lite.!

Ännu en gång, tack för alla tips. Ni är guld värda!

Okej! Vilket paket lutar det åt nu då?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Okej! Vilket paket lutar det åt nu då?

Mvh Johan

Intel faktikt. Fick inget svar på vilken cpu som bänkar bäst.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Intel faktikt. Fick inget svar på vilken cpu som bänkar bäst.

Ja din bror tycker säkert att det är roligare att ha sin dator till att räkna ut decimaler på Pi än att se på filmer och surfa!

Nej men här har du ett bra test på Athlon II X4 620 (och 630):
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638

Jag kan presentera fler om du vill, bara att säga till (eller att du söker själv).

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Hey igen!

Hur får man fraktfritt som sweclockers medlem?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Den magiska länken!

Fraktfritt!

Dold text

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Den magiska länken!

Fraktfritt!

Dold text

Mvh Johan

Haha nice! En given bookmark )

Visa signatur

Baaahh