Prestandaproblem ibland vid stor nättrafik

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem ibland vid stor nättrafik

Hej alla!

Jag har råkat ut för ett i mina ögon ganska bisarrt problem. När jag drar igång snabba filöverföringar ibland (exempelvis uTorrent) så får jag enormt dålig prestanda på min dator. Man ser ingen "krävande" process i Windows Task Manager, men däremot ser man att CPU Usage history har extremt hög belastning på en av kärnorna ibland (ca 70-100%). GUI:t beter sig extremt slött, muspekaren rör sig hackigt och till och med uppspelning av ljudfiler kan hacka/spraka. Och nej, hårddiskarna swappar inte nämnvärt mycket.

Observera att problemet inte uppstår när datorn är nybootad! Jag brukar ha datorn på mest hela tiden. Detta kommer alltså spontant ibland och det enda som hjälper verkar vara att avbryta filöverföringarna (om man nu inte bootar om, då går filöverföringarna bra i flera timmar åtminstone).

Min konfiguration:
- Dell XPS 710
- Windows XP Pro (Engelskt)
- Intel Core 2 Quad 2.66 GHz
- 4 GB RAM
- 2x320 GB I RAID0
- Bredbandsbolaget 100/10 Mbit via fiber

Frågan är vad det kan vara. Något får mig att tro att det är kärnan som envisas med något ondskefullt, typ konstig hantering av TCP/IP eller något sådant. Kanske jättemånga interrupts som översvämmar datorn. Vad vet jag. Någon som har varit med om något liknande? Eller som kan rekommendera något lämpligt diagnostikprogram?

Mvh,
Perkoff

Permalänk

Re: Prestandaproblem ibland vid stor nättrafik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perkoff
Hej alla!

Jag har råkat ut för ett i mina ögon ganska bisarrt problem. När jag drar igång snabba filöverföringar ibland (exempelvis uTorrent) så får jag enormt dålig prestanda på min dator. Man ser ingen "krävande" process i Windows Task Manager, men däremot ser man att CPU Usage history har extremt hög belastning på en av kärnorna ibland (ca 70-100%). GUI:t beter sig extremt slött, muspekaren rör sig hackigt och till och med uppspelning av ljudfiler kan hacka/spraka. Och nej, hårddiskarna swappar inte nämnvärt mycket.

Observera att problemet inte uppstår när datorn är nybootad! Jag brukar ha datorn på mest hela tiden. Detta kommer alltså spontant ibland och det enda som hjälper verkar vara att avbryta filöverföringarna (om man nu inte bootar om, då går filöverföringarna bra i flera timmar åtminstone).

Min konfiguration:
- Dell XPS 710
- Windows XP Pro (Engelskt)
- Intel Core 2 Quad 2.66 GHz
- 4 GB RAM
- 2x320 GB I RAID0
- Bredbandsbolaget 100/10 Mbit via fiber

Frågan är vad det kan vara. Något får mig att tro att det är kärnan som envisas med något ondskefullt, typ konstig hantering av TCP/IP eller något sådant. Kanske jättemånga interrupts som översvämmar datorn. Vad vet jag. Någon som har varit med om något liknande? Eller som kan rekommendera något lämpligt diagnostikprogram?

Mvh,
Perkoff

ar liknande problem, nättraffiken blir slöare när man har utorrent på, konstigt. vet inte vad det beror på, men tror det är just utorrent.

Permalänk

Jag gissar på att du har ett kasst nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Inbyggda nätverkskort tar CPU-kraft när dom får arbeta... torrenter låter nätverkskort jobba stenhårt.

För en väldigt lätt fingervisning på vad som händer: start -> kör -> cmd -> skriv netstat och tryck enter.

Så Alexandersson har helt rätt.
Välj i stort sett valfritt ur denna mängd: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10286
Jämför med inbyggt/integrerat grafikkort på moderkortet och ett separat, så är du med på hur det fungerar.

/G

//edit - task manager visar mindre än process explorer: http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/default.mspx

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T