Vad har man för glas till ett glasbord?

Permalänk
Testpilot

Vad har man för glas till ett glasbord?

Hade tänkt att ge mig på att bygga ett bord som ska bestå av en stor LCD-skärm men dom är ju rätt känsliga för att ställa saker på eller ens användas som bort alls så jag måste ha nån form av glasskiva ovanpå hade jag tänkt.

Vad är det för typ av glas man ska ha? är det härdat glas som gäller? den typen som sitter i bland annat busshållplatser. Jag sökte lite på tillverkare av härdat glas men hittar inga egentliga priser och det verkar vara många som bara är grossister där man som privatperson inte kan handla. Vad kan det gå på i runda siffror? storleken på LCD-skärmen är runt 42 tum diagonalt.

Fattar som att man inte kan skära i glaset efter det har blivit härdat utan det ska göras innan och det låter ju som att det kan bli en kostsam historia att specialbeställa nått så pass krångligt. Jag kan ju då heller inte kan köpa ett begagnat glasbort billigt och skära om den skivan.

Nån glasexpert som har svar? finns det billigare glas är härdat som går att ha till bord? eller är det bara att lägga ner hela projektet om man inte vill lägga ner enorma summor?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

En glasmästare kan garanterat hjälpa dig. Dom vet precis vilket glas som fungerar och kan ge dig pris på direkten.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Plexiglas (akrylglas) är ett alternativ till härdat glas.

Permalänk
Medlem

Plexi blir nog lätt repigt. Härdat glas är nog inte att rekommendera, då det tokspricker vid minsta påfrestning... Vanligt glas skulle jag köra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Plexi blir nog lätt repigt. Härdat glas är nog inte att rekommendera, då det tokspricker vid minsta påfrestning... Vanligt glas skulle jag köra på.

Öh... Jag trodde alla glasbord hade bordsskivor av härdat glas.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Plexi blir nog lätt repigt. Härdat glas är nog inte att rekommendera, då det tokspricker vid minsta påfrestning... Vanligt glas skulle jag köra på.

Om härdat glas används i busskurer så skulle jag säga att de är väldigt motståndskraftiga. Om nu inte nån liten fjortis kastar en sten på det.
Det verkar ju inte heller vara sådär jättetjockt (1,5 cm?)

Permalänk
Inaktiv

Det är härdat glas som man använder i glasbord... när min glasskiva gick sönder på en fest så gick jag till närmaste glasmästare och måttbeställde en ny, runt 40 minuter senare så kunde jag hämta den.

Permalänk
Medlem

Det går bra med ohärdat glas, jag kör med två skivor 4mm som är laminerat med plastfolie.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
Det är härdat glas som man använder i glasbord... när min glasskiva gick sönder på en fest så gick jag till närmaste glasmästare och måttbeställde en ny, runt 40 minuter senare så kunde jag hämta den.

Låter ju enkelt och bra, vad kostade det?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Låter ju enkelt och bra, vad kostade det?

Det gick på en 500 spänn bara... men det var ju visserligen för att jag har gjort mycket arbeten åt den firman (byggt om deras lokaler osv) men materialkostnaden låg på 500 sedan tillkommer ju egentligen arbetet av att slipa kanterna så att man inte skär sig på dom.