Permalänk

Passiv vattenkylning?

Hej jag funderar över möjligheten att vattenkyla mitt nästa system PASSIVT!

Phenom II X4 940 OC
3-way SLI GTX 260 OC
Nordbrygga
Sydbrygga

Kommer det att fungera?

Isf, hur många radiatorer och pumpar lär behövas? Mitt mål är att få en ljudlös dator.

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

passivt o passivt pumparna/pumpen kommer ju ändå låta en del, men titta på större passiva radiatorer, 2 zalman reserator torn borde tex fungera.

men är du bara ute efter en tyst dator tycker jag att du ska kika på passiva kylflänslar istället, tex accelero s1 rev2 till grafikkorten (om det får plats) och passande passiv cpu kylare och sedan köra alla fläktar på cirka 800rpm.

Permalänk
Medlem

Kyla det passivt?? hehe.. blir inte det lättaste kan jag lova dig

vill du ha låg ljudnivå kan du ju montera en mindre bilkylare på sidan av datorn, med en massa 12-14cm fläktar på väldigt låg fart. det borde klara att kyla dom komponenterna kan tyckas..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att kyla en sådan rigg helt tyst är att helt enkelt flytta allt som låter ut ur rummet. Sen är det i praktiken vansinnigt svårt att köra high end komponenter helt passivt, nån fläkt på låga varv för att byta luft i lådan gör STOR skillnad.

Alltså, vattenkyl allt som ger ifrån sig några mängder värme, CPU, GPU NB/SB och volt reglering, och montera radiatorerna utanför fönstret eller i något annat rum där det får låta, samt montera in en eller två fläktar på ~600 rpm i datorlådan så inte minnen och annat smått och gått dör av värmeslag.

Plan B är väll någon gigantisk kylare, sett någon som kylde en hygglig dator passivt med 2 kylare från Audi TT Menr han fick grymt mycket bättre prestanda om han körde några fläktar som blåste lite mot radiatorerna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Ja som sagt innan, passivt blir nog ganska svårt faktiskt. Ska man vara riktigt extrem, är lite kreativ, har en hög med pengar och gott om utrymme så ta ett 10-20tal bilradiatorer modell strörre och bygg något kul med dom men så att det ändå blir fritt blås, på med en satans massa 600 rpm fläktar och en drös pumpar på det... Lär ju inte bli ekonomiskt eller särskilt effektivt, men det skulle fungera och vara ganska kul att se på ^^

För att vara lite mer seriös så rekommenderar jag dig att sätta fläktar på radiatorerna och någon i chassiet som sagts tidigare, gör såpass stor skillnad till den extremt låga ljudnivå det håller så det är definitivt värt det!

Permalänk

Pumpar går ju att ljudisolera, mer eller mindre men om man t.ex. gjuter in dom i en betong box med ljuddämpnings mattor och gummi upphängningar etc, även kanske lite ventilation (t.ex. med peltier och kylfläns...) då ska dom nog vara tysta men om man tar t.ex. 10 st 120.3 radiatorer? och sätter typ 2 st mellan varje kylblock, och sen en 10L tank? borde inte det räcka eller är det overkill med så många radiatorer, kanske man klarar sig med 5?

Fritt fram att komma med idéer, brainstorma lite nu gott folk

Edit: Systemet ska ju klockas dessutom, CPU @ ~4 GHz och GPU @ ~700 MHz eller motsvarande (alltså allt ska klockas 20% eller mer)

Edit 2: Kan man inte ta ett gammalt värme element från ett hus och använda som radiator? eller är det för klent?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

50m kopparrör i gräsmattan och ljudisolera pumparna, skaffa en 200l oljetrumma du fyller med vatten och använder utan rad, koppla in dig direkt på kommunens vattennät. Det är nog dom tre alternativ jag kan tro på utan att det går på 20000kr

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tyvärr är jag begränsad till höghus med balkong (inglasad) så ingen gräsmatta har jag tillgång till, men annars har jag fast vattenavgift

Har inget oljefat men har ett badkar

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk

Finns folk som har kopplat vattenkylning direkt till vattenkran. Funkar prima, systemet blir riktigt svalt. Tänk dock på att du måste isolera allt (Kall vatten = kallare än rums temp, kallvatten i slangar = kondens) och sen hade killen som jag såg någon sorts (förmodligen as dyrt) skåp med okänt innehåll som han hade hittat på tippen som hjälpte honom med att när han sätter på datorn, så börjar vattnet rinna, datorn stängs av och vattnet slutar rinna..

Oekonomiskt och någon lär väl undra vad du håller på med, men ganska kul ^^

Permalänk
Medlem

Att öka vattenvolymen ger ingen förbättring av kylförmågan, vist det fungerar som en buffert, det tar längre tid att gå från load till iddle temperatur men max min värdena blir det samma.

Det som gäller är kylarea, radiatorer avsedda för fläktar har normalt alldeles för tätt mellan flänsarna för att fungera på ett vettigt sätt utan fläktar. 50 m koppar rör i gräsmattan är nog det närmaste en "vettig" lösning hitills Ett alternativ till kopparrör är väll aluminium/koppar reservoarer, finns några varianter som påminner om Zalmans Reserator som bör ge en hygglig kylarea men du lär behöva rätt många.

Att i längden köra sin dator på kallvaten från kranen tycker inte jag är en ekonomiskt/miljömässigt hållbart alternativ. Att tänk på är att trycket från vattenkran är i runda slängar 10 ggr högre än det man får från en normal pump för vattenkylning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag har några idéer, vad tror ni om dessa:

1. Heatplate exchanger, kan det fungera? (kolla wikipedia om ni inte vet vad det är) dom används ju bl.a. inom industrin för att kyla stora maskiner...

2. Om man skulle ha en (eller flera) STOR men smal tank med massvis med kylflänsar på utsidan (hela tanken skulle vara av koppar eller aluminium) dessutom skulle man kunna ha vattnet att gå genom en stor labyrint för att öka kontaktytan.

3. ha radiatorer på balkongen med fläktar på... men problemet är att det blir varmt som i ett växthus på sommarn (lätt över +40C) och minus grader på vintern. andra problemet är hur man ska dra slangarna eftersom jag antagligen måste ta hål i väggen, och det tror jag inte hyresvärden uppskattar...

4. Hur skulle det vara med oljekylning (dränka datorn i olja)? inte det mest lockande alternativet då det blir så klottigt, speciellt om man ska pilla på datorn...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

En Zalman reserator per grafikkort och en för CPU + övrigt bör väl funka?

Permalänk

kör på alternativ 4, är vad jag skulle föreslagit, eller kylning direkt från kranen, om du bor i hyreshus så ingår väll vatten i hyran

Permalänk

Enda problemet med att ta vatten direkt ur kranen är att mellan kl 22 och 07 får man inte tappa vatten... idiotisk regel + sen att det finns ju vissa risker med det också... vattenlekage och dylikt som kan bli enormt dyrt då försäkringsbolag knappast står för totalrenovering av ett höghus då 1000 tals liter vatten har runnit ut på golvet och ner till grannarna... då man inte varit hemma då det börjat läcka... så nej jag skippar nog vattenkrans idén...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Hoppas du har en står låda! Du behöver nog en 3 st 120.3 radiatorer med väldigt tysta fläktar så skulle det nog kunna gå. Passivt, hade nog gått bra om du haft en 120.3 radd till varje komponent (en till nord/syd brygga, men de behövs ändå oftast inte ha vattenkylning). Men det blir många pumpar och många loopar och många raddar...Maaaassor av lådplats ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Hoppas du har en står låda! Du behöver nog en 3 st 120.3 radiatorer med väldigt tysta fläktar så skulle det nog kunna gå. Passivt, hade nog gått bra om du haft en 120.3 radd till varje komponent (en till nord/syd brygga, men de behövs ändå oftast inte ha vattenkylning). Men det blir många pumpar och många loopar och många raddar...Maaaassor av lådplats ; )

om man har en extra låda med bara radiatorer skulle det gå

Gissar på att detta med passiv/tyst vattenkylning lär bli ett dyrt kapittel... samt alla pumpar som låter... kanske lika bra att köra normal vattenkylning isf ändå...

Men jag har inte gett upp än mera förslag är välkommna

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Zalman Reserator ftw!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Zalman Reserator ftw!

vilken då? reserator 1, reserator 1 V2, reserator 2 eller reserator XT?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse_379
Finns folk som har kopplat vattenkylning direkt till vattenkran. Funkar prima, systemet blir riktigt svalt. Tänk dock på att du måste isolera allt (Kall vatten = kallare än rums temp, kallvatten i slangar = kondens) och sen hade killen som jag såg någon sorts (förmodligen as dyrt) skåp med okänt innehåll som han hade hittat på tippen som hjälpte honom med att när han sätter på datorn, så börjar vattnet rinna, datorn stängs av och vattnet slutar rinna..

Oekonomiskt och någon lär väl undra vad du håller på med, men ganska kul ^^

Fungerar detta verkligen??

Om man mot förmodan skulle hitta komponenter som klarar trycket och lyckas begränsa kondensen så blir det väl ingen rörelse på vattnet förrän man spolar? Alltså vatten är kallt tills man börjar värma upp det, men det står alltid stilla?

Permalänk

Du kommer få modda om du ska kyla PSU passivt. Bara så att du är medveten om det. Tänker du ha kvar den skitfläkten så är det lika bra att sätta lågvarvsfläktar på radiatorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Du kommer få modda om du ska kyla PSU passivt. Bara så att du är medveten om det. Tänker du ha kvar den skitfläkten så är det lika bra att sätta lågvarvsfläktar på radiatorn.

Det finns ju nätagg som går att vattenkyla, men kostar då en del, vet dessutom inte hur kraftiga man får tag i, men i värsta fall kan man ju köra med 2 kanske?

Annars hur går man tillväga då man moddar PSUt till passivt/vattenkylning?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
vilken då? reserator 1, reserator 1 V2, reserator 2 eller reserator XT?

http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/77_213/products...

V2an är nog nått för dig! men du behöver nog 2st av denna om du ska kyla allt detdär!
kanske 3 :/

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

jag läste ett test på ett vätskekylt nätagg på 1200w, det kostar över $500 och var sådär bra plus att det förutom en rad hade en fläkt i agget självt för att kyla. Dock använde det inte vatten så det var en egen slinga för det då det var fyllt med nån slags olja för att riktigt dränka alla komponenter i lådan.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Om man har en reserator v2 till CPU, NB och SB och en reserator v2 till grafikkorten, skulle det fungera?

Eller ska man ha en reserator v2 till CPU, en reserator v2 till två st grafikkort och en reserator v2 till ett grafikkort, NB och SB?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Jag kör själv reserator till mitt system. Det funkar även finfint att överklocka. Temperaturen kanske inte blir den lägsta, men det blir tyst och fint i alla fall.

Fläkt har jag i min PSU, men det är den enda.

Eftersom du förmodligen vill köpa egna vattenblock (?) spelar det ingen roll om du tar V1 eller V2, utan kör på den billigaste. Reseratorn kan uppgraderas med en pump med bättre tryck i. Då kan det kanske låta lite mer, men prestandan blir bättre.

Permalänk

är blocken och färgen enda skillnaden på v1 och v2 då?

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Köp 2 element, koppla ihop dem med vattenkylningen, lägg dem i badkaret och spola kallt vatten över dem ^^ låter iofs en del...

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av para[Z]ite
är blocken och färgen enda skillnaden på v1 och v2 då?

Ja det ser ut så för mig:

http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=183

http://www.zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=255

Den nyare versionen har någon form av snabb-koppling för slangarna, men det verkar vara allt.

Permalänk

När ja körde med vattenkylning hade ja en stor tank på 50 och vattnet blev aldrig varmare än 30 grader i tanken med datorn på nästan jämt.

Visa signatur

[Intel i7 860] [Corsair H50] [ASUS P7P55D PRO] [80GB Intel X25-M] [Antec 300] [Corsair HX650W]

HTPC[Intel i3 2100] [Scythe Shuriken] [Asus P8H67-M Pro B3] [Samsung EcoGreen F4 2TB] [Silverstone Grandia GD06B] [Be-Quiet Pure Power L7 300W]

Permalänk

HAHAHAHA bästa läsning jag sett på ett halvår, är riktigt kul att lyssna på vad ni säger xD jag tror du ska köra sammanlagt 2x 120x3-radiatorer med kanske 400rpm-fläktar på det fungerar nog hyfsat bra och fläktarna gör stor skillnad och du kommer knappt höra att det är en 400rpms-fläkt som kyler