Ursprungligen inskrivet av LordXeno
Det dyker fortfarande upp en hel del trevlig musik i spel. T.ex. från Jason Hayes, Derek Duke, Tracy Bush, Matt Uelmen, Jeremy Soule, Mark Morgan och diverse andra skapare
Det som skiljer 'den gamla goda tiden' med chipbaserad musik åt från dagsläget är väl mest att chipmusiken var tvungen att fokusera mer på melodier och harmonier för att låta bra och därmed fastnade lättare (det brukar väl kallas för trallvänliga låtar vanligtvis) medans i dagsläget så är det inte begränsat till t.ex 4 oscillatorer utan har tillgång till MidiCC's, samples eller helt enkelt spela upp färdiga spår från studio eller skräplistan (top 100 och dylikt, NFS serien som exempel).
I dagsläget så är det så lätt för en spelstudio att bara släppa lös nån rabiesinfekterad fjortis på en sampler och låta denna jucka fram någonting som vagt påminner om rytmer, och detta har tyvärr även blivit normen. Men det finns ju trots allt fortfarande de som besitter kunskapen inom musikteori och även kreativiteten att fortfarande göra underbara stycken till spel (Matt Uelmen framför allt )