Nybygge startar om istället för att stänga av, och andra konstigheter

Permalänk

Nybygge startar om istället för att stänga av, och andra konstigheter

Hej,

Har en mestadels ny dator (gammalt grafikkort) som beter sig riktigt konstig när man försöker stänga av den.
Oftast startar den om istället för att stänga ner, men ibland hänger den sig helt, och måste stängas av manuellt.

Först verkade det orsakas av ett USB-headset, då problemet försvann om man kopplade bort det. Men problemet kom snabbt tillbaka och händer nu även om jag kopplar bort precis allt och använder power-knappen för att stänga av.

Jag har redan uppdaterat BIOS en gång, direkt efter att jag var klar med bygget, men nu när jag försöker göra det igen (det har kommit en ny version) så går det inte. Efter att jag väljer filen i Q-flash behöver datorn starta om för att uppdatera, men då hänger den sig och måste stängas av manuellt.

Har även provat att ändra i stort sett alla power-relaterade inställningar i BIOS, men inget hjälper.

Operativsystem: Windows 11
Processor: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Processorkylare: Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB
Moderkort: Gigabyte B650 Eagle AX
Minne: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X
Grafikkort: Gigabyte GTX 1060
SSD/Hårddisk: WD Black SN850X 1TB Gen 4
Nätaggregat: Seasonic Focus GX 750W
Chassi: Fractal Design Pop Air RGB

Vad tror ni, är det bara att skicka tillbaks moderkortet, eller kan det vara något annat som strular?

Permalänk
Medlem

Stänger du av den helt eller försätter du den i vilo/strömsparläge när detta händer?

Om du stänger av helt så låter det verkligen inte bra, som att det är kortslutning någonstans t.ex.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Stänger av helt...

Permalänk

Har nu tagit ur grafikkortet helt och kör skärmen till moderkortets displayport istället. Har även testat att koppla ifrån power-knappen innan jag försöker stänga av datorn. Inget har hjälpt.

Permalänk

Upptäckte precis något intressant.

Min kylare har två fläktar som hittills har varit kopplade till CPU_FAN samt CPU_OPT på moderkortet. Jag testade att ta bort den som var kopplad till CPU_FAN och då verkar problemet försvinna. Har testat att stänga av datorn 10+ gånger nu bara för att vara säker, och det fungerar.

Om jag flyttar den kvarstående fläkten från CPU_OPT till CPU_FAN så börjar det hända igen. Så det verkar ju som att CPU_FAN är trasig och kanske orsakar kortslutning om den används? Ska testa att sätta tillbaka allt som jag har tagit bort igen, och se om den här "fixen" fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydonia86:

Upptäckte precis något intressant.

Min kylare har två fläktar som hittills har varit kopplade till CPU_FAN samt CPU_OPT på moderkortet. Jag testade att ta bort den som var kopplad till CPU_FAN och då verkar problemet försvinna. Har testat att stänga av datorn 10+ gånger nu bara för att vara säker, och det fungerar.

Om jag flyttar den kvarstående fläkten från CPU_OPT till CPU_FAN så börjar det hända igen. Så det verkar ju som att CPU_FAN är trasig och kanske orsakar kortslutning om den används? Ska testa att sätta tillbaka allt som jag har tagit bort igen, och se om den här "fixen" fortfarande fungerar.

Låter synnerligen lustigt.

Skönt att du hittade en lösning dock. Den där typen av oväntade lösningar kan ju ta väldigt lång tid att hitta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Låter synnerligen lustigt.

Skönt att du hittade en lösning dock. Den där typen av oväntade lösningar kan ju ta väldigt lång tid att hitta.

Jo visst, men jag vill ju kunna använda fläktheadrarna som finns. Och jag är rädd att det här bara är ett symptom av ett större problem som kan bli värre med tiden.

Chattar med inet nu om en eventuell reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydonia86:

Jo visst, men jag vill ju kunna använda fläktheadrarna som finns. Och jag är rädd att det här bara är ett symptom av ett större problem som kan bli värre med tiden.

Chattar med inet nu om en eventuell reklamation.

Ja, om det faktiskt är en trasig header och inte en defekt fläkt så är det ju definitivt ett problem som behöver lösas av butiken eller tillverkaren på något sätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q