Sony uppmuntrar utvecklare att göra sig redo för PS5 Pro

Permalänk
Melding Plague

Sony uppmuntrar utvecklare att göra sig redo för PS5 Pro

Ingen PS5 Pro ifall inte någon sätter fart.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att PS5 Pro kan leverera spel i 60 FPS. Kanske blir ett köp för Death Stranding 2 i så fall.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Nice! Sitter och väntar på den här releasen, så ju snabbare desto bättre!

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Hoppas verkligen att PS5 Pro kan leverera spel i 60 FPS. Kanske blir ett köp för Death Stranding 2 i så fall.

Den måste kunna leverera 60 fps. Annars är det lika bra att köpa en Ps5 slim.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

45% gör väl knappt skillnad? Inte så att den orkar med 4K med RT helt plötsligt… hade förväntat mig minst en dubblering efter så här många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas verkligen att PS5 Pro kan leverera spel i 60 FPS. Kanske blir ett köp för Death Stranding 2 i så fall.

Hm, ja ca 45% mer prestanda i vissa scenario kan nog inte leverera 60FPS som standard.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Den måste kunna leverera 60 fps. Annars är det lika bra att köpa en Ps5 slim.

4K120 borde till och med vara möjligt. Då menar jag med Sonys/AMDs variant av DLSS och sedan framegeneration på det från typ kanske 1080P/60.
Skulle kunna bli riktigt bra i så fall, under AMDs presentation under GDC påstod de att man kunde spara väldigt mycket CPU prestanda genom att GPUn istället sköter vissa uppgifter, vilket låter lovande.
Utvecklaren som gästade Moores Law is dead förra veckan hade för sig att det handlade om runt 30%.

Om Sony nu pushar för detta framöver så kanske inte GTA 6 i 60FPS(eller mer) är så långsökt som många försöker får det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Hm, ja ca 45% mer prestanda i vissa scenario kan nog inte leverera 60FPS som standard.

Det var lite så min matematik också gick. Och även om den når det vill man ju att de höjer från dagens 720p-900p liksom.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Det var lite så min matematik också gick. Och även om den når det vill man ju att de höjer från dagens 720p-900p liksom.

Exakt, jag tror Sony blir kvar på 30fps som standard, men med lite med ögongodis här och där.

Det är min teori.

Men med alla dessa häftiga namn så säljer detta säkert bra bland de mer icke insatta i teknikvärlden.

Många PS5 fanatiker hävdar ju att PS5'an 30FPS superoptimerade spel kan enkelt jämföras med ett RTX4090..

Man blir så trött när ''experterna'' uttrycker sig.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig utveckling det har blivit med konsoller må jag säga. Hela vitsen är ju att du har ett enda standardiserat och optimiserat system för hela konsollgenerationen, som kan leverera exakt samma spelupplevelse till ALL spelare.

Nu ska man konstant uppgradera till en ny konsollverision, eller nöja sig med en objektivt sämre spelupplevelse.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande på PS4 Pro men funderar på skaffa en vanlig PS5.

Jag kommer nog bara köra i 1440p så den vanliga PS5 räcker nog bra för mig, men det ska bli intressant att se vad som händer när tex GTA 6 lanseras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Ps5 duger bra så länge, tycker skillnaden på pro för priset är löjligt. Uppgraderar häldre grafikkort till pc för 15000kr och väntar på en ps6. Playstation kommer inte kunna köra riktigt 4k med raw prestanda i hög fps på många år utan skalnings tekniker som ger sämre kvalite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Väldigt tråkig utveckling det har blivit med konsoller må jag säga. Hela vitsen är ju att du har ett enda standardiserat och optimiserat system för hela konsollgenerationen, som kan leverera exakt samma spelupplevelse till ALL spelare.

Nu ska man konstant uppgradera till en ny konsollverision, eller nöja sig med en objektivt sämre spelupplevelse.

Kan i någon mån hålla med, den gamla konsollen går ju fortfarande ofta att fortsätta använda även om det mesta fokuset verkar hamna på den nya "pro" modellen. Tycker det är bra att möjligheten för de konsolspelare som vill ha mer prestanda i samma generation men inte vill ta steget till PC ändå får en möjlighet att själv välja, något som man normalt med konsoller inte får.

Annars kanske konsolgenerationerna är lite för långa, när man kör mer PC-lika komponenter än tidigare så kanske man bör överväga att skippa generationer, speciellt om bakåtkompatibiliteten kan hållas.

Nu är det nog slutkonsollat för mig, allt jag vill ha verkar släppas på PC där jag ändå föredrar att spela. Hade jag vetat det jag visste nu hade jag aldrig köpt min PS5 på lanseringsdagen trots allt.

Sedan är jag lite oroad på, lite som du är inne på med upplever jag, att upplevelsen kan bli så pass varierad och de äldre/klenare konsollerna glöms bort. Pro-modellen kommer få mest fokus då det är något man trots allt vill fokusera på och sälja. Men så länge man fortsätter erbjuda olika prestandalägen typ performance för att iallafall försöka nå 60 FPS och kanske 120 FPS i lättdrivna titlar men också erbjuder snyggare grafik för de som kan acceptera 30 FPS spel, kanske 60 FPS med Pro, så kan jag tycka att man i det hela gjort en bra avvägning.

Men förstår samtidigt känslan av att man lite går ifrån löftet, i brist på en bättre formulering, att ens konsol ska räcka generationen ut. Och att det istället kan kännas att det hetsas om en ny konsol för att få den tänkta upplevelsen i det spel man vill spela. Aldrig kul att känna att man blir lämnad efter för att man inte vill uppgradera konsollen.

Blev lite mer text än tänkt men lite blandade tankar om det hela som jag haft över en tid.

Edit: Kan tycka konsoltillverkarna bör kunna erbjuda en uppgraderingstjänst där man exempelvis byter in sin PS5 mot en PS5 Pro och får en rimlig prissänkning och Sony, i detta fall, kan sälja den som refurb på marknader där man har ett sug för just PS5 men nypriset är för högt. Tänker framförallt på fattigare länder. Oftast inget fel på refurbade produkter, de ska ju vara genomgångna och servade och man får någon form av återbruk istället för att det i teorin iallafall blir elskrot med tiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Exakt, jag tror Sony blir kvar på 30fps som standard, men med lite med ögongodis här och där.

Tror samtliga Sonys PS5 spel körs i 60 fps.

Kan iaf inte komma på nått som inte har Performance mode för 60 fps. Att 30 fps skulle vara "standard" är iaf gravt felaktigt.

Citat:

Man blir så trött när ''experterna'' uttrycker sig.

Visst blir man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas verkligen att PS5 Pro kan leverera spel i 60 FPS.

Det där har ju redan stötts och blötts flera gånger här...

Om PS5 Poor versionen av ett spel kör i max 30 fps så är det inte sannolikt att PS5 Pro versionen kör i 60 fps. Detta eftersom spelet då troligen är CPU limited [för 60 fps]. Och CPU prestandan är snarlik i Pro.

Vore intressant att se om de t.ex. kan få upp nått PSVR2 spel som kör i 60 fps (tex GT7) till 90 fps dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Ps5 duger bra så länge, tycker skillnaden på pro för priset är löjligt. Uppgraderar häldre grafikkort till pc för 15000kr och väntar på en ps6. Playstation kommer inte kunna köra riktigt 4k med raw prestanda i hög fps på många år utan skalnings tekniker som ger sämre kvalite

Vi vet väl inget om priset?
Finns väl ingen plattform som kör 4K i hög FPS native?

Moores law is dead menar istället att det finns väldigt lite som motiverar någon större prishöjning.

Om de vill kan de kapa priserna ganska rejält och ändå gå med vinst. Bara lagringen har ju gått ner till en tredjedel jämfört med för några år sedan. Nuvarande konsol är ju 4 år gammal och har ändå inte reducerats i pris till kund vilket är rätt sjukt egentligen.

Det som lockar med 5 Pro mest för egen del är att det möjligtvis finns stöd för features till moderna TV-apparater, likt hur 4 Pro hade stöd för 4K och HDR när det var ganska nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror samtliga Sonys PS5 spel körs i 60 fps.

Kan iaf inte komma på nått som inte har Performance mode för 60 fps. Att 30 fps skulle vara "standard" är iaf gravt felaktigt.

Visst blir man...

Ratchet and Clank: Rift Apart – 30 FPS Stray – 30 FPS Returnal – 30 FPS Kena: Bridge of Spirits – 30 FPS Demon’s Souls – 30 FPS – maybe 60fps in Performance mode Destruction Allstars – 30 FPS Horizon: Forbidden West – 30 FPS Oddworld: Soulstorm – 30 FPS m.fl.

Performance är upp till 60fps, dippar nog ner till 20fps rätt så ofta, och tänk då är det mesta på low/medium.

https://www.techradar.com/features/its-time-to-admit-that-30-...

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Moores law is dead menar istället att det finns väldigt lite som motiverar någon större prishöjning.

Om de vill kan de kapa priserna ganska rejält och ändå gå med vinst. Bara lagringen har ju gått ner till en tredjedel jämfört med för några år sedan. Nuvarande konsol är ju 4 år gammal och har ändå inte reducerats i pris till kund vilket är rätt sjukt egentligen.

Vilken ambition..."ändå gå med vinst"...måtte aktieägarna gilla.

Tvärtom så brottas Sonys speldivision lite med en inte jätteimponerande vinstmarginal och de pekar så sent som i senaste kvartalsrapporten på förluster på hårdvara (främst pga "promotions", dvs tillfälliga prissäkningar).

Så det skriver ovan stämmer helt enkelt inte.

Att priset inte gått ner på 4 år är sjukt men det har inte så mkt med Sony att göra. Det mesta har tvärtom gått upp i pris på 20-talet, som kanske noterat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ratchet and Clank: Rift Apart – 30 FPS Stray – 30 FPS Returnal – 30 FPS Kena: Bridge of Spirits – 30 FPS Demon’s Souls – 30 FPS – maybe 60fps in Performance mode Destruction Allstars – 30 FPS Horizon: Forbidden West – 30 FPS Oddworld: Soulstorm – 30 FPS m.fl.

Samtliga Sony-spel där har 60 fps lägen.
Märkligt att det ska vara så svårt att begripa.

Permalänk
Medlem

Köpte PS5 för 5-6 månader sedan, kommer ifrån ett PS4 PRO, kan inte säga att bytet haft en stor betydelse för vår del, endast ett fåtal titlar har köpts specifikt för PS5an. Vi kommer inte lägga pengar på en PS5 Pro, ser ingen anledning i det, vill man ha riktigt fin bild så är det PC som gäller. I soffan har det inte alls lika stor betydelse för oss.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag sitter fortfarande på PS4 Pro men funderar på skaffa en vanlig PS5.

Jag kommer nog bara köra i 1440p så den vanliga PS5 räcker nog bra för mig, men det ska bli intressant att se vad som händer när tex GTA 6 lanseras.

Jag kanske missförstår dig, men det påverkar ingenting om du har en skärm med 1440p eller om du ställer in det bland inställningarna för PS5.

Spelen renderas precis likadant oavsett och det blir samma fps oavsett om din skärm är 4K, 720p eller något helt annat. Spelar inte heller någon roll om du väljer 4K eller lägre bland inställningarna.

Det är inte som p PC där spelen renderas i den upplösning du väljer och därmed blir mindre krävande.

På PS5 renderas det specifika spelet alltid likadant och skalas upp till 4K för att sedan skalas ner för att passa din skärm. Prestandan förblir densamma oavsett.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ratchet and Clank: Rift Apart – 30 FPS Stray – 30 FPS Returnal – 30 FPS Kena: Bridge of Spirits – 30 FPS Demon’s Souls – 30 FPS – maybe 60fps in Performance mode Destruction Allstars – 30 FPS Horizon: Forbidden West – 30 FPS Oddworld: Soulstorm – 30 FPS m.fl.

Performance är upp till 60fps, dippar nog ner till 20fps rätt så ofta, och tänk då är det mesta på low/medium.

https://www.techradar.com/features/its-time-to-admit-that-30-...

Du skulle länkat en bättre källa, ratchet har 60 fps läge, demons souls har 60 fps läge, horizon har 60 fps läge, returnal har 60 fps läge, kena har 60 fps läge, odd world har 60 fps läge, stray har 60 fps läge. Bara oddworld och kena som kan droppa under 60 ibland.

Inställningar brukar vara högre än det du beskriver, rekommenderar att du kollar igenom digital foundrys videos om hur alla versioner jämförs.

stavfel
Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Inställningar brukar vara högre än det du beskriver, rekommenderar att du kollar igenom digital foundrys videos om hur alla versioner jämförs.

Kan man ju inte göra. Kanske man lär sig nått. Usch. Mkt bättre att repetera samma felaktigheter i tråd efter tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kanske missförstår dig, men det påverkar ingenting om du har en skärm med 1440p eller om du ställer in det bland inställningarna för PS5.

Spelen renderas precis likadant oavsett och det blir samma fps oavsett om din skärm är 4K, 720p eller något helt annat. Spelar inte heller någon roll om du väljer 4K eller lägre bland inställningarna.

Det är inte som p PC där spelen renderas i den upplösning du väljer och därmed blir mindre krävande.

På PS5 renderas det specifika spelet alltid likadant och skalas upp till 4K för att sedan skalas ner för att passa din skärm. Prestandan förblir densamma oavsett.

Jag vet, men nu menade jag vanlig PS5 vs PS5 Pro, det kanske var otydligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag vet, men nu menade jag vanlig PS5 vs PS5 Pro, det kanske var otydligt.

Men du skrev att eftersom du har tänkt spela i 1440p så väljer du standard PS5.

Upplösningen spelar ju ingen roll och påverkar ingenting så därför tyckte jag att det var en underlig anledning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilken ambition..."ändå gå med vinst"...måtte aktieägarna gilla.

Tvärtom så brottas Sonys speldivision lite med en inte jätteimponerande vinstmarginal och de pekar så sent som i senaste kvartalsrapporten på förluster på hårdvara (främst pga "promotions", dvs tillfälliga prissäkningar).

Så det skriver ovan stämmer helt enkelt inte.

Att priset inte gått ner på 4 år är sjukt men det har inte så mkt med Sony att göra. Det mesta har tvärtom gått upp i pris på 20-talet, som kanske noterat...

Skumt att de haft en negativ prisutveckling över 3,5 år om man räknar bort lagringen i så fall. Redan sommaren 2021 så sålde konsolen med vinst och det var långt innan m.2 SSD:er krascha i pris.
Komponenterna är rätt gamla nu och de har också lanserat en en mer kostnadseffektiv Slim sedan dess.

Men du vill mena på att bland annat Zen2 moderkort och cpu:er kostar lika mycket nu som i slutet av 2020?

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att AI-uppskalning med PSSR kommer att vara något Sony trycker på och den hårdvaran existerar inte i dagens PS5 alls vad jag vet.
Med bra uppskalning i närheten av DLSS är det inte helt omöjligt att vi får se betydande ökningar i framerate även om rasterisering bara ökat med 45% och cpu med 10%.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skumt att de haft en negativ prisutveckling över 3,5 år om man räknar bort lagringen i så fall. Redan sommaren 2021 så sålde konsolen med vinst och det var långt innan m.2 SSD:er krascha i pris.
Komponenterna är rätt gamla nu och de har också lanserat en en mer kostnadseffektiv Slim sedan dess.

Men du vill mena på att bland annat Zen2 moderkort och cpu:er kostar lika mycket nu som i slutet av 2020?

Jag? Det är ju Sony som menar det. Står svart på vitt i kvartalsrapporterna.

Skulle förövrigt mer likna en konsol med ett grafikkort.

Vad N6 APUn kostar idag ijmf med vad N7 ditton kostade 2021 är nog svårt att sia om. Däremot så har det rappoterats om att många övriga elektronikkomponenter har gått upp i pris på senare år. Och frakt och det ena och det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Många verkar missa att AI-uppskalning med PSSR kommer att vara något Sony trycker på och den hårdvaran existerar inte i dagens PS5 alls vad jag vet.
Med bra uppskalning i närheten av DLSS är det inte helt omöjligt att vi får se betydande ökningar i framerate även om rasterisering bara ökat med 45% och cpu med 10%.

Detta! Folk stirrar sig blint på 45% uppgradering i raster prestanda men glömmer helt bort PSSR samt AI delen. Lär bli någon Framegen kan man gissa och då lär vi få se på ordentliga boosts, precis som FG gör på RTX 4000-serien.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Du skulle länkat en bättre källa, ratchet har 60fps läge, demons souls har 60 fps läge, horizon har 60fps läge, returnal har 60fps läge, kena har 60 fps läge, odd world har 60 fps läge, stray har 60 fps läge. Bara oddworld och kena som kan droppa under 60 ibland.

Inställningar brukar vara högre än det du beskriver, rekommenderar att du kollar igenom digital foundrys videos om hur alla versioner jämförs.

Mmmm, vrid ner grafiken så kan du klara vilken upplösning som helst i vilken FPS som helst snart. Klart bra att vi har valet som spelare, men det är knappast en magisk knapp som ökar prestanda med 100% heller, och vart är det utlovade stödet för 4k 120? Om än uppskalat, hade uppskattat det valet också. Jag har för mig det implementerats, men finns knappt tillgängligt i något spel som jag förstår det

Skrivet av Mocka:

Detta! Folk stirrar sig blint på 45% uppgradering i raster prestanda men glömmer helt bort PSSR samt AI delen. Lär bli någon Framegen kan man gissa och då lär vi få se på ordentliga boosts, precis som FG gör på RTX 4000-serien.

Frame Gen som i den där saken som ger en inputlag, speciellt i lägre FPS som 30-60? Blir intressant att se hur allt fungerar sen. Hoppas på bättre prestanda på en 4k 120hz TV, och uppskalningen kan vara grym där helt klart - men tror vi ser mycket säljsnack nu också