Permalänk
Avstängd

Överklocka = Dilemma

För var dag som går så får jag mer och mer lust att överklocka. Har inte pysslat med de seriöst sedan P4 tiden. Visst, jag har klockat för att testa. Men inget större. Och definitivt inget jag kört med 24/7 då jag har vart mycke nöjd med mina komponenters originalfrekvenser.

Nu kommer vi till mitt dilemma. Överklockning ger som sagt ganska mycke vid benchmarking. Men rent praktiskt tycker jag att överklockning gör varken till eller från i spel. Prestandan är som sagt mer eller mindre detsamma. De gör att jag tvekar rätt mycke för att överklocka.
Jag saknar gamla goda tiden med PIII, Athlon XP och P4 processorerna. Då märktes de rätt rejält i framför allt spel när man överklockade. De gör de inte längre tycker jag.
Till exempel: Jag kör FarCry 2 i Ultra High, 4x AA och 1600x1200. Funkar skitbra tycker jag. Inget hack och annat störande, utan de flyter på bra. Min avarage ligger runt 52 FPS. Klockar jag nu både processorn och grafikkorten så är prestandan i princip oförandrad. De gillar jag inte!

För att ge er lite mer info. Detta resultat har jag haft vid överklockning sedan Core 2 Duo lanserades. Och jag har hunnit med att köra att antal processorer. Både Dual Core och Quad Core. Med och utan SLI vad beträffar grafkkorten.

Så. Nu kommer ni in i bilden. Rent praktisk med tanke på vad jag skrev tidigare. Skall jag överklocka eller inte? Och om jag skall de. Hur mycke behöver jag då pressa mitt system för att jag verkligen skall märka av den stora skillnaden som man gjorde förr. I rimlig skala så att säga. Alltså på fläktkylning. Inte vatten och så vidare.

Vill ni veta vad jag har för grejer, så titta på min signatur!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Väldigt svårt att märka av en processorklock i spelprestanda, i de flesta spel gör det ingen skillnad alls när man väl kommit upp i "nog bra" processor.

Du ska ju helt klart satsa på att överklocka grafikkorten till max, det lär göra skillnad.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

alltså enda spelet som jag kan tänka mig att du kommer märka skillnad i när du överklockar din duo är nog GTAIV, annars vette fan. Finns ju ingen anledning om allt rulla på som det ska. Jag gör det mest för att jag tycker det är kul att se hur mycket man kan pressa sina komponenter och ändå få det stabilt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Väldigt svårt att märka av en processorklock i spelprestanda, i de flesta spel gör det ingen skillnad alls när man väl kommit upp i "nog bra" processor.

Du ska ju helt klart satsa på att överklocka grafikkorten till max, det lär göra skillnad.

Jo, de gör mer. Men jag tycker inte att de gör tillräckligt stor skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
alltså enda spelet som jag kan tänka mig att du kommer märka skillnad i när du överklockar din duo är nog GTAIV, annars vette fan. Finns ju ingen anledning om allt rulla på som det ska. Jag gör det mest för att jag tycker det är kul att se hur mycket man kan pressa sina komponenter och ändå få det stabilt.

De är kul. De håller jag med om. Som jag skrev tidigare så har jag klockat för att endast bencha och se vad de blir. Efter de så rullar datorns alla komponenter original igen.
Och de är just på grund av att de knappt märks längre som gjort att jag slöt upp med överklockning.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

när din dator börjar bli utdaterad så kanske det skulle sitta fint med en klock.
när den dagen kommer lär du se skillnad mellan clock eller oclock

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Gör som jag.........du lever bara än gång. Klocka tills du känner skillnaden...... kyl med vad som behövs för att klara det luft, vatten, torris, n2h whatever.......
Det är svinroligt bara att känna vilken styrka som sitter i knapparna framför dig och det flukterande humöret mellan försöken att lyckas hitta den perfekta blandingen av inställningar som tillåter dig spränga dina gränser......wooof det är grymt ! just nu är min main en vattenkyld monstermaskin men jag har slagit mig på att klocka små luftkylda netops för sporten i det hela och ser hur man med enkla medel kan förbättra deras kylmetoder... nvidias ION plattform är en dröm som kan leverera en grym prestanda ..... fast den ser ut som ingenting...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
när din dator börjar bli utdaterad så kanske det skulle sitta fint med en klock.
när den dagen kommer lär du se skillnad mellan clock eller oclock

Jo, om jag snålar så pass att jag inte uppgraderar. Då kommer jag nog göra så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Gör som jag.........du lever bara än gång. Klocka tills du känner skillnaden...... kyl med vad som behövs för att klara det luft, vatten, torris, n2h whatever.......
Det är svinroligt bara att känna vilken styrka som sitter i knapparna framför dig och det flukterande humöret mellan försöken att lyckas hitta den perfekta blandingen av inställningar som tillåter dig spränga dina gränser......wooof det är grymt ! just nu är min main en vattenkyld monstermaskin men jag har slagit mig på att klocka små luftkylda netops för sporten i det hela och ser hur man med enkla medel kan förbättra deras kylmetoder... nvidias ION plattform är en dröm som kan leverera en grym prestanda ..... fast den ser ut som ingenting...

Redan gjort så. Fram tills de inte gav något längre i jämförelse med skillnaden i äldre plattformar.
Skall jag verkligen köra så hårt så behövs de mer än vatten. Och jag har inte kvar min gamla Prometeia Mach 1. Jag tänker inte köpa en ny då dom är svindyra. Och vilket jäkla kladd sen för att montera allt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Den anledning jag har till att clocka är att jag vet att jag fått ut maximalt med prestanda för pengarna.

Med andra ord har jag ett bättre system än det man betalt för och det ger en en känsla av välbehag.

Och eftersom du köpt den dyraste 2 kärniga processorn i C2D serien tycker jag verkligen att du ska clocka den för att få ut all potential i den, även om det kanske inte märks i de spel du spelar nu, men du slipper tänka "Tänk om just det här spelet skulle fungera bättre med överclockad processor".

Du vet med andra ord att du har gjort det man kan göra för att få det system man har så snabbt som möjligt och slipper ha det i bakhuvet.

Sedan är det ju bara att köpa en stor kylare med stora fläktar så får du ditt system tystare än standard och snabbare än standard, med andra ord win win situation.

PS.
Glöm inte att pressa ur 3dkorten maximalt också, det ger ju en hel del.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Den anledning jag har till att clocka är att jag vet att jag fått ut maximalt med prestanda för pengarna.

Med andra ord har jag ett bättre system än det man betalt för och det ger en en känsla av välbehag.

Och eftersom du köpt den dyraste 2 kärniga processorn i C2D serien tycker jag verkligen att du ska clocka den för att få ut all potential i den, även om det kanske inte märks i de spel du spelar nu, men du slipper tänka "Tänk om just det här spelet skulle fungera bättre med överclockad processor".

Du vet med andra ord att du har gjort det man kan göra för att få det system man har så snabbt som möjligt och slipper ha det i bakhuvet.

Sedan är det ju bara att köpa en stor kylare med stora fläktar så får du ditt system tystare än standard och snabbare än standard, med andra ord win win situation.

PS.
Glöm inte att pressa ur 3dkorten maximalt också, det ger ju en hel del.

Jo, de är jäkligt sant.
Vad beträffar kylning så är min dator jäkla tyst just nu. En Scythe Mugen med en 800rpm 120mm fläkt på. Resten av fläktarna i lådan snurrar mellan 500 och 800rpm. Den fläkten som för mest liv är den lilla 80mm fläkten i sidan på lådan. Den snurrar på i 1000rpm.
Så visst, jag har ganska stora förutsättningar för att klocka mitt system hyffsat bra.
Ni får gärna motivera mig mer om de verkligen skall bära av detta.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Läste nånstans att man inte kan uppfatta skillnaden om den är under 10%. Sen är det också som sl2wm-rocks säger, att i spel är det oftast GPU:n som sätter gränserna för hur hög FPS du kan få. Så även om du överklockar CPU med 25% kanske ökningen ändå bara blir 8%...
Fast det finns undantag som t.ex. simulatorer, strategispel m.m.

Din dator är nog så pass snabb att allt redan flyter på fint. Då är det inte så lätt att märka någon skillnad. När jag överklockade min långsammare CPU märkte jag däremot skillnaden - ingen dramatiskt, men märkbart i vissa spel, inte alla.

Men det finns inga egentliga nackdelar med att överklocka lite lagom. Alltså att hålla spänningarna under en rimlig gräns och inte syssla med extrem kylning och så..utan bara pressa ur det där lilla extra ur komponenterna och få maximal prestanda och valuta för pengarna. Ljudnivån bör inte vara något problem då en Core2 Duo bara ligger på 65W TDP från början.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Läste nånstans att man inte kan uppfatta skillnaden om den är under 10%. Sen är det också som sl2wm-rocks säger, att i spel är det oftast GPU:n som sätter gränserna för hur hög FPS du kan få. Så även om du överklockar CPU med 25% kanske ökningen ändå bara blir 8%...
Fast det finns undantag som t.ex. simulatorer, strategispel m.m.

Din dator är nog så pass snabb att allt redan flyter på fint. Då är det inte så lätt att märka någon skillnad. När jag överklockade min långsammare CPU märkte jag däremot skillnaden - ingen dramatiskt, men märkbart i vissa spel, inte alla.

Men det finns inga egentliga nackdelar med att överklocka lite lagom. Alltså att hålla spänningarna under en rimlig gräns och inte syssla med extrem kylning och så..utan bara pressa ur det där lilla extra ur komponenterna och få maximal prestanda och valuta för pengarna. Ljudnivån bör inte vara något problem då en Core2 Duo bara ligger på 65W TDP från början.

De gör de nog inte. Bara jag som blivit känslig sedan de inte gav mig de jag ville.

En sak är iaf säker. Jag kommer sitta med denna processor nu fram till Core i5 600 serien släpps (Core i5 Dual Core). Grafikkorten kommer bytas så snart GTX 300 serien är släppt.

Men en liten detalj retar mig om jag börjar klock de jag har. Mina minnen. Jag vill köra dom i 1:1 om jag klockar. Nu blir de ju inte så bra med tanke på att dom är PC2-6400 minnen. Dom klarar nog en del klockning, men jag känner ändå att PC2-8500 minnen borde göra susen. Frågan är om de är värt att byta ut minna nuvarande till 8GB PC2-8500?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
De gör de nog inte. Bara jag som blivit känslig sedan de inte gav mig de jag ville.

En sak är iaf säker. Jag kommer sitta med denna processor nu fram till Core i5 600 serien släpps (Core i5 Dual Core). Grafikkorten kommer bytas så snart GTX 300 serien är släppt.

Men en liten detalj retar mig om jag börjar klock de jag har. Mina minnen. Jag vill köra dom i 1:1 om jag klockar. Nu blir de ju inte så bra med tanke på att dom är PC2-6400 minnen. Dom klarar nog en del klockning, men jag känner ändå att PC2-8500 minnen borde göra susen. Frågan är om de är värt att byta ut minna nuvarande till 8GB PC2-8500?

Inte värt det om du ändå ska köpa i5 sen.

Du kommer säkert få upp dina minnen i iaf 900Mhz, dvs 450Mhz FSB, och om jag inte minns fel är det en multipel på 9 på den där processorn, mao får du ju ut en del kräm ur den utan att byta minnen.

Men den saken märker du ju bäst själv, det är ju bara att testa.. Du verkar ju veta hur det fungerar redan.. Kör hårt säger jag!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Inte värt det om du ändå ska köpa i5 sen.

Du kommer säkert få upp dina minnen i iaf 900Mhz, dvs 450Mhz FSB, och om jag inte minns fel är det en multipel på 9 på den där processorn, mao får du ju ut en del kräm ur den utan att byta minnen.

Men den saken märker du ju bäst själv, det är ju bara att testa.. Du verkar ju veta hur det fungerar redan.. Kör hårt säger jag!

Hehe, inte riktigt. 10 har den. 333x10 = 3330.

Kan som sagt testa. 4,50GHz är nog inga problem. Har vart uppe i 5,1GHz med den en kort stund. Svår att få stabil och varm blev den.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hehe, inte riktigt. 10 har den. 333x10 = 3330.

Kan som sagt testa. 4,50GHz är nog inga problem. Har vart uppe i 5,1GHz med den en kort stund. Svår att få stabil och varm blev den.

Dåså, bara att köra.. Du har ju inget att vänta på!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Dåså, bara att köra.. Du har ju inget att vänta på!

Då får vi se vad de blir.

Testar just nu i 4,5GHz. Matar processorn med 1,47 volt just nu. Får se hur stabil han kommer vara. Vill ha så låg volt som möjligt, men ändå 24/7 stabil under kraftig belastning.

Använder OCCT samt Prime95 för att testa den. Grafikkorten får bli nästa steg.
Där blir de svårare. Mina GTX 260 verkar inte digga frekvenser över 650MHz på GPU:erna.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.