uHastighet på nätverk med 2 SSID och n/g klienter

Permalänk
Hedersmedlem

uHastighet på nätverk med 2 SSID och n/g klienter

Jag har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa till med. Jag vet att många (alla?) routrar faller tillbaka till en långsammare hastighet när man ansluter klienter med "sämre" stöd än vad router stöder. D v s när man har en .n-klient och en .g-klient ansluten till en router så saktas hastigheten ner till .g.

Så här skriver t ex DLink:

"What happens when I connect a Wireless B, B+, G, or Super G device to my Draft N network?

Your network will operate at the speed of the slowest host, therefore if a slower hosts connects, every host will drop speeds to match.
(i.e. If a G host joins, the network changes to allow 54Mbps maximum.)"

Jag antar här att hosts är det jag kallar klienter, d v s datorer med trådlöst nätverkskort.

Det känns lite tråkigt för mig då jg har en D-Link .n access-punkt som jag tänkte skulle stråla ut ett .n-nätverk på övervåningen. Samtidigt har jag ett par stycken .g-klienter där.

Denna access-punkt stöder multipla SSID. Är det någon som vet om nergraderingen av hastighet bara händer inom samma SSID eller om routern/access-punkten allmänt kommer att bromsas ner när en .g-klinet (eller .b) ansluter?

Om det slöar ner alla SSID skulle det alltså vara bättre att kanske ha en access-punkt för .n-klienter och en access-punkt för .g-klienter ... eller?

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com