Hur hårda krav på packet loss kan man ställa på en "vanlig" ISP?

Permalänk
Medlem

Hur hårda krav på packet loss kan man ställa på en "vanlig" ISP?

Jag har stundvis ganska duktigt med packet loss på min anslutning hemma och börjar tröttna lite på det, men samtidigt vet jag inte riktigt vilka krav man kan ställa på en "vanlig" ISP. Hade jag vart ett företag och pröjsat tusentals kronor för min ansluting är det klart att det är ett realistiskt krav men vad kan man ställa som krav som privatperson?

Under "prime time" dvs kvällar och helger har jag mellan 2 och 50% förlust mot till exempel Sunet, vilket jag inte tycker är acceptabelt. 99% av förlusten sker i noden mellan min ISP och den som sedan tar över. Men frågan är som sagt vad jag kan kräva av min leverantör. Någon som har lite erfarenhet eller insikt i detta?

Förslag på hur man kan mäta och dokumentera är också intressant , just nu använder jag bara mtr och har ingen aning om hur tillförlitligt eller för den delen hur rättvis bild det ger av situationen.

Permalänk
Medlem

Paketförluster är oundvikliga, men man kan väl generellt säga att allt över 1% är helt oacceptabelt, oavsett abonnemangsform. Jag rekommenderar SmokePing + något script som sparar graferna.

Så här kunde det se ut när min kabeluppkoppling (Tele2) glappade som värst:

(Högerklicka och "View Image" eller motsvarande om de ser ihoptryckta ut)

Om du installerar SmokePing så föreslår jag att du dels ställer in den på att övervaka din gateway, dels ditt andra hopp (om det är fast) och dels en nod i ett annat nät (sunet, som du nämnde).

Vilken ISP gäller det?

edit: Hade lite för bråttom, missade "99% av förlusten sker i noden mellan min ISP och den som sedan tar över". Inte riktigt samma sak som det problem jag hade.

Permalänk
Medlem

Ja i och med att förlusten inte sker i min ISPs nät så är jag inte säker på vilka krav jag kan ställa, men hur som hur är förlusten direkt efter deras nod extremt hög under prime time.

Tack för tippset om SmokePing ska ta och kolla närmare på det se om det kan komma till nytta.

Permalänk
Medlem

Det enda din ISP kan garantera är vad dom har kontroll över så kontrollera först att tappande av paketen sker i deras nät. Gör det det så skall du klaga hos dom. Gör det inte det så är det nog inte mycket varken du eller din ISP kan göra.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Det enda din ISP kan garantera är vad dom har kontroll över så kontrollera först att tappande av paketen sker i deras nät. Gör det det så skall du klaga hos dom. Gör det inte det så är det nog inte mycket varken du eller din ISP kan göra.

Men om det sker förlust i överlämningen känns det som att någon borde ha ansvar för det, frågan är om det är min ISP eller den som trafiken går till/från..?

Sen är det klart, om förlusten sker i ett externt nät kan inte min ISP påverka det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Men om det sker förlust i överlämningen känns det som att någon borde ha ansvar för det, frågan är om det är min ISP eller den som trafiken går till/från..?

Självklar, har du ingen fram till din ISP sista punkt och börjar få därefter så kan det vara din ISP's utrustning och skall klaga hos din ISP så att dom kan kontrollera om det är deras utrustning som krånglar.

Jag tycker inte att man skall godkänna att man tappar några paket alls.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

problemet är också att ISPer vill köpa peering så billigt som möjligt och det kan vara villka skitbolag som helst så visst kan man klaga

Visa signatur

AM2 6.0 2900XT 3G RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
problemet är också att ISPer vill köpa peering så billigt som möjligt och det kan vara villka skitbolag som helst så visst kan man klaga

Skilj på dålig peering och packetloss. Dom har nästan inget med varandra att göra.

Dålig peering ger dålig hastighet/ping men innebär inte paketloss.

Paketloss beror oftast på dåöig hårdvara eller överbelastad hårdvara.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D