Vad tycker ni om dagens musik i spel?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om dagens musik i spel?

Som topic lyder...

Själv tycker jag att musiken i dagens spel har tappat lite av sin karaktär.

Jag minns SID melodierna som hängde med Commodore 64:an. Musiken hade en karaktär som man knappast glömmer.
Är all den här orkestermusiken de flesta av dagens spel innehåller att föredra, eller kan man lika väl lyssna på vilken mp3-låt som helst?

Hur mycket tycker ni att musiken/ljudet tillför atmosfären i dagen spel?
Själv tycker jag att spelutvecklarna inriktar sig alltför mycket på den grafiska biten för att skapa en "realistisk" atmosfär.

Sitter och diggar till C64:ans California Games just nu-.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det dyker fortfarande upp en hel del trevlig musik i spel. T.ex. från Jason Hayes, Derek Duke, Tracy Bush, Matt Uelmen, Jeremy Soule, Mark Morgan och diverse andra skapare

Det som skiljer 'den gamla goda tiden' med chipbaserad musik åt från dagsläget är väl mest att chipmusiken var tvungen att fokusera mer på melodier och harmonier för att låta bra och därmed fastnade lättare (det brukar väl kallas för trallvänliga låtar vanligtvis) medans i dagsläget så är det inte begränsat till t.ex 4 oscillatorer utan har tillgång till MidiCC's, samples eller helt enkelt spela upp färdiga spår från studio eller skräplistan (top 100 och dylikt, NFS serien som exempel).

I dagsläget så är det så lätt för en spelstudio att bara släppa lös nån rabiesinfekterad fjortis på en sampler och låta denna jucka fram någonting som vagt påminner om rytmer, och detta har tyvärr även blivit normen. Men det finns ju trots allt fortfarande de som besitter kunskapen inom musikteori och även kreativiteten att fortfarande göra underbara stycken till spel (Matt Uelmen framför allt )

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
Det dyker fortfarande upp en hel del trevlig musik i spel. T.ex. från Jason Hayes, Derek Duke, Tracy Bush, Matt Uelmen, Jeremy Soule, Mark Morgan och diverse andra skapare

Det som skiljer 'den gamla goda tiden' med chipbaserad musik åt från dagsläget är väl mest att chipmusiken var tvungen att fokusera mer på melodier och harmonier för att låta bra och därmed fastnade lättare (det brukar väl kallas för trallvänliga låtar vanligtvis) medans i dagsläget så är det inte begränsat till t.ex 4 oscillatorer utan har tillgång till MidiCC's, samples eller helt enkelt spela upp färdiga spår från studio eller skräplistan (top 100 och dylikt, NFS serien som exempel).

I dagsläget så är det så lätt för en spelstudio att bara släppa lös nån rabiesinfekterad fjortis på en sampler och låta denna jucka fram någonting som vagt påminner om rytmer, och detta har tyvärr även blivit normen. Men det finns ju trots allt fortfarande de som besitter kunskapen inom musikteori och även kreativiteten att fortfarande göra underbara stycken till spel (Matt Uelmen framför allt )

Nice, någon är fortfarande vaken.
Ja dom där "trallvänliga" låtarna saknar jag.

Men visst finns det fortfarande låtskapare som gör vettigt musik även om det nästan är ett utopia.
Blizzard har som sagt lyckats i ett antal spel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag älskar musiken från Outrun.. SID-chippet var så grymt!

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk
Avstängd

need for speed musiken är härlig och flatout 2 men det är ju inte så nytt ^^,

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<