GA P35 Ds4 problem med vista installation.

Permalänk
Medlem

GA P35 Ds4 problem med vista installation.

Satte ihop datorn igår och försökte få igång installationen av vista. Men det går fel redan från början.
När man "trycker på en tangent för att boota från dvd'n" så kommer en svart skärm med en grön sak som rör sig fram o till baka som visar att det laddar (som vanligt när vista laddar dvs). Den står kvar där i ca 15 min. Därefter hoppar den vidare till en blå/grön skärm med enbart en muspekare. Där står det kvar i ca 15 min.

För att sammanfatta så står installationsguiden fast ca 15 min och ibland mer mellan varje del av installationen, utan att göra någonting.

När allt sedan är klart och installerat så kommer man in i windows första gången, men så fort man startar om för första gången så blir det BSOD vid nästa windows-laddning och det går inte att ta sig in i vista på något sätt.

Jag har testat att stänga av all extra lullull i bios och testat olika inställningar för raid/ide/ahci, klockat ner minne o processor, höjt spänningen lite för minnet, tagit ur pci-kort och usb-saker.

Systemet består av

Gigabyte p35 ds4
intel c2d e8200
ocz pc8500 2gig (testat enbart 1 sticka och båda)
maxtor maxline hårddisk på 300gig (sata)
nec-dvdspelare (ide).

Är det någon som har haft liknande problem? Är jättetacksam för hjälp!

EDIT: några av låsningarna verkade lösa sig med ett nytt bios och annan lagg verkade lösa sig genom att stänga av AHCI mode.