Permalänk
Medlem

Lan 2 USB

Tja.

Någon som har erfarenhet? Vill gärna ha min externa disk på routern.

Kan man köpa t.ex köpa denna än?

http://www.pittjug.org/catalog/earphone_and_headphone/3/usb_2...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Sitter inte med exakt fakta men skulle tro att det där är ett nätverkskort som kopplas via usb. Har svårt att tänka mig att det skulle fungera att koppla till extern hårddisk. Till att börja med har den fel typ av kontakt. Kontakten måste se ut som den högra på bilden för att passa i en extern disk

.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt koppla in en extern USB HDD, till din router DIR-635 och då kan du glömma. DIR-635 USB är endast till för överföra trådlös inställningar från XP/Vista Windows Connect Now med USB minne och inget annat.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Om du hade tänkt koppla in en extern USB HDD, till din router DIR-635 och då kan du glömma. DIR-635 USB är endast till för överföra trådlös inställningar från XP/Vista Windows Connect Now med USB minne och inget annat.

Jag vet, man skulle ägt en 655:a...

Men iaf, finns de ingen sån pryl ja länka till i början?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Jag vet, man skulle ägt en 655:a...

Men iaf, finns de ingen sån pryl ja länka till i början?

Jo, här:
USB - LAN

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

På min Asus WL-500W finns en usb-port som klarar extern hårddisk. Borde finnas på de flesta lite dyrare routrar skulle jag tro

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv köpt en sådan enhet som videfix länkade till, då den kosta 250 i min lokala pc-city butik.
Tycker dock inte att den är så värst stabil, då datorn "hänger" sig ibland när man ska gå in på hdd'n som ja har inkopplad i den.
kanske är det min hdd som inte vill funka helt 100 med den, vad vet jag? (är en 250GB 2.5")

Permalänk
Medlem

Kom sedan ihåg att de flesta routrar inte stöder skrivning till NTFS-hårdskivor, så du måste ha hårdskivan som fat32/16 eller ext2/ext3 om du vill kunna skriva, och fat stöder ej över 4gb filer.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla.

Den bästa lösningen jag hittar är helt enkelt att koppla in min externa MyBook direkt i datorn...

Men å andra sidan, den används bara till backup ändå...

Det där med NTFS tänkte ja inte på heller, det är ju en Microsoft-licens. Tack för infon!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr kostar det på att kunna koppla in hårddiskar direkt till nätverket, varesig det är att man köper en extern hårddisk med nätverksstöd (kostar en hel del extra) eller något som synology saken. Vanliga USB-nätverkskort fungerar givetvis inte.

Sen är det väl ingen riktig licens Microsoft har på NTFS. Bara det att de inte släppt en fullständig specifikation hur det ska fungera så de som gjort 3:e parts drivrutiner (för *nix-världen) har fått göra trial-and-error reverse engineering. ntfs-3g har stöd för skrivning och fungerar stabilt men eftersom det inte är helt garanterat att fungera så är väl tillverkare tveksamma i att erbjuda NTFS-stöd.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG