Permalänk
Medlem

Telia - Modem - Nyttja fler portar?

Mor min har nyligen bytt från Bredbandsbolaget (från denna punkt refererat till som BBB) till Telia och fick således ett nytt modem och så vidare.
Under den tid vi använde BBB's tjänst, 8/1 ADSL2 kunde vi koppla in samtliga husets tre datorer i modemet och surfa med samtidigt.
Nu, med Telias modem (ZyXEL P-660H-D1) och samma hastighet, finns det fortfarande 4 portar, 3 datorer i mitt hus men bara en port för datorerna på modemet.

Mitt problem: Jag vill kunna koppla in samtliga datorer i modemet och surfa med samtidigt, utan extra utrustning utöver den jag har att tillgå. Modemet refereras till på tillverkarens hemsida som en router och när man ställt om sitt IP för att kunna administrera den tycks dess interface och funktioner överänsstämma med de man förväntar sig finna hos just en router.

Jag ringde igår vid 20-tiden Telia och frågade om det går att fixa, men supportkillen körde på med vad i mina öron lät som skitsnack, att TV- och Telefoni-portarna också får IP'n men att dessa ligger på en annan "vågfrekvens", som han kallade det. Att jag poängterade att jag (och inte resten av familjen heller för den delen) inte är intresserad av dessa tjänster och hellre vill nyttja portarna till husets datorer gjorde ingen skillnad.
Att ställa om de 3 övriga portarna att vara till datorerna var helt omöjligt i hans värld.

Frågan är, vet någon hur man kan göra för att lösa detta? Jag inser även jag att man behöver ett externt IP för varje dator som kopplas in direkt i modemet/routern/vaddetnuär, men om man ställer om router-funktionerna borde det väl vara möjligt att ta det externa IP't jag blivit tilldelad till routern för att dela på de datorerna som kopplats in i routern/modemet/vaddetnuär?

Jag hoppas att jag inte skrivit allt för luddigt och att jag har möjlighet att bli förstådd.

Tack på förhand
Lucas "Dracc" Eriksson

(EDIT: Hastighetskorrigering)

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

De andra portarna ligger inte på en andra frekvenser eller våglängder, dock ligger de på andra PVCer vilket är helt separata kanaler i ATM tekniken som DSL bygger på, det gör att TV & telefoni går att prioritera före surfen i nätet. Han som du talade med på supporten hade dock helt rätt i att det inte går att surfa på dessa portar eller ställa om dem enkelt.

Det ni skulle bett om när ni beställde i så fall var ett router-modem, eller sagt till kundtjänst/säljare/whatever att ni hade flera datorer hemma som ni ville köra samtidigt..

Jag har dock sett firmware till de Zyxel modemen som gör att modemet agerar router istället, hur bra dessa funkar vet jag inte, då enda gångerna som jag hört talas om de versionerna är då de har strulat

Antingen ringer du och frågar om du får byta modemet mot ett router modem, eller så köper du en router helt enkelt..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Hedersmedlem

Fick ni lämna tillbaka BBBs modem? Om inte så borde väl det fungera att använda?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fick ni lämna tillbaka BBBs modem? Om inte så borde väl det fungera att använda?

Det ligger fortfarande kvar här hemma, men jag får ju fortfarande bara en extern IP och modemet vill inte riktigt leka med mig, fastän jag vill leka med det, om jag ska uttrycka mig den vägen. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Du får bara en "extern" adress på Telia ADSL. Testa att ställa om Zyxel modemet ifrån bridge mode till "router mode". Då borde den kunna nata dina interna adresser.

Eventuellt så måste du uppdatera firmware i ditt modem. Tror det finns någon gammal tråd om det här i forumet. Testa att söka lite. Ifall du har den som router så tror jag också att du inte kommer att få någon kundsupport på den i det läget.

Permalänk

Det går att lägga alla portarna i Telias modem i internet-PVCn om man telnettar till det, åtmistone på det jag har. Jag lyckades dock inte riktigt få att att funka som jag ville, så jag använder nu ett annat modem.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Det går att lägga alla portarna i Telias modem i internet-PVCn om man telnettar till det, åtmistone på det jag har. Jag lyckades dock inte riktigt få att att funka som jag ville, så jag använder nu ett annat modem.

Du minns inte hur du gjorde? Jag hittar nämligen inte de rätta alternativen via Telnet. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Du minns inte hur du gjorde? Jag hittar nämligen inte de rätta alternativen via Telnet. :/

Tyvärr, jag minns inte alls. Det tog dock ett bra tag innan jag fick till det. Testa att googla på "telia zyxel modem till router" eller liknande.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Avstängd

Att påstå att Killen på Telia supporten snackade skit kan jag säga direkt att han inte gjorde..Du har 2 val..

1.Köp nytt ADSL modem med inbyggd router
2.Köp en router

Det är dina alternativ i princip..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Inte riktigt sant.

ZyXEL 660h-serien är juh igentligen modem med inbyggd routerfunktion som man dock via firmware låst portarna på mot specifika tjänster.

Det går att "ful-hacka" router/modemet och slänga in annan mjukvara och på så sätt låsa upp portarna och då även få ett GUI som på ett vanligt router/modem från ZyXEL.

Efter som varken ZyXELs, Telias eller någon annan support ställer upp med att hjälpa till med sådant här så kan man väl anse att supportkillen gav korrekt information.

Det ska även tilläggas att om man lägger in annan firmware i ZyXEL-burken så förverkar man sin garanti.

Är man dock lite vågad, kunnig samt känner att man kan kosta på sig att "förstöra" eländet (660:n mao.) när man experimenterar och då ev. få köpa nytt modem så är det alltså möjligt att låsa upp portarna.

Utan att förhoppningsvis låta allt för spydig så vill jag även flika in att om man har sk1llz nog att flasha om ett modem med inbyggd router så bör man först skaffa sig sk1llz nog att kunna söka fram denna information om hur man gör, antingen via detta forum eller via en sökmotor.

Ska även tillägga att jag INTE har gjort detta själv, har dock ett par vänner som gjort detta med gott resultat samt läst i andra trådar att andra har lyckats med övningen.

Mitt råd är att du investerar strax under 600:- (ej frakt inräknad) på att köpa en Linksys WRT54GL router - klart prisvärd enligt mig. Googla på märke och modell och avgör själv om den uppfyller dina krav och önskemål. Det går även hitta dessa routrar begagnade för runt 250:- och uppåt beroende på hur länge man letar.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för all hjälp allihop!
Lösningen fann jag dock efter att ha följt Freelancer42's tips och googla på just det han skrivit. När jag kommit till andra eller tredje sidan på google hittade jag en tråd här på SweC där det stod hur man skulle göra, även om vissa av länkarna var trasiga.

Firmwaren som JAG valde av de tillgängliga blev den till P-660H-61 med högst versionsnummer. Efter att modemet/routern startat om och stått på några minuter fungerade det just som önskat.

Åter igen, TACK!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6