Permalänk
Medlem

Får ingen kontakt med DNS

Tjena!

Började igår med att internet slutade fungera. Började självklart då reparera anslutningen och trixa med lite allt möjligt. Sådana här problem har löst sig förut ganska snabbt så det har inte varit så stora problem.
Hur som helst, har fortfarande inte lyckats få igång det för den säger att jag inte får kontakt med DNS-servern. Har kollat IPconfig och jag saknar DNS-suffixen där.

Har Bahnhof 100/10 i Linköping. Kan det vara så att problemet ligger hos bahnhod? Har ni nå tips på vad jag kan göra för att fixa problemet?

Provade även att koppla flera olika datorer direkt in i vägguttaget. Men det hjälpte inte, får fortfarande samma DNS-problem.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du kopplar datorn "direkt i väggen". Vad får du för adresser, dns och gateway om du kör ipconfig /all?

Vad händer om du försöker pinga ping.sunet.se?

Vad händer om du försöker pinga 192.36.125.18?

Kan du pinga default gateway?

Om du kan pinga gateway, men inte 192.36.125.18. Vad får du för resultat på tracert 192.36.125.18?

Permalänk
Medlem

Prova med någon av dessa servrar.
208.67.222.222
208.67.220.220

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Om du kopplar datorn "direkt i väggen". Vad får du för adresser, dns och gateway om du kör ipconfig /all?

Connection specific DNS-suffix......: -
Physical Address...........................: 00-04-4B-15-3B-0C
Link-local IPv6 Adress...................: fe80::584a:87ce:e309:5cf1%11
IPv4 Adress..................................: 192.168.1.23
Subnet Mask.................................: 255.255.255.0
Default Gateway...........................: 192.168.1.1
DHCP server.................................: -||-
DNS Servers.................................: 192.168.1.1

Citat:

Vad händer om du försöker pinga ping.sunet.se?

Ping request could not find host ping.sunet.se. Please check the name and try again

Citat:

Vad händer om du försöker pinga 192.36.125.18?

Reply from 192.168.1.1: Destination net unreachable
Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Recieved = 4, Lost = 0

Citat:

Kan du pinga default gateway?

Japp

Citat:

Om du kan pinga gateway, men inte 192.36.125.18. Vad får du för resultat på tracert 192.36.125.18?

Hur menar du med resultat och tracern?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

IPv4 Adress..................................: 192.168.1.23
Subnet Mask.................................: 255.255.255.0
Default Gateway...........................: 192.168.1.1
DHCP server.................................: -||-
DNS Servers.................................: 192.168.1.1

Det där ser skevt ut minst sagt.

Är du säker på att du är kopplad direkt mot Bahnhof här och att du har tcp/ip inställningar på auto?

Din dump antyder att du har fast ip i din dator och då kommer det givetvis inte att fungera.

Fixa detta och när du har en adress som inte börjar på 192.168.x.x/172.16.x.x(cirka)/10.x.x.x så kör testerna igen.

Permalänk
Medlem

Allt är på automatiskt. Har kört om ipconfigen men får samma resultat. Det sjuka är att den nu längre inte klagar på DNSen. Nu när jag kör diagnosen så säger den "Your broadband modem is experiencing connectivity issues". Jag har ju inte ens ett modem. Datorn är kopplad direkt in i vägguttaget.
Börjar fundera på om det är något knas med dragningen i huset eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Förutsatt att du tittar på rätt ställe så får du nog ringa deras support och höra om det är meningen att du ska få en ip i 192.168-nätet.

Med tanker på att det står som det gör under dhcp-server så är jag högst tveksam till att ipt kommer från isp.

Permalänk
Medlem

Pinga 192.168.1.1 och kör sedan arp -a och ge oss sedan MAC-adressen som tillhör 192.168.1.1 ifrån listan som arp -a genererar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag sitter också på bahnhof 100/100 i linköping vi utsikts stadsnät

Jag har underliga problem lite då och då, ena minuten är det dns som inte svarar nästa minut får jag inte en ip av bahnhof utan endast en lokal ip som i din post och ibland dyker registreringsfönstret upp trots att den datoren/macadressen redan är registrerad. Detta har drabbat mig förut men problemen försvann för någon månad sen, nu har det återkommit och den här helgen har det varit extra illa.

När jag har en extren ip men inte får tag på dns-servern så hjälper det inte att byta till en annan dns konstigt nog men sidor jag råkar ha öppna i en browser innan problemet inträffade går bra att fortsätta surfa på dvs är sweclockers och google öppna går dessa bra att fortsätta använda och om jag spelar något spel går det bra att fortsätta spela. Om jag däremot inte ens får en extern ip så fungerar självklart ingenting.

Det konstigaste är att jag har 4 datorer ansluta via en switch och alla datorer drabbas sällan samtidigt, tre kan krångla medan den 4e fungerar perfekt.
Eftersom jag ska ha 10 dynamiska ipadresser, jag inte använder en router och det hela tiden är olika datorer som drabbas med olika nätverkskort etc så har jag svårt att se att felet skulle vara lokalt hos mig.

Permalänk
Medlem

Jonaz. Känner igen det där lite. Har bara bott här en månad men det känns som det är ganska ostabilt från Bahnhof's sida. Ungefär var i Linköping bor du? Kanske kan vara nått samband om vi bor vid ungefär samma område.

Hur som helst så har jag också en switch med 2 datorer påkopplade via externa IP'n. Nu har det här problemet löst sig, den hittar DNS och jag kan surfa igen. Men jag tycker det är dåligt av Bahnhof att strula till det såhär över en helg. Har inte haft internet sen igår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bor längs rydsvägen nära mcdonalds
Dvs jag är ansluten till utsikts statsnät inte det vanliga stadsnätet
Utsikts statsnät användes som testnät innan de byggde resten av nätet och jag misstänker att en del hårdvara kanske inte är bytt på länge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Jag bor längs rydsvägen nära mcdonalds
Dvs jag är ansluten till utsikts statsnät inte det vanliga stadsnätet
Utsikts statsnät användes som testnät innan de byggde resten av nätet och jag misstänker att en del hårdvara kanske inte är bytt på länge

Ja jäklar. Vi bor typ grannar
Gå in i kontrollpanelen och kolla vilka datorer du kan se på nätverket, kolla om du ser Aluchill. Av någon jäkla anledning kan jag se massor med andra datorer som är kopplade i det här området (bland annat en Jonas xD).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jodå jag ser din dator
Men min dator är inte "Jonas"

Det lokala nätet kommer jag alltid åt även när jag bara får "lokal ip"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Jodå jag ser din dator
Men min dator är inte "Jonas"

Det lokala nätet kommer jag alltid ät även när jag bara får "lokal ip"

Haha, sinnersjukt. Ok
Samma här, ser alltid massor med datorer men som sagt. Det är nog hos Bahnhof problemet ligger oftast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NysoO, hur gick det med att ta fram MAC-adressen på DHCP servern? Jag tror nämligen att du kommer att få problem igen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veni
NysoO, hur gick det med att ta fram MAC-adressen på DHCP servern? Jag tror nämligen att du kommer att få problem igen.

Fixar det sen om/när jag får problem igen. Just nu funkar det som det ska så låter det vara för nu

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Bahnhof har haft problem med DNS-servrarna i Linköpingsområdet, men även annan utrustning. Jag har varit i kontakt med en tekniker som förklarade det hela. Tydligen så ska nätet uppgraderas snart så förhoppningsvis så försvinner alla problem snart.

Jag har ADSL via utsikt, nätet har kopplat ner 3 ggr den senaste månaden. Nästan alltid i närheten av en helg, vilket är lite irriterande.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Tydligen så ska nätet uppgraderas snart så förhoppningsvis så försvinner alla problem snart.

Jag misstänker nämligen att nätet där borta tillåter felaktigt anslutna DHCP-servrar(kunderna ansluter sina bredbandsdelare en kort stund med LAN mot avlämningspunkten) och därmed så riskerar folk att få t.ex en D-Links uppgifter för gateway och därmed blir det lite tokigt.

Bor själv i ett HSB hus i Malmö och fram tills september 2005 så hanterade HSB själv Bo-Lina tjänsten med helt vanlig switchkonfigurering så folk kunde ansluta sina NAT-lådor felaktigt. När Telia kom in och tog över driften så började switcharna automatiskt hålla reda på bl.a IP-adresser per port samt DHCP servrar på kundportarna kunde inte höra DHCP/BOOTP förfrågningar och därmed så kunde de inte svara med felaktiga uppgifter.

Så med hjälp utav MAC-adressen på DHCP servern så kan man reda ut om det är en konsumentprodukt som gav dig IP-adressen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.