Permalänk

Köp av systemkamera

Hej!

Flickvännen är inne på att köpa en systemkamera och är ute efter något som man får mycket kamera för pengarna (hon vill inte lägga ut mycket pegar )

Den som vi har tittat på mest är en Nikon D40 med 18-55/3,5-5,6 objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140373
Någon som har någon erfarenhet av denna kameran? Duger objektivet till att börja med för att sedan kanske köpa ett nytt?
Sen ang minneskort, hur stort ska jag satsa på 2gb eller 4gb? Ska jag ha 133x eller 150x, eller funkar inte 150x till denna kameran? Någon som kan länka ett bra och prisvärt minneskort? Kameran ska vara kompatibel med dessa minneskort: MMC , Secure Digital , Secure Digital HC. Vad är största skillnade på dessa korten?

Som det ser ut nu så beställer vi isåfall den kameran från Expert, någon som vet hur deras rabbatkod funkar där?

Detta var de frågorna jag kan komma på just nu

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få

// Svenn3SaataN

EDIT: Om någon vill kan de gärna länka en bra och prisvärd väska till kameran?

Permalänk
Medlem

Ja, Nikon D40 är rätt populär bland instegsmodellerna pga att den är billig och lätt att komma igång med, och ja, kitobjektivet är absolut användbart.

Den har en nackdel (liksom Nikons andra instegsmodeller) som brukar poängteras särskilt, och det är att den inte har någon autofokusmotor i kamerahuset, varför man behöver objektiv med AF-motor (kitobjektivet hör givetvis till dessa) för att få AF.
Poängen är att det begränsar vilka objektiv som är intressanta, när ni senare ska köpa ytterligare objektiv. (Här är några http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php?tillverkare=7&mot...)

SDHC är i princip SD med högre lagringskapacitet (allt "Secure Digital" som är större än 2GB är SDHC, och enheten som ska använda kortet måste därmed ha stöd för SDHC för att kunna använda de korten).

Dock är minneskorten billiga, 4 GB SDHC verkar kosta runt 150-200 kr nu.
Jag är inte säker på hur snabbt D40 kan skriva, men vad jag vet skadar det aldrig med ett "onödigt snabbt" kort. När du ska läsa in bilder i datorn kan du ju använda en separat kortläsare, och då får du ju ändå nytta av att kortet är snabbt.

Läsvärd recension: http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/ (Ja, det är 26 sidor...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Okej, tack så mycket för den infon! Ska titta närmare på den recensionen ikväll Vad för skrivhastighet är "lämplig" och köpa då? 10mb/s ?

EDIT: Finns det mycket möjligheter att "växa" i D40 om man tex köper nytt objektiv och lite annat? Eller är det så att man växer ifrån D40 snabbt och då är det bättre att man köper en annan kamera än att lägga pengar på D40n?

Permalänk
Medlem

Nya objektiv går att köpa till, så det är inga problem. Köpte själv en D60 med ett 18-55 VR-objektiv (var ett kit) att börja med. Har planer på att införskaffa ett 55-200 senare. Tänkte som så att jag kör på denna kameran nu och har jag blivit tillräckligt duktig och intresset har växt senare så uppgraderar jag mig då till en bättre kamera då, men först om minst ett år eller så.

Permalänk

Okej.., så som jag har fattat det så är den enda nackdelen avsaknaden av AF motor. Men är detta verkligen ett stort problem? Har inte fattat det riktigt

Tack för svaren!

Permalänk

Bara nackdel om du tänkt köpa begagnat skulle jag gissa.
Jag har inte koll ärligt talat men det kan ju betyda att det blir dyrare med nytt objektiv än till en kamera med inbyggd motor.

Sedan så har inte D40 inbyggt stabilisering, det ser i alla fall jag som en mycket större nackdel. Kitobjektivet är inte heller stabiliserat så det gör det klart svårare att ta skarpa bilder med längre slutartider (tex vid dåligt ljus).

Permalänk

Okej, ännu mer att tänka på.. suck. Men det är la en bra nybörjar kamera Så får hon la köpa en ny sen när hon vuxit ifrån den

Permalänk

Med 18-55 så klarar man sig nog hyggligt utan stabilisator men går man ner på 1/30 dels sekund så kan det vara lite knivigt att hålla still.

Köper man ett 55-200 så är min uppfattning iaf att det måste vara ett VR (stabiliserat objektiv). Annars blir det nästan hopplöst att få stabila bilder.

Med stabilisator kan man få rätt skarpa bilder ner till 1/4 sekund. Inte proffsklass iof men å andra sidan hur många av en nybörjares bilder håller proffsklass? Inte mina i alla fall. Inte ännu...

Permalänk

Denna väska är enligt mig en väldigt prisvärd väska för D40n

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...

(Lowepro SlingShot 100 AW)

MEN endast om man tänkt sig att köpa till något mer objektiv som t.ex. Nikons 55-200mm som passar utmärkt i denna väska.

När det gäller minneskort så funkar det bra med ett kort som klarar 6 MB/s (vilket gör att man kan skjuta av en serie på åtminstone 30-40 bilder med högsta hastighet). Runt 10 MB/s ger dock runt hundra innan en vilopaus behövs.

Själv har jag ett riktigt snabbt kort och kompletterar med två stycken 4 GB kort från Kingston i 170 kr klassen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk

Okej, någon som kan skriva lite kort om de vanligaste modellerna? Vilka som är prisvärda, för och nackdelar etc. eller helt enkelt bara rekommenderar en kamera? Sen skulle det varit bra om ni länkar ett bra och billigt objektiv till den kameran ni rekommenderar

Någon som vet en bra affär i Göteborg med många kameror så man har möjlighet att kolla och känna på de flesta modellerna?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk

Nikon D40
+Otroligt billig
+Det finns begagnat att köpa
+Tillbehör finns i vilken affär som helst
+Massor av Nikonfrälsta som kan hjälpa till på massor av forum
-Ingen inbyggd bildstabilisator
-Ingen inbyggd autofokusmotor
-Bara tre autofokuspunkter
-Bara 6 megapixlar

Nikon D60
+Det finns begagnat att köpa
+Tillbehör finns i vilken affär som helst
+Massor av Nikonfrälsta som kan hjälpa till på massor av forum
-Ingen inbyggd bildstabilisator(men det verkar ingå i kitobjektivet "VR")
-Ingen inbyggd autofokusmotor
-Bara tre autofokuspunkter
-Dyr för prestanda man får

Sony A200
+Billig
+Inbyggd bildstabilisator
+Inbyggd autofokusmotor
+9 autofokuspunkter
+Bra hastighet i seriebildstagning
-Mindre utbud av objektiv, blixtar, tillbehör osv (glöm dock inte Minoltagrejor)
-Få intresserade som kan hjälpa en på olika forum

Olympus E420
+Billig speciellt med paket med två objektiv
+Live View
+Liten och behändig
+Inbyggd autofokusmotor
-Liten sensor och garanterat sämre bildkvalitet än de ovan
-Ingen inbyggd bildstabilisering
-Få intresserade som kan hjälpa en på olika forum

Canon EOS 1000
Ny vet inte mycket om den men den är dyrare än de andra och troligen knappast bättre
+Live View
+Det finns begagnat att köpa
+Tillbehör finns i vilken affär som helst
+Massor av Canonfrälsta som kan hjälpa till på massor av forum
-Ingen inbyggd bildstabilisator (men det verkar ingå i kitobjektivet "IS")
-Ingen inbyggd autofokusmotor (betyder inte så mycket eftersom alla nya och begagnade objektiv för Canon har det)

Sen finns det ju Canon EOS450, Pentax, utgågna modeller till bra pris osv osv osv

Kolla Prisjakt.nu, välj digigala systemkameror, sortar på pris och jobba dig neråt. De har en bra jämförelsefunktion med den viktigaste informationen.

Permalänk
Medlem

Angående A200 så är det bara några special objektiv som saknas, men bort sett från det så är lineuppen hygglig idag, gällande objektiv samt tillbehör och blixtar.

Räcker 25 olika blixtar till A mount? Eller är det för lite?
http://www.mhohner.de/sony-minolta/flashes.php

http://www.mhohner.de/sony-minolta/lenses.php

Ett bra A mount forum med en komplett katalog över alla objektiv ( vilket är unikt för A mount, canikon forumen är fler men av sämre kvalite och det finns inte en lika komplett samling på ett ställe)

http://www.dyxum.com/index.asp

Generellt är Nikon d40 att föredra framför D60.

+ för A200 är att kitobjektivet är 18-70 jmf. med motsvarande 18-50 ,55 för de andra kitten.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Generellt är Nikon d40 att föredra framför D60.

Varför? 18-55 VR är bättre än den utan VR och har dessutom antiskak. Sedan får man en SB-400 blixt om man köper en D60. Skiljer väl 1500-2000 i pris men har man inga problem med det skulle jag absolut köpt D60.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Varför? 18-55 VR är bättre än den utan VR och har dessutom antiskak. Sedan får man en SB-400 blixt om man köper en D60. Skiljer väl 1500-2000 i pris men har man inga problem med det skulle jag absolut köpt D60.

Jag talar om kameran inte om ett objektiv.

För att du får inget av värde i en D60 jmf med D40.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jag talar om kameran inte om ett objektiv.

För att du får inget av värde i en D60 jmf med D40.

Fast nu var det ju frågan om ett kit som efterfrågades? Dessutom skrev du "generellt", vilket inte stämmer då det även innefattar kitet. Hur många D60/D40 säljs utan objektiv?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tja ett kitobjektiv hit eller dit...

Är man på nivån där man aldrig kommer byta objektiv, spelar det ingen roll alls vilken kamera man väljer.

Det finns andra parametrar som är viktigare för en bra bild.

Spar pengarna å köp Nikons 85mm 1.8 el. 1.4 för porträtt t.ex. Riktigt fina objektiv och gör mer för bilden är en D60 hit eller dit

Fast då har man väl inte AF förståss .. :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är du löjlig. Klart man vill ha ett bra kitobjektiv även om man kanske uppgraderar i framtiden, och en extern blixt är mycket bra om man vill lära sig ljussättning. Jag anser det värt 1500-2000 spänn, men det är ju upp till var och en. Har man inte lust att lägga de extra pengarna funkar naturligtvis D40 hur bra som helst.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Tack för svaren!

Flickvännen verkar ha fått upp ögonen för D80 Är den prisvärd eller det finns samma prestanda fast för mindre pengar i en annan kamera? (ni förstår hur jag menar ).

Sen lite det här. Om man beställer på internet så är det bara garanti på de flesta butiker. Inte så många som har försäkring. Vad är det som försäkringen täcker? Är det tex om man skulle tappa den och den går sönder etc. Men om det tex är mjukvaro fel eller annat som man inte "vålla till själv" så går det på garantin? För som jag har fattat det så SKA man köpa till försäkring när det gäller en sån dyr sak? Kan någon förklara detta lite mer? Behöver jag köpa till försärking?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror väl på hur klantig du/din flickvän är. Iofs är väl kameran en sån pryl som "ligger i riskzonen". Men vad du skall göra i såfall är att teckna allriskförsäkring hos ditt försäkringsbolag. Jag betalar typ 20 spänn i månaden och då täcker försäkringen alla mina prylar ... visserligen är det studentpris.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Beror väl på hur klantig du/din flickvän är. Iofs är väl kameran en sån pryl som "ligger i riskzonen". Men vad du skall göra i såfall är att teckna allriskförsäkring hos ditt försäkringsbolag. Jag betalar typ 20 spänn i månaden och då täcker försäkringen alla mina prylar ... visserligen är det studentpris.

Okej, men vad kostar självrisken då? Skulle kanske varit aktuellt annars. Så kan jag skriva den på mig för jag har lite fler prylar än henne

EDIT: Är 450D ett bättre val än D80 ?

Permalänk

Självrisken ligger väl oftast på typ 1500:- eller liknande? Det fina med butiksförsäkringar är att självrisken bara är någon hundralapp samt att många butiker inte har någon avskrivning på kamerans värde. Så när du slår sönder den efter 3,5 år får du ut en ny likvärdig kamera. Inte en procentsats av dess ursprungliga värde. Om butiksförsäkringen täcker fler än ett skadetillfälle låter jag dock vara osagt... Dessvärre räckte inte mina pengar till en butiksförsäkring så det får bli en "drulle" på hemförsäkringen istället.

Jag har själv köpt en D80 som borde dyka upp till veckan och det var egentligen aldrig något snack om saken. Jag tittade lite på Eos 450D men jag tyckte att den kändes plastig och greppet passade inte min hand. D80n känns betydligt mer välbyggd. 450D har förvisso ett antal funktioner som D80 saknar, men för mig spelar dessa en mindre stor roll. Jag kikade även på "instegsmodeller" som D60 och Sony A200 men de kändes lite för "enkla" på något sätt. Eftersom prisskillnaden inte var enorm tänkte jag att det är lika bra att köpa en rejäl pryl från början. D80 må ha varit med i snart två år, men bra bilder blir aldrig omoderna, eller hur?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?