Var femte användare har lämnat X sedan Musk tog över

Permalänk
Melding Plague

Var femte användare har lämnat X sedan Musk tog över

X har inte haft en enda månad med positiv användartillväxt sedan november 2022 vilket var den första hela månaden med Elon Musk som ägare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

det ligger nog helt i Elons (politiska)intresse.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Resten är bottar

Visa signatur

innan du kritiserar någon, gå en mil i hans skor.
då är du en mil bort och har hans skor!

Permalänk
Medlem

Stackars Egon (har döpt han till Egon Slisk). Ska hedra Egon genom att inte använda X.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Resten är bottar

Börjar starkt fundera på om majoriteten inte är botar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviie:

Resten är bottar

Och några få galningar som till och med betalar för tjänsten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Twitter var lite roligt när Trump var där och skrev galenskaper.

Bortsett från denna händelse så vet jag inte vad för roligt jag ens skulle hitta på twitter, det handlar om hur det är uppbyggt. Tiktok (som många ej får använda) är mer nöje rakt på, youtube någon som pratar och sedan bild. Det blir mer roligt.

Permalänk
Medlem

Hur många har lämnat Facebook? Utan att jämföra mot andra så är siffran lite intetsägande, det kan ju vara så att sociala nätverk byts ut regelbundet.

Permalänk
Medlem

Imponerande med tanke på hur mycket nya bots som konstant tycks skapas. Nu vet jag ju inte vad talet är i helhet - om det överlag skapas mindre bots (vilket han påstådde sig försöka lösa) så kan ju minskade användartal ha och göra med att siffrorna inte fylls ut med nya bot accounts.
Men, från mitt perspektiv som en vanlig "liten" användare så har det gått från att man kanske stöter på någon bot då och då till att man varje gång man postar i någon tråd där något större konto deltagit blir följd av en bunt "verifierade" bottar med nya konton.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vad som kanske är mer intressant är att X har 10% fler användarminuter mer än 2023. All time high minuter. Indirekt betyder det att trafiken till X från användare är HÖGRE nu än innan Musk tog över.

Kanske kan ha att göra med att extremt många botar är borta, men nya användare tillkommit, som faktiskt konsumerar tjänsten.
Musk skulle säkerligen kunna skapa 5 miljarder botkonton till sin tjänst för att piffa upp Mediarubrikerna lite. Men kollar man på vad som faktiskt spelar någon roll, så har X vuxit. Detta efter att ha gjort sig av med 90% av "medarbetarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur många har lämnat Facebook? Utan att jämföra mot andra så är siffran lite intetsägande, det kan ju vara så att sociala nätverk byts ut regelbundet.

Intressant fråga. De enda artiklarna jag hittat är från 2022 och då hade de förlorat runt 1 miljon användare av deras 1,93 miljarder användare.

Källa:
https://www.makeuseof.com/how-many-users-facebook-losing/

Facebooks problem är snarare att de inte ökar speciellt mycket överhuvudtaget snarare än att de förlorar användare. Dagens ungdomar är inte ett dugg intresserade av Facebook.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Vad som kanske är mer intressant är att X har 10% fler användarminuter mer än 2023. All time high minuter. Indirekt betyder det att trafiken till X från användare är HÖGRE nu än innan Musk tog över.

Kanske kan ha att göra med att extremt många botar är borta, men nya användare tillkommit, som faktiskt konsumerar tjänsten.
Musk skulle säkerligen kunna skapa 5 miljarder botkonton till sin tjänst för att piffa upp Mediarubrikerna lite. Men kollar man på vad som faktiskt spelar någon roll, så har X vuxit. Detta efter att ha gjort sig av med 90% av "medarbetarna".

Snittanvändaren verkar använda Twitter cirka 32 minuter om dagen. 10 procent av det är 3,2 minuter vilket är strax över 35 minuter.
Inga imponerande siffror direkt.

Men bra försök till att med alla medel få det att låta positivt att de tappar användare.

Tror till och med att Trumps Truth Social växer mer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Dagens ungdomar är inte ett dugg intresserade av Facebook.

Detta har jag funderat på var hänger dessa istället? När jag var lite så hängde man på ställen som de äldre ej var på, samma borde vara idag. Men var? Reddit kanske?

Permalänk
Medlem

Tycker själv att Twitter blivit ett väldigt otrevligt ställe att vara på. Ofta jag loggar ut med en känsla av ilska och frustration i mig av allt kaos på den plattformen.

Vet egentligen inte varför jag fortsätter investera tid där. Några få konton ger mig fortfarande bra info, men vete tusan om det är värt det

Permalänk

X har blivit mycket bättre sen han tog över i alla fall.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta har jag funderat på var hänger dessa istället? När jag var lite så hängde man på ställen som de äldre ej var på, samma borde vara idag. Men var? Reddit kanske?

Snapchat. Min femtonåring hänger där konstant, skaffar sig nya bekantskaper, lägger planer, hittar datear osv...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta har jag funderat på var hänger dessa istället? När jag var lite så hängde man på ställen som de äldre ej var på, samma borde vara idag. Men var? Reddit kanske?

TikTok?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har helt slutat använda både Twitter och Facebook, enda typ av "social media" jag använder idag är SweClockers och Reddit.

Enda störande är väl att många företag fortfarande envisas med att använda Twitter som någon officiell plattform för information istället för deras egen hemsida eller tjänst så vill man ha information om problem eller driftstörningar så är det Twitter man måste använda och du kan inte längre snabbt kolla Twitter utan att vara inloggad.

Permalänk
Medlem

Testade Twitter Pre-Musk.. man fick ju inte skriva något där? Cirkelrunken är för stark.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

X är så mycket bättre sedan Musk tog över.

Permalänk
Medlem

Användare har inte försvunnit, möjligtvis några från extremvänster. Bottar har försvunnit. Väldigt välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta har jag funderat på var hänger dessa istället? När jag var lite så hängde man på ställen som de äldre ej var på, samma borde vara idag. Men var? Reddit kanske?

Instagram (dock generellt väldigt blandad ålder), snapchat och TikTok.

Personligen, utanför www så använder jag bara snapchat (kompiskrets som delar med sig om vad man har för sig) och messenger. Facebook helt dött förutom marketplace någon gång ibland, och twitter/x har jag aldrig haft konto på, läste ibland innan det kom massa begränsningar för det.

Permalänk
Medlem

> Twitters problem innan köpet var att det läckte pengar som ett såll och var fullt av bottar
> Elon börjar ta betalt, så att tjänsten kan finnas kvar
> Elon kickar bottarna

"Vad dålig Elon är, nu kostar det ju, och deltagandet minskar"

- Det är exakt vad han sa skulle hända. Men omständigheten att det är mindre bottar, och att man (om man vill) kan betala för att få t.ex. skriva längre inlägg etc, gör knappast tjänsten sämre.

Vidare, 2023-2024 ökade deltagandet (i termer av visningstid, minuter) på X med 10%, medans vanliga mediers deltagande sjönk i genomsnitt 20%. Visningar av WSJ.com var 30 miljoner/dag hösten 21, och är idag på 8-9m. Om det här verkligen handlade om en uppriktig sorg över deltagande och representation i media, hade man skrivit om hur det går för e.g. WSJ, eller valfri legacy-media. Men det gör man inte (jag förstår att swec inte är en plattform för granskning av medier generellt, utan har intresse för det digitala, så jag klandrar inte Swec för detta). Däremot har de flesta medier ett helt oproportionerligt intresse av att granska hur det går med X. Vilket de gärna får ha - men varför bara X? Om X har svårt att rekrytera organiska användare, hur är det ställt med t.ex. FB, som 2021 växte med 17%, men 2022 4%? Detsamma för Instagram.

Det enda "folk" egentligen är ledsna för, när man skriver om X, är att man förlorat sin megafon. Det är inte längre en algo-hardcarry och naturreservat av och för kliniska dårar, utan en plats som låter folk publicera och dela på ett nästan konsekventsneutralt sätt.

För egen del använder jag X varje dag, och det har aldrig varit bättre än vad det är nu.

Permalänk
Medlem

Har lämnat X men det berodde inte på Musk. Var mer att det tog för mycket av min tid.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna skaffat ett X konto.
Men är för upptagen med allt youtube tittande 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Användarupplevelsen har i alla fall blivit oändligt mycket bättre sedan användare slutade ”försvinna” av politiska anledningar när förra ägarna hittade på nya regler och ignorerade andra i enlighet med vem den amerikanska vänsterregimen ville tysta.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Och några få galningar som till och med betalar för tjänsten.

Det är inte "några få galningar" som betalar, det är en stor del bedragare i form av bottar och högerextrema som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Det är inte "några få galningar" som betalar, det är en stor del bedragare i form av bottar och högerextrema som gör det.

Betalar gärna för X, tycker det är grymt, vet att jag inte är högerextrem men skulle definitivt kunna vara en bot…

Permalänk
Medlem

Ah, dags för den månatliga nyheten om Musk.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Användare har inte försvunnit, möjligtvis några från extremvänster. Bottar har försvunnit. Väldigt välkommet!

Kanske var den försvunna användargruppen som låg bakom en stor del av bottarna.
Jag tror att en del bottar samlade in information om de som uttrycker sig "fel".