Högtalare, hur får man bäst ljud?

Permalänk
Medlem

Högtalare, hur får man bäst ljud?

jag har problem med att få bra ljud i mina högtalare, jag vet inte riktigt hur dem ska stå.. har ritat lite i paint hur jag har haft det

såhär hörde jag bara discanten ipicnip. all bas hamnade vid sängen/dörren :/

flyttade om såhär.. precis samma probelm

nu har jag såhär och nu kommer basen/diskanten perfect när man sitter vid datorn. men det ser ju helskummt ut i rummet.

finns det något annat sätt jag kan ställa högtalarna på för att få ut bäst ljud? :/

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Medlem

Vet inga raka svar. Akustik är ett stor ämne! Men man får ju offra sig lite för det perfekta ljudet Finns inga genvägar här inte

Men några placerings tips jag har snappat upp på olika forum.

Står högtalaren nära en vägg blir det mer bas i ljudet, audiofiler har sina högtalar så långt ifrån vägen som dom får för sina fruar

För audiofiler är stereoperspektivet väldigt viktigt. Därför han man en så kallad sweetspot där man ska sitta för att få bäst ljud. Allra helst ska högtalarna så det blir ett V mellan dig och högtalarna med 45graders vinkling. (i V:et då)

Elementens olika ljudvågor påverkar också varandra. Om det hjälper vet jag itne men du kan prova att vända upp och ner på högtalaren, speciellt om dom är högt placerade.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Inaktiv

Är det golvhögtalare som står uppe på skrivbordet?

testa ställ båda två vid den översta väggen på var sin sida om skärmen. En grej som är att tänka på är att högtalare måste vara riktade mot en mer eller mindre för att leverera ljudet på bästa sätt. och diskanten på högtalarna ska vara i ungefär samma höjd som lyssnarens öron. det är en liten tumregel kan man säga. Det jag tänkte, vet inte hur pass mkt du kan möblera om dock. om du har möjlighet att dela på skrivbordet så hade jag nog gjort något av dessa två om jag var du.

Det jag gjorde var att jag var tvungen att köpa nya högtalare till datorn.

på den sista bilden kanske du kan ha kvar hörnskrivbordet iaf, om du flyttar ner sängbordet till den nedre hörnan istället.

Permalänk
Medlem

var vill du ha bäst ljud?

datorn eller sängen?

principen man jobbar efter e att bilda en triangel..
sen för djupare ljudbild så kan man vinkla in högtalarna mot huvet eller för bredare ljudbild ha dom rakt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tack, har fått till det så gått det går, jag sitter "mellan" högtalarna nu.
får dock ta och skaffa ett eget dator rum där jag kan mublera lite mera fritt.

får ju nya lägenheten snart, då blir det godis

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?