Byta från BBB's Xavi modem till något annat?

Permalänk
Medlem

Byta från BBB's Xavi modem till något annat?

Hur är det att byta till ett modem man inte fått av BBB? Kan det bli strul med själva uppkopplingen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Det ska inte vara några problem rent tekniskt, dock får du ingen support om du använder ett annat modem. Spara modemet då du ska retunera detta om du avslutar tjänsten.

Permalänk
Medlem

Okay. Var inne på att skaffa ett Linksys AM200 modem men ångrade mig.

Hade strul med mitt första x5222 modem och fick ett annat som var av en äldre version, samma modell alltså. Det var i samband med att BBB reggade massa nya VO-IP kunder, överbelastade sina noder och krashade nätet i stora delar av södra sverige.
Jag tappade 6 Mb/s (från 16 Mb/s) ner med det här "nya" modemet vilket jag har gått och varit lite grinig över en längre tid. Har ändå upp till 24 Mb...

Ringde BBB nu och sa att jag trodde min förlust av hastighet berodde på det "nya" modemet jag fick.
Hade tidigare loggat in på modemet och sett att protokollet som användes var ITU G.992.1 (G.DMT) vilket enligt wiki bara stödjer ADSL och inte ADSL2+. -_-
I alla fall, dom pillade lite med min uppkoppling och kom fram till att det inte gjorde någon skillnad. Så nu får jag ett Xavi x5822 modem hemskickat till mig istället som jag hoppas kommer höja hastigheten för mig igen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch