Varför är datorn så förbaskat slö?

Permalänk
Medlem

Varför är datorn så förbaskat slö?

Tja!

Kopplade i förrgår in mitt nya system(mitt första datorbygge)

Men det är bara det att är så attans slött.Till och med min gamla duron 1200 bootar snabbare och är mycket kvickare inne i windows än vad den nya är

Detta är mitt system:
Amd Athlon XP 3000+
Asus A7N8X-E
Maxtor 160GB S-ATA
1024mb RAM PC3200 (Corsair V.Select)
Gecube Radeon 9800pro

Är det någon som vet vad felet är?Asså allting är så jäkla slött att jag får lust att slänga burken genom fönstret..nästan

En anna sak som jag stör mig på är dett meddelande som jag får upp vid booten "Press Ctrl+S or F4 to enter RAID Utility" Fick ett tips igår att jag skulle stänga av ide raid fippel i bios men jag hittar det inte Eller går det inte att stänga av när man har en sata disk?

Snälla hjälp mig att få fason på mina nya dator.

Ge mig lite tips som kan göra susen

Tack i förhand

Permalänk
Inaktiv
Citat:

En anna sak som jag stör mig på är dett meddelande som jag får upp vid booten "Press Ctrl+S or F4 to enter RAID

Du stänger av det via en jumper på moderkortet, vet inte exakt vilken jumper det var.
Det står i manualen vilken det är. Så det är bara att läsa manualen

Permalänk
Medlem

Silver boy: Kolla jumprarna på cd-spelare e.t.c.

Permalänk
Medlem

Jaite: Vilka jumprar? Vart sitter dom?

Override:Jag tror att du syftar på jumpern strax nedanför bios batteriet va?

Men tar inte den bort "användningen" utav sata kontrollerna?Jag kör ju med sata :/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver boy

Override:Jag tror att du syftar på jumpern strax nedanför bios batteriet va?

Men tar inte den bort "användningen" utav sata kontrollerna?Jag kör ju med sata :/

Japp, det gör jag. Står SATA_EN1

Default är att den sitter på pin 1 och 2, flytta den så att den sitter på pin 2 och 3.

Permalänk
Medlem

Provade det och det stängde ner sata kontrollern Är det bara att jag får leva med att vänta tills den har hittat hårddisken eller vad ska jag göra?

Du vet inget annat tips som jag kan prova för att få den snabbare?

Permalänk
Inaktiv

aha, då får du leva med det tror jag, om det inte går att stänga av det på något annant sätt.

Permalänk
Medlem

Du vet inte vad som kan vara fel när den står hur länge som helst vid loggan med windows xp professional och där man ser att det laddar.Där står den väldigt länge

Permalänk
Inaktiv

Nej, det vet jag inte, har aldrig varit med om det förut. Kolla så alla kablar sitter i ordentligt, kan ju vara något som glappar.

Permalänk
Medlem

ok ska kolla lite

Edit:Kollade runt lite i bios och ändrade minnes timingsarna lite och burken vart mycket kvickare

Sen så höjde jag även upp fsb till 200 och sänkte multipliern lite.

Men nu en fråga...synkades minnena automatiskt med prollen när jag höjde fsb till 200?eller ska man göra en inställning i bios för detta?

Permalänk
Medlem

Du har ingen CD ifrån moderkortet så du ska installera typ VIA chipset drivisarna? Kolla i windows i enhetshanteraren så det e UDMA läge på diskarna/cdromarna etc. Det kan hända att de e inställda på PIO. Och sen om den står länge vid logon kan i vissa lägen beror på att den försöker leta efter ett nätverk. Så prova jämt att dra ur TPn.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kollade in det dära med PIO och det stog cd-romen på så den ändrade jag nu..dock inte testat nå mer efter det men ska strax göra det

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivisar?
Har du tex inte installerat grafikortsdrivrutinerna kan allting bli mycket slött. (installera directx först)
Ett symptom är om man försöker flytta ett fönster och det "hackar".
Glöm inte moderkortsdrivisarna.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

har samma problem, får också pio på cdrom på min andra dator.. ska man ändra i bios till udma?

Permalänk
Medlem

Nej du ändrar det i enhetshanteraren,det gjorde då jag iallafall

Aero: Jag har installerat alla drivrutiner,det första jag gjorde.Dock så sitter jag på väldigt gamla drivrutiner till både moderkortet och grafikkortet svårt att ladda hem där jag sitter också eftersom att vi har modem

Permalänk
Medlem

Om man har problem med att man inte kan bränna samtidigt som man gör annat så kan det beror på att det är PIO mode på cdromen.

Visa signatur

.