Permalänk
Medlem

4 stickor på P5B-dlx

Jag har kört min E6300 överklockat på mitt Asus P5B-delux i 3 år nu och börjar känna att det är dags för nått nytt.
Funderade på att byta till Phenom II, men det känns som om det är för mycket pengar för det lilla jag spelar på den.
Tänkte försöka klämma ur det sista ur min gamla DDR2-platform och invänta USB 3.0 och S-ata 6Gb/s intåg på marknaden ordentligt innan jag byter MoBo.
Så det blir en Q9550 som kommer att få driva ekipaget den närmsta tiden.

Vad jag oxå känner att börjar bli en begränsning är mina 2*1GB PC6400 Dominator.
Vet att Socket A och Socket 939 hade problem med överklockning av FSB med fler än 2 stickor, vet ni hur det ligger till med ett P5B-kort på den fronten?
Mitt kort vägrar att köra minnena asyncront så för att få ut nån fart ur minnena kommer jag att behöva överklocka min bräda till 400MHz åtminstone...
Då snåltarmen vrider lite så funderar jag på om jag ska spara de där 200kr på att köpa 2*1gb till istället för att kasta ur mina nuvarande och köpa 2*2gb istället?

Och när vi ändå är i farten, om jag vill köpa ett par billiga 2gb 6400-stickor, vad ska man satsa på då?
Måste som sagt palla lite överklockning, gärna upp till 2*462 då mitt MoBo har en sweetspot där...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka en Q9550 så får du nog köra på minst PC8500 minnen. Köp ett par dominator minnen så blir det nog bra, 4gb kan nog rekomenderas. Annars kan du förmodligen strunta i att uppgradera överhuvudtaget. Har du inte behov av 4gb minne har du förmodligen inget behov av en Q9550, om man nu kan hårddra det så... jo det kan man. Problem med fler än 2 stickor på 775 plattformen har jag inte hört talas om.

Låter som en märklig uppgradering för övrigt? Vad gör du på datorn egentligen? Låter inte som en arbetsstation och du spelar nästan inget? Förstår inte vad du ska med en Q9550 till då :S

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför jag skulle behöva ett par PC8500.
då mitt MoBo sätter gränsen FSB:462 och vägrar annat än 1:1 som tidigare sagts så blir det 2*462=924MHz.
Det klarar mina 3 år gamla Dominator-stickor i 2.15v, så jag förstår inte varför dagens inte skulle klara det??

Mängden minne har väl heller inget direkt förhållande med processorns bräkningskapacitet, så nog kan man få ut bra nytta av en Q9550 med 2GB ram, även om jag tycker det framgår rätt tydligt att det inte är avsikten då tråden handlar om HUR jag ska komma upp till 4GB ram...

Anledningen till uppgraderingen är att jag pga platsbrist och utseendefixering fått förpassa mitt enorma chassi med vattenkylning till källaren och fått övergå till en AC7:a. Det resulterade i att 462*7=3234MHz snabbt fick bli 400*7=2800MHz, vilket är lite halvslött...
Jag spelar då och då på burken så den ska ju klara det, men mest är det väl film och surf. Då jag är mån om min inigritet och inte vill att diverse organisationer och myndigheter har åsikter om innehållet på mina hårddiskar så är de hårt krypterade vilket även det snor lite klockcyklar...

En Q9550 kostar bara 2 lax så därför har jag tänkt köpa en sån...

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water