Permalänk
Medlem

Problem med fd bygge.

Tjenare.
Har problem med mitt före detta datorbygge.
Datorn vill helt enkelt inte starta längre...

Har haft problem under en längre tid och nu får jag inget liv i den.
Problemet uppstod när jag vid ett vid ett tillfälle drog ur kontakten. Datorn gick inte att starta igen.
Dock gick den igång efter att jag ett antal gånger tryckt på knappen och slagit av/på nätagget.
Sen fungerade burken felfritt tills jag ryckte ut den igen. Då fick jag gå igenom hela proceduren igen.

Sammanfattning: Det var inga problem att starta datorn tills nätagget blev spänningslöst.

Det lustiga är att jag hela tiden har standbyspänning. Powerlampan på moderkortet lyser, nätverkskortet blinkar men jag kan inte starta datorn.

Så nu undrar jag om någon vet vad som felar?
Tycker själv det börjar luta åt moderkortet.

Kan tillägga att det inte är fel på strömbrytaren och att jag har provat med ett annat nätaggregat...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Börjar några lampor och fläktar snurra/lysa i typ 1sek när du startar?
Annars är nog moderkortet sönder :/

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan provat med annat nätagg så är det säkert moderkortet.

Försäkerhets skull kan du ta bort allt utom 5 saker. Inga hårddiskar, CD/DVD, USB grejer nätverks kabel etc. Prova någon gång utan grafikkortet.

Moderkort
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkort
Nätaggregat

Om du är desperat finns ett trick för att få igång datorn med bara 2 omstarter som jag upptäckte efter experimentering. Men tillslut måste du skaffa ett nytt moderkort.

Starta datorn.
Håll in start knappen ca 5-10 sek till du hör/ser att den börja stänga av.
Inom 5-10 sek startar du igen.

Liknande hände en gammal skrot dator som jag fått gratis att leka med hårdvaran. Kan inte förstå hur andra från gamla trådar orkade starta 20-80 gånger för att få igång datorn. Jag upptäckte tricket efter 4-8 försök och sedan behövde jag bara 2 omstarter för att alltid få igång dator.

Men vad brydde jag mig om en dator som jag fått gratis när jag redan har andra snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Börjar några lampor och fläktar snurra/lysa i typ 1sek när du startar?
Annars är nog moderkortet sönder :/

Nej. Jag kommer inte så långt.
Får liksom ingen respons alls när jag trycker på powerknappen.
Men jag har som sagt spänning på moderkortet iaf...

En polare har blivit drabbad nu med. Samma problem.
Både har vi Asus moderkort, i mitt fall ett A8N-SLI SE (S939). Kommer inte ihåg vad min polare har.

EDIT:
Det verkar som att åskan kan ha haft ett finger med i spelet.
En Athlon (1300 MHz) burk har visst också gått i graven.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch