Permalänk
Medlem

Skumma temperaturer.

Har nyligen gjort en mindre uppdatering av datorn (cpu, mobo, minne). Såvitt jag förstår det så ska cpu-temperaturer läsas av från den inbyggda 'thermistorn' i cpu:n på mitt mobo (abit is7-e), så den tempen borde vara hyffsat korrekt.

Det skumma är att jag i många fall (ej efter långa full load situationer) har en högre chassitemp än cputemp. Då kör jag fortfarande med intels boxade cpukylning (ska bytas till zalman cnps7000B-Cu strax). Normalt när jag sitter i windows så har jag runt 35 grader cputemp och 37-38 chassitemp.

Jag funderar på om det kanske är chassithermistorn som sitter på något anorlunda ställe i chassit på mitt moderkort, är det någon som vet vart den sitter? Dessutom har jag en tredje temperatur i motherboard monitor, som heter Power/AUX. Denna är lägre än cpu- och chassitempen. Kan nätagget rapportera temp genom 20-pinskontakten eller?

Chassitempen borde vara lite lägre tycker man. Jag har ingen insugfläkt (än? men en ordentlig 120mm ut tillsammans med bra designad låda och sladdar som inte hindrar flödet. Men jag misstänker som sagt var att thermistorn sitter på något skummt ställe, där det kanske är en heatspot just nu. Detta vore ju bra att åtgärda.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

cpu temperaturen kan inte komma under rumstemperaturen om de inte är vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meistah
cpu temperaturen kan inte komma under rumstemperaturen om de inte är vattenkylning

Den kan nog inte komma under rumstemp ens med vattenkylning (förutsatt att kylaren är i rummet också).

Cpu:n var ju 35-grader i detta fallet och det är förhoppningsvis högre än vad jag har i rummet.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk

nån av dom mäter antagligen fel xD

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | ASUS ROG Strix B450-E | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >