Permalänk

Mystiska problem med internet

Hej!

Jag har fått några mystiska problem med mitt internet. Varje kväll/natt vid 22.00 tiden så blir internet sjukt segt, jag får ut ungefär 10% av mitt Telia 8/1. På dagen fungerar internet utmärkt förutom en sak, sidor som youtube och andra sidor som streamar film går sjukt segt. I bästa fall tar det 2 minuter att ladda 1 minut på ett videoklipp, men det är inte ofta.

Jag är spelnörd och brukar spela CS 1.6 med mina polare varje kväll, så detta är ett stort problem för mig, dock så pingar jag runt 20 inne i CS, men Ventrilo/Teamspeak går inte att använda, där pingar jag skyhögt.

Jag har kollat upp om jag har någon störning på linjen, men så är inte fallet, och jag har även provat att starta om allting, men problemet kvarstår. Har provat med att byta IP och att byta nätverkskort också, men det hjälpte inte heller.

Jag förstår inte riktigt varför internet blir så segt endast på natten, för det fungerar som sagt kanon fram tills ungefär klockan 22.00 =/

Jag har en router av märket TRENDnet, modell: TW100-BRM504 som är både router och modem. På kartongen står det att routern har stöd för ADSL/ADSL2/ADSL2+, så det är ingen dålig router. Jag har även känt om den blir överhettad på natten, men den är inte speciellt varm, ingen skillnad från dagtid i alla fall. Har kopplat in i första jacket så det är inte heller felet, och routern har inte stöd för trådlöst så det kan inte vara någon granne som använder det heller. Problemet uppstår inte bara för mig utan för alla i mitt hus, dvs 2 datorer till.

Någon som har en idé om vad felen kan bero på? Själv är jag som ett frågetecken.

tack på förhand

// Rocky

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk
Vila i frid

Logga in på ADSL-modemet och kika på S/N värdena på Uplink och Downlink före och efter klockan 22. Märker du stor skillnad i S/N, ring Telia och felanmäl.