Styr spel och program med hjärnvågor

Permalänk
Melding Plague

Styr spel och program med hjärnvågor

OCZ har i dagarna rapporterat att de börjat massproducera en produkt som använder hjärnans elektriska aktivitet för att styra exempelvis operativsystemet eller datorspel. Produkten heter Neural Impulse Actuator och man kan med lite fantasi säga att produkten använder tankekraft för att styra musen eller tangentbordet. Produkten kommer att finnas i butik inom kort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt kul men jag tror inte den kommer att bli någon hit förrän de gör den trådlös...

Permalänk
Medlem

Wow, lätt man köper om den går ner lite mer i pris!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Coolt som katten. Undra hur snabbt man kan skriva med en sådan på huvudet tanke på hur snabbt man skriver med fingrarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som ett mycket fel planerat aprilskämt.
Om det nu inte är det så är det över ballt ju

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

givet köp om den fungerar som det är tänkt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

gissa om man kommer köpa denna då
träna sig så att man kan byta vapen i ett spel utan att flyta ett finger alternativt tänka sig till ett sniper och zooma på en millisekund.

min flickvän kommer slå ihjäl mig dock XD hon tycker redan jag lägger pengar på onödiga saker XD

några funna videos: den sista är bäst då han inte använder något hjälpmedel alls för det han gör

http://www.youtube.com/watch?v=TDiFX89VfMo

http://www.youtube.com/watch?v=-mZxIhlVAUY

http://www.youtube.com/watch?v=_Mg84z0bcuE&feature=related

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Kombinera detta med en ögonavläsare så slipper man musen och använder detta som tangentbord, tänk vad man skulle kunna "speedsurfa".

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en sån här när man går på en föreläsning. bara att smälla upp laptopen koppla in denna och skriva med tankekraften

Permalänk
Medlem

Den måste jag skaffa när den kommer .

Permalänk

Dock tror jag att personer som älskar PC spel kommer fortsätta med Mus och Tagentbord. Jag tror att majoriteten använda vill känna känslan att styra fysiskt med en mus, gamepad, tagentbord and so on. Inte lyfta ett finger är ej skoj.

Tänk er att spela Cs till exempel utan att använda mus och tagentbord utan endast genom att tänka, hur skoj skulle det vara?

Splinter Cell?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Nästa steg efter detta är väl att man själv deltar i spelen, Matrix-style.

Permalänk
Medlem

Allt sånt här låter så bra när det precis är nytt, precis som speech-to-text men där har det funnits väldigt mycket problem fram tills idag. Så förvänta er inte någon alldeles enastående sci-fi upplevelse.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Dock tror jag att personer som älskar PC spel kommer fortsätta med Mus och Tagentbord. Jag tror att majoriteten använda vill känna känslan att styra fysiskt med en mus, gamepad, tagentbord and so on. Inte lyfta ett finger är ej skoj.

Tänk er att spela Cs till exempel utan att använda mus och tagentbord utan endast genom att tänka, hur skoj skulle det vara?

Splinter Cell?

man kan ju använda som komplement me. jag kommer aldrig att överge mus och tbord men detta skulle vara underbart till att ersätta vissa rörelser så man slipper flytta fingrar i kritiska tillfällen.
bara ett exempel.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
man kan ju använda som komplement me. jag kommer aldrig att överge mus och tbord men detta skulle vara underbart till att ersätta vissa rörelser så man slipper flytta fingrar i kritiska tillfällen.
bara ett exempel.

Det är i och för sig sant, komplement skulle det fungera bra till. Men precis som du skriver överger man inte tagentbord och mus så lätt.

Dock kan jag tänka mig låta detta även bli en komplettering till generellt arbete i windows, tänker och skriver. Visst jag skriver ungefär som de flesta talar men kan man skriva det man tänker lär det gå riktigt fort om man vill, bläddra i mappar etc.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det är i och för sig sant, komplement skulle det fungera bra till. Men precis som du skriver överger man inte tagentbord och mus så lätt.

Dock kan jag tänka mig låta detta även bli en komplettering till generellt arbete i windows, tänker och skriver. Visst jag skriver ungefär som de flesta talar men kan man skriva det man tänker lär det gå riktigt fort om man vill, bläddra i mappar etc.

Mvh

have varit underbart när man skall sortera i mp3-mappen me ^^ skulle nog underlätta väldigt mycket inne i vanliga windows me som du säger.

hoppas bara priset blir överkomligt när den kommer till sverige me.
dock gissar jag på en 4-5000kr när den kommer hit (MIN EGEN GISSNING igen källa finns.. så jag inte får tillbaks det senare ^^)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Nästa steg efter detta är väl att man själv deltar i spelen, Matrix-style.

Där skulle jag vilja vara!

Permalänk
Inaktiv

Att ingen frågar hur den funkar? läser den av mönster som avges när man tänker "jag går nu frammåt" eller handlar det om att tänka "blå fårg, blå färg, blå färg" när man ska gå frammåt.. detta är DRÖMMEN och kommer förändra sättet vi spelar, arbetar och kommunicerar på, och det enda ni har att säga är "wow, va coolt, men ja vill ha mus".

Tänk att köra en bil med denna teknik, man konfiguerar den så att när man "ser en unge" framför bilen så bromsar bilen automatiskt... eliminerar reaktionsstäckan avsevärt.. Att ni inte ser möjligheterna!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha. När folk börjar byta bort mus/tangentbord mot tankeprylar blir de slut på porrsurfandet. Överbelastning med 100% tankekraft å bluescreens på 5 röda :).
Ärligt talat tror jag inte detta kommer slå igenom på ett bra tag iaf. Även om grejerna kommer funka så kommer de inte vara lika precisa som musen å tangentbordet. Har svårt att föreställa mig att man skulle kunna ha "akira"kontroll över datorn med tankekraften. Som komplement till spel tror jag det kommer vara både för dyrt och oprecist ett bra tag till. För rörelsehindrade är det däremot en hit såklart. Men utöver detta... jag vet inte riktigt.

Edit: pazu, såg precis ditt inlägg. För att kunna studera exakt vad vi tänker på behövs sensorer överallt inuti hjärnan. När man tänker på en sak är det inte en eller två impulser som aktiveras genom hjärnan utan miljon eller miljardtals och det är denna massiva komunikation som går att avläsa utifrån på ett ungefär. Även om OM det hade gått att avläsa desas tankeurladdningar är varje hjärna uppbyggd individuellt så tolkningen att man hade tänkt på ex blått hade varit helt omöjlig.
Det som snarare hade kunnat funka som jag även nämnde i förra nyheten om detta för 2 veckor sedan är om man kopplar in sensorer/givare i nervsystemet någonstans i kroppen. Det gör att vi efter hand kan lära oss att tolka och styra inkommande/utgående elektriska impulser. Detta har det gjorts tester på och detta är en realtitet till det du önskar dig. Men då skulle man snarare tänka i samma tankebanor som man gör när man tänker på att röra en arm. Inte bara tänka mer eller mindre som OCZs nya pryl bygger på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Jaha. När folk börjar byta bort mus/tangentbord mot tankeprylar blir de slut på porrsurfandet.

Snarare att många män kommer klaga på att datorn hela tiden i tid och otid vill gå in på porrsidor med en sådan här manik, vilket inte är roligt under ett stort föredrag.
Nä annars en rolig produkt hoppas de blir populär så det kommer in pengar åt denna forskningsområde.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

är ofta många knappar man måste hålla reda på i vissa moderna spel, med den här grejjen kan man få bort typ gå momentet och kanske byta vapen momentet eller liknande?

EDIT: kollade på filmerna och det verkade ju fungera bra men varför rörde alla lite på musen endå, korrigering kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är ofta många knappar man måste hålla reda på i vissa moderna spel, med den här grejjen kan man få bort typ gå momentet och kanske byta vapen momentet eller liknande?

EDIT: kollade på filmerna och det verkade ju fungera bra men varför rörde alla lite på musen endå, korrigering kanske?

Vad jag förstod, så styrde de aimen med musen, men gick/sköt med hjärnan.

Hade nog iof föredragit att istället aima/skjuta med hjärnan och gå med tangenterna eller mus.

Permalänk
Medlem

ojtå

så jävla fucking überhäftigt!!!

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

värkar koolt men för dyrt o köpa i dagsläget. säkert skönt o styra sådär men hela grejen me o spela försvinner väll då?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur de fungerar, ska man tänka på ett svårt mattetal när man ska gå fram och minska hjärnaktiviteten för att gå bakåt?

Permalänk
Medlem

Ballt, typ kunna köra Silent Hill kopplat till TV när man sitter i soffan, undrar vilket håll gubben då springer åt när man får panik

Det kommer nog att bli konsekvenser i vissa spel, nån man inte gillar (i samma lag) och skulle vilja dra headshot på så lär man väll göra det

Permalänk
Medlem

om du lyssnar på vad de säger i filmen så styr han bara hur han går i spelet, inte hur han siktar

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk

Verkligen ett steg i rätt riktning. Man ska göra saker mycket snabbare utan att behöva trycka på tangentbord och använda mus.

Ludd3, det bästa är att du inte behöver tänka på matematik ö h t.

Permalänk
Medlem

Tror inte vi kommer att ge upp Mus o. Tangentbord bara att vi kör in flera egenskaper via hjärnvågor

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk

detta kommer ta ifrån en datanörd hans ändå träning, att röra på musen och knappa på tbordet, nu kan man sitta i en sovsäck apatisk, PERFEKT

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06