Permalänk
Medlem

Heatpipe bara bluff!?!

Jag tog i lite i rubriken kanske, men jag ska förklara vad jag menar.

Jag börjar från grunden:
Ni vet alla kanske teorin bakom Heatpipe.
Kortfattat bygger det på principen att en vätska börjar koka i den varma delen av heatpipen. Att få en vätska att övergå till gas kräver stor energi, och därför kyler det den varma delen av kylaren. Sen är tanken att den gasen ska stiga upp genom vätskan, likt bubblor i en kokande kastrull, för att sedan kondenseras(övergå till vätska från gas) i den kalla delen av röret.
Precis lika mycket energi som den tog upp för att bli gas, lämnar den nu av i form av värme när den åter blir vätska.
Eftersom den åter blir vätska där, rinner den ner tillbaka till den varma delen och processen upprepas, likt dropparna på insidan av ett kastrullock.

Då till min misstanke:
Är det någon som sett ett test där en kylare jämförs när den sitter upp-och-ner jämfört med "rättvänd"?
Alla tester jag sett sätter man upp riggen med moderkortet plant liggande på ett bord. Detta innebär att botten, den varma delen, är nederst och den kalla delen, flänsarna, är uppåt. Principen för heatpipe kan då funka då gasen stiger mot de kalla flänsarna och rinner tillbaka till den varma botten, men hur många av oss har en desktoplåda med plant liggande moderkort?
Vad är det som får vätskan i heatpipen att rinna tillbaka UPPÅT när flänsen ligger ner på ett vertikalt monterat moderkort?
För mig känns det som om en hel del av effekten av en heatpipe fysiskt MÅSTE gå förlorad pga detta. Har nån av er några tester som bevisar att det verkligen gör skillnad och inte bara är ett försäljningsknep?
På ett grafikkort är det ju ännu värre då den varma plattan sitter absolut högst i kylaren och endast flytande helium rinner uppåt enligt naturlagarna, och jag har ju en känsla av att det är inte pipsen fyllda av.

Tankar?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

har förstört 2 stycken kylare med heatpipes en billig variant för 250kr och en från ett dell chassi har brytit av heatpipsen för att " utforska" och det rann alldrig ut någon vätska . så kanske är en myt allt med vätska. men kanske bara finns i de dyrare varianterna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En liten guide till hur heatpipes fungerar:

http://www.overclock.net/air-cooling/382271-guide-how-heatpip...

Citat ur texten:

"Other times, they have a "wick" on the inside that allows the liquid to move even if the unit isn't positioned vertically. (Which is why benchmark reviews tests the coolers both vertically as well as horizontally, because some actually perform better positioned a certain way)."

Permalänk
Medlem

Okej. Det kan ju få det att rinna uppåt, men fortfarande måste det ha en stor negativ påverkan på förmågan att flytta värmen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Okej. Det kan ju få det att rinna uppåt, men fortfarande måste det ha en stor negativ påverkan på förmågan att flytta värmen.

En veke är rätt effektiv för att flytta vätska. Sen hade det garanterat behövts en veke ändå på den här skalan för annars är risken stor att du får medrykning av vätska så att kokzonen flyttas upp från bottenplattan till en bit upp på rören. Då tappar man väldigt mycket effekt.
Det blir alltid lurigare att hantera vätskor i slå skalor då ytspänningen och andra gränseffekter då blir så stora i förhållande till bulken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Här är en site som testar både i upprätt och "liggande" läge:
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Perfekt. Då har jag fått svarf på den funderingen.
Det var ju inte så stor skillnad mellan liggande och stående montering.
Vekesmodellen hade jag inte tänkt på och fanns inte med i de artiklar jag läst om heatpipes (dock inte läst något sedan det begav sig, vatten har varit min melodi.) De löser ju faktiskt saken rätt väl.

Zotamedu:
Det du skriver om ytspänning har jag oxå funderat på. Dock har jag inte gått så långt och kollat vad aceton och amoniak har för ytspänningar, för jag antar att det är nått av de ämnena pipsen är fyllda av med tanke på önskad kokpunkt.
Veken löser hur som helst även dessa problem.

Tackar allesammans!

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk

Vill ni testa att det finns gas/vätska i rören kan ni köra datorn när det är riktigt kallt. Har sett folk som kört vid runt -20 luft temp och får snabbt ökande cpu temp för att värmen inte förflyttas från bottnen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Perfekt. Då har jag fått svarf på den funderingen.
Det var ju inte så stor skillnad mellan liggande och stående montering.
Vekesmodellen hade jag inte tänkt på och fanns inte med i de artiklar jag läst om heatpipes (dock inte läst något sedan det begav sig, vatten har varit min melodi.) De löser ju faktiskt saken rätt väl.

Zotamedu:
Det du skriver om ytspänning har jag oxå funderat på. Dock har jag inte gått så långt och kollat vad aceton och amoniak har för ytspänningar, för jag antar att det är nått av de ämnena pipsen är fyllda av med tanke på önskad kokpunkt.
Veken löser hur som helst även dessa problem.

Tackar allesammans!

Ammoniak skulle kräva rätt höga tryck för att kunna användas då det vid 1 atm har en kokpunkt på -33,4 grader.
Aceton ligger nog lite för högt också med sina 56,2 grader.
Jag skulle slå vad om att det är dimetyleter (kallas oftast bara eter) då kokpunkten ligger på 35 grader. Det betyder att du inte behöver ha tryck i rören och att du har vätska vid rumstemperatur men att det inte krävs alltför höga temperaturer för att det ska koka. Sen får man självklart högre tryck när det börjar koka vilket i sin tur leder till förhöjd kokpunkt hos vätskan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har precis laborerat med att göra lite egna heatpipes i köket.
testat med vatten,aceton och butangas.

Alla verkar de fungera klart mycket bättre än ett tomt rör av liknande längd som jag använde för att jämnföra lite snabbt.

Tricket med att använda vatten är att man ser till att trycket är under 1atm. då kokpunkten blir lägre. det kan man göra genom att koka vattnet i röret genom att värma tills det ångar,, och snabbt löda ihop det.
,något som låter enklare än man kan tro, då värmen får ångan att blåsa "såpbubblor" i lodet.
När vattnet svalnar så sjunker trycket.

Aceton har en kokpunkt på ca 50C, där gör man samma sak.
Ett clip som jag hittade på youtube visar en gubbe som gör rör till solvärmare, han värmer röret direkt med låga,, något som jag tycket verkar lite riskabelt då autoignition point för aceton är ca 500C , en svets kommer lätt upp i dom tempraturerna.
Själv använde jag en kopp med kokhet vatten, fungerade utmärkt, och ingen låga som kan antända ångor.
(dock använde jag låga för att löda ihop röret,, så det var ju skitsamma.)
lite problem med lödbubblor där med.

Nästa test var ett rör med en gas ventil som jag knyckte från en gammal gaständare.
Fördelen där är ju att man löder ihop röret Innan man fyller det, så ingen risk för att råka antända några ångor, eller bubblor som ställer till det.
Dock lite klurigt att veta hur mycket butan man egentligen fyller på.
Köksvågen jag hittade var allt för risig för att ens visa någon skillnad.

Nu återstår bara att testa rören och klura ut vilket som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Just ja,,, Använde Veke i aceton röret , så ska bli intressant att se hur det beter sig.

men,, vettefan hur man egentligen ska testa rören.
Har liksom inte tillgång till special grejor, så måste hitta på något MacGyver test.
förslag?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
Just ja,,, Använde Veke i aceton röret , så ska bli intressant att se hur det beter sig.

men,, vettefan hur man egentligen ska testa rören.
Har liksom inte tillgång till special grejor, så måste hitta på något MacGyver test.
förslag?

Ta tre små koppar vatten. Häll varmt vatten i två av dem och kallt vatten i den tredje. Sen doppar du ner röret så att ena änden är i den varma och andra är i den kalla (kräver alltså böjt rör). Den andra koppen varmvatten har du som kontroll. Sen är det bara att undersöka hur mycket temperaturen ökar i den kalla koppen och om du vet hur mycket vatten du har och hur mycket temperaturen ökar kan du direkt räkna ut mängden överförd värme.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hmm, intressant idee.
Men kräver nog en veke design, då den kalla änden också pekar neråt och därför skulle hindra det kalla mediet från att vandra tillbaka till varma änden.
Värt ett försök iallafall

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
hmm, intressant idee.
Men kräver nog en veke design, då den kalla änden också pekar neråt och därför skulle hindra det kalla mediet från att vandra tillbaka till varma änden.
Värt ett försök iallafall

Ja hela konceptet heat pipe bygger på att du har en veke. Annars blir det en dåligt designad termosifon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24