Permalänk
Medlem

Antec Sonata vs. Antec 3700

Jag letar nytt chassi och tänkte kolla om någon ha några erfarenheter av dessa två.
Antec 3700
Antec Sonata quiet edition

Det jag först måste veta är ifall man kan ha en SoundBlaster Live! drive utan att den är ivägen för luckan, om inte så är det kört...
Annars undrar jag om någon vet ifall det är någon större skillnad på dem förutom den lysande detaljen på sonatas framsida.
Funkar ljuddämpar kittet bra till 3700:an?

Ifall någon har förslag på andra lådor är jag tacksam för det, jag vill inte ha styling krafs utan den ska vara funktionell och gärna ljuddämpad.

Permalänk
Medlem

Har en 3700 och är väldigt nöjd med den. Den är lite större en Sonatan, men annars så har den gummiupphängda HDDs, 120mm fläktar mm.
Riktigt bra för att kosta 800kr

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

Vad tycker du om nätagget, låter det mycket?

Permalänk
Medlem

Acousticase 6607B är ett bra grund för en tyst dator och är nästan identiskt invändigt med 3700BQE. Den enda skillnaden är typ fläkthållarna och hårddiskracket(Vanligt och mer rymligt i 6607Bs hårddiskrack). Dock så är det dyrare, men då ingår också ljuddämpning med inget nätagg. Nätagget i 3700 är väl inte jättehögljutt, men det låter i min mening mer än mitt Tagan.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

Jag har Antec Sonatan och är välldigt nöjd tyst och snygg...
Men 3700an ser fin ut den oxå...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har haft båda chassina och sitter nu med SLK 3700 BQE, den är klart bättre än Sonatan tack vare att den är lite större och främst pga. den främre fläktens placering, vilket skapar mer plats inne i chassit. Vad det gäller nätagget som följer med SLK 3700 BQE så behöver man byta det om man ska ha en knäpptyst burk, förslagsviss till en Seasonic 300W, den är hörs knappt inte och har en tempreglerad 120 mm fläkt. Behöver du lite kraftigare nätagg så finns det en 400 W variant hos shg.biz.

Ta SLK 3700 BQE, du kommer inte att bli missnöjd.

Finns några trevliga recensioner hos www.silentpcreview.com på både chassina och nätagget.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

hmm seasonic,.. jag vet inte riktigt om jag är möjd med det agget.. jag har super tornado 400 W och det låter mer än allt i lådan, medan datorn arbetar alltså.
Ibland är det tyst, men inte ofta.

Jag tror att detta kan ha att göra med min Hyper cooler 6, men den är runt 45 grader.
Tyvärr har ingent bekräftat detta, men ljudlöst var det inte.. nej... får prova Ytterligare en ny fabrikant nästa gång..
Sorry om det är en bit offtopic, men om ni har några rekommendationer så lyssnar jag ..
funderar själv på det nya Nexus agget, eller en billigare fortron source..

HZ

Permalänk
Medlem

hirez

Läste lite på silentpcreview.com's forum om Seasonic nätaggen och de eventuella som kan uppkomma med de. Det jag hittade handlade nästan uteslutande om att det var strul med tempsensorn, fläkten varvade aldrig nere efter "tungt arbete" och det låter onekligen att du har samma problem. För mig funkar det ypperligt, fläkten reglerar sig själv och temperaturen under load och idle är nästan identiska, tack vare 120 mm som blåser ut varm luft ur chassit

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Är det verligen nätagget som låter mest i era lådor??
I så fall är det kanon, men det kommer bli lite dyrare då...

Hatar att lägga pengra på saker som inte ökar prestandan, så det tar verkligen imot att köpa ett nytt case =/

Iaf lutar det åt 3700:an + ljuddämpning och sen kör jag med det nätagget som föjer med, ifall det låter för mkt så är det "bara" till att byta. Men hur som hur så blir det tystare än vad jag har nu

Permalänk
Medlem

har ett slk3700. hade förut plexiglas chassi.

Riktigt nöjd. Nätagget låter lite och 120mm fläkten man får men det är bara att byta ut. Gick ner ca 12 grader ifrån när jag hade plexichassi, ,, tempen asså på cpu. Så skitbra. Säjer bara KÖP!

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

Låter 120mm fläkten som kommer med mkt eller?
Har en reglerbar enerimax (stavning?) 120mm nu, men det hade vart najs med två 120mm. Går iofs köpa en till

Permalänk

Har sonatan jag... väldigt tyst och en fröjd för ögat... lite litet men det märks inte för allt annat är så bra

Permalänk
Medlem

Har en sonata som jag fick på DH av Antec. Gillar det inte. Tycker att det är fult, låter en del också och så kyler det inte så bra heller. Allt jämfört med mitt 4år gamla "scaleo-chassi". Störande dioder är det i fronten också o de kan man inte ta bort efrtersom man inte får bort fronten, ush. Blir till o byta chassi :/

EDIT: Glömde säga att Sonatan inte är bra om man har många diskar. Har själv 6st i mitt o de kyls knappt :/

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Ja piano lacken är lockande, det är mkt najs.. men fan inte för det priset =/

Permalänk
Medlem

Jag har 3700BQE. Min 12cm fläkt låter inget, det hörs ingen skildnad när jag stoppar den.
Ska man byta något pga ljudnivån är det isåfall nätagget...
Det jag är missnöjd med om man ska klaga är kvalitets känslan på luckan, som kan upplevas lite sladdrig och plastig.

För övrigt mycket nöjd...

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra låda för det priset ja.. det som låter mest på den är när nätagget varvar upp pga värme, vilket i sin tur kan få vänstra sidoplåten att resonera. men det borde vara lätt fixat med silikonkuddar/möbeltassar eller liknande.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Någon som har någon form av ljuddämpning i lådan, till exempel detta detta ?
Är det prisvärt?

Permalänk
Medlem

Ett chassi som jag tycker är bättre än de två som nämns i första inlägget är Antec 1080 = större, medföljande fläktar, bättre nätagg (12V - 26A), mm. Det är allvarligt svårt att hitta ett enda negativt ord om det på nätet. Inte pianolack dock

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35405...

Kostar 1196 kr på Dabus.se

Sen är det verkligen inte lönt att köpa ett chassi med ett klent nätagg, du vill väl antagligen uppgradera till A64 osv så småningom så planera lite i förväg. Annars måste du ju bara köpa nytt chassi/nätagg igen.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag ska byta är att mitt nuvarande nätagg är askasst, bara väntar på att det ska balla ur och sabba datorn, +-/12V ligger på -13 resp +11 så det fungerar allt annat än bra, konstigt nog är datorn stabil. Nätagget är tyst också då jag bytt ut fläken till en papst på 12db. Vet dock inte ifall jag behöver mer än 300W... har för mig att de nyare ATI korten drar mindre energi än det jag har nu, så jag antar att det kompenserar när jag uppdaterar till A64 och nytt GFX.

Någon som vet ifall man kan köpa 3700 (eller kanske Sonatan och 1080 också för den delen) utan nätagg, känns dumt att köpa en låda med det och sedan "slänga det".

Angående, 1080 så verkar den najs och nätagget verkar vara riktigt trevilgt men det är nog inte den lådan jag letar efter då den datorn som ska bo i den ska vara tyst.
Men går den och dempa bra osv så är det ett hett alternativ, nätagget är mkt trevligt som sagt... men frågan om ljudet från det och chassit i övrigt är det också..?

EDIT: Tydligen sitter det ett 350W nätagg i 3700, vilket borde vara tillräckligt....?

Permalänk
Medlem

Nätagget i antec 1080 är tyst och lådan väldigt robust och stabil jeppz. Enda som saknas är väl gummi-ploppar till hd och så, men det är ju inte världens svåraste "modd".

Permalänk
Medlem

Tjena, har precis köpt ett sonata och jag är nöjd!
Har satt in egen ljudisolering...

Visa signatur

C2D 6600 | 4096 DDR RAM(644) | Radeon HD 6850 1GB GDDR5

Permalänk

Snälla köp 3700BQE, sonatan är ju bara för fult.

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

Haha, jag gillar pianolacken
Men hatar allt som har med ljus att göra så grejen på fronten ska moddas bort snarast möjligt, om det blir en Sonata.
Det som talar emot Sonatan är priset, den kostar nästan 2000 med ljuddämpning....
3700BQE går på 1400 med samma utrustning, vet inte riktigt vad 1080 skulle kosta med likvärdiga prylar men det blir bökigare då det inte finns ett färdig kit OCH fläkthållarna är 80mm istället för 120mm.
Men jag väger mellan 1080 och 3700BQE, där 3700BQE ligger bättre till då den nog kommer bli något billigare och den blir lättare att modda så den blir tyst.

Permalänk
Medlem

Jag ska satsa på komponenter som är tysta i sig istället för att stoppa in en massa ljuddämpande fluff. Tyst nätagg, tysta fläktar, tysta hd:s osv, passiv nordbrygga, osv. Blir för trångt och jobbigt och fult med dämpning tycker jag.

Permalänk
Medlem

Okay, en sista fråga sen blir det nog till att beställa...
3700:an har en fläkt som följer med, är dens RPM reglerbart?
Om inte hur ser dess kontakt ut, är det en stor Molex (eller va fan de heter, men en sådan som man har till bl.a. P-ATA enheter) eller är det en sådan liten kontakt som man kan ansluta direkt på moderkortet?

Till Peder
Att sattsa på tysta komponenter är ett måste om man vill ha en tyst dator utan att mura in den i väggen, men chassit fungerar som en resonanslåda och att motverka det anser jag vara en bra idé. Och så fult blir det väl inte, bara man inte sätter dempningen på utsidan

Permalänk
Medlem

3700 har tyvärr ingen regler bar och har molex kontakt. Sådan som Hdd m.m.

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

OK, kivttar egentligen, ville bara veta vilka adaptrar jag behöver.
TACK alla som bidragit med åsikter och erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Jag har sonata, den är inte så tyst som jag hade hoppats men jag är fortfarande riktigt nöjd, kan rekomendera den.

Visa signatur

The Walking Dead