Permalänk
Medlem

Lista på klockvänliga processorer

På min arbetsplats är det så att chefen har lite av en samlarmani, om det beror på snålhet eller annat vet jag inte, men grejer har en tendens att aldrig lämna byggnaden! Bland annat har vi en hel del gamla trasiga printers, men det viktiga - högvis med mer eller mindre fungerande datorer och servrar som inte används. Dessa är av varierande ålder och kvalitet.

Antagligen får jag plocka lite grejer om jag hittar nåt intressant, så det jag letar efter är de där riktiga guldkornen som kan vara kul att leka med.

Vilka processorer är kända för att ha klockat exeptionellt bra? Väldigt ovanliga och har samlarvärde? sånt här letar jag efter.

Celeron 300A är en processor som dyker upp såhär spontant. Vore roligt att äga och experimentera med en.

Vad tycker ni man bör leta efter?

Permalänk
Medlem

Duron 600 (nån viss stepping) ska visst gå rätt trevligt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jao, det hade varit skoj att fippla med gamla guldkorn men du behöver ju även annan hårdvara som skall leka bra med dem också. Det kan vara svårt att få tag på bra SDR minne, eller ett moderkort från den gamla goda tiden som klockar bra. Men får du ihop en del så får du bjussa över på Öl och bullar för jag vill gärna vara med o leka

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Hedersmedlem

pentium mmx kan vara en riktigt rolig att överklocka. Uppåt 100% överklockning är inte omöjligt om man hittar ett bra exemplar och har ett bra moderkort. Det brukar vara ganska lugnt att mata dem med 4v så länge man kyler dem bra.

Celeron 300A har redan nämts, de klockade ruggigt bra. Likaså vissa celeron runt 500mhz (coppermine-versionen) samt klassikern P3 700E som ofta gick runt 1ghz eller högre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
pentium mmx kan vara en riktigt rolig att överklocka. Uppåt 100% överklockning är inte omöjligt om man hittar ett bra exemplar och har ett bra moderkort. Det brukar vara ganska lugnt att mata dem med 4v så länge man kyler dem bra.

Celeron 300A har redan nämts, de klockade ruggigt bra. Likaså vissa celeron runt 500mhz (coppermine-versionen) samt klassikern P3 700E som ofta gick runt 1ghz eller högre.

Tack för svaret!

efter lite flyktigt tittande har jag hittat bl.a. en Celeron 450MHz, även en annan Celeron på en slot 1 - okänd hastighet än så länge. Sen finns det en hel drös med K6 prollar, 266Mhz verkar vara vanligast.

Tros om detta?

Permalänk

Ja har då en 700E som ligger och väntar på klockning dock hinner ja aldrig =/ + att de finns absolut ingen plats. Kan ju tillägga att den vilar på ett DFI CW35-L med mycket klock-features.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare