Temperatur mätare ala clas ohlsson mod

Permalänk

Temperatur mätare ala clas ohlsson mod

Hej, jag har några clas ohlsson digitala temperaturmätare liggandes och tänkte använda dom till datorn för att mäta bl.a. chassi temps...

Det är främst modellen med 2 displayer (en inne och en ute temperatur mätare) den har också max och min och reset knappar... den inre mätaren har sensorn i själva mätaren och ute sensorn finns på en sladd... den är ungefär lika stor som en mobil... nån som vet vad max och min graderna är på denna?

nån som har erfarenhet hur dessa mätare ser ut på insidan?

Går dom enkelt att modda in på en 5,25" plats? eller har dom ett stort kretskort? jag har flera 5,25" platser lediga i rad så det borde inte bli så farligt om det är ett stort kretskort, men är "inne" sensorn fastlödd på kretskortet eller sitter den med nån sladd? kan man förlänga lätt eller vad tror ni? Sen ännu en detalj, kan man flytta displayerna så dom hamnar brevid varandra istället för ovanpå varandra som dom är nu utan större operationer/alternativt att löda förlängningskablar... (isf det blir att löda, hur många "trådar/ledningar" lär man behöva?)

Sen kan man modda strömförsörjningen så man får den driven med datorns ström istället för ett batteri... 1,5V drivs dom med tror jag?

Tror ni detta kommer att lyckas eller blir det onödigt arbete? Det finns ju färdigt på clas ohlsson mätare som har bara en display och 3m sladd och mäter mellan -40C och +100C för ~250kr men det blir ju ganska dyrt det då om man vill ha 2 t.ex...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

försök!

Permalänk
Avstängd

Brukar vara +/-50°C på dom mätarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

jo, ifall det skiter sig så har man ju inte direkt spenderat så många slantar direkt... blir nog till att testa bygga om den

+/-50C är ju inte så dåligt... det lär väl räcka till att mäta chassi temps

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Annars har ni några tips på hur man ska få displayerna belysta?? kan bli lite svårt att se i mörkret

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Har nu testat att plocka isär mätarn... den drivs med ett AA batteri, ett kretskort som är för långt och för brett för att passa in på en 5,25" plats, däremot kan man kanske lägga kretskortet liggandes och dra kablar till displayerna från kretskortet...

Problemet är då hur man ska lyckas med förlängningen, displayerna ser väldigt konstiga ut, har inte så stor erfarenhet med displayer... jag ska försöka förklara så gott jag kan hur dom ser ut och fungerar...

Det ser ut som 2 ihoplimmade glas skivor med en tunn yta av nått material i mitten, i ena kanten så går det nån slags hårdare gummi? list med en svart/mörkgrå (ser lite ut som kol) remsa i mitten av 2 "gummi" lister, jag har kommit fram till att "kol" remsan leder strömmen till displayen och displayen sitter inte fast på kretskortet över huvudtaget utan är bara tryckt emot en slags kontakt (bara vanliga "guld" ytor i en rad av 13 st. på kretskortet, alltså vanliga ledningar utan skydd på sig)

Jag tänkte försöka mig på att löda men vet inte om det kommer att lyckas att löda fast nånting i displayen då den är av konstiga material... kanske man skulle kunna försöka sig på en förlängning av kontakten från kretskortet istället? kanske limma fast den på displayen sen?

Vad tror ni skulle vara bästa lösningen på detta?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410