DirectSR – så fungerar Windows inbyggda uppskalning för spel

Permalänk
Melding Plague

DirectSR – så fungerar Windows inbyggda uppskalning för spel

Under Game Developers Conference har Microsoft passat på att avslöja nya detaljer om DirectSR, den kommande inbyggda uppskalningstekniken i Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Mer förvirring om vilka inställningar spel ska ha 😅

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra. Mer förvirring om vilka inställningar spel ska ha 😅

Det blir väl ännu lättare.
Speltillverkare kör valfritt och sen kör man denna i windows och vips så slipper du tänka på det. Eller har jag förstått fel?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det blir väl ännu lättare.
Speltillverkare kör valfritt och sen kör man denna i windows och vips så slipper du tänka på det. Eller har jag förstått fel?

Ja.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det blir väl ännu lättare.
Speltillverkare kör valfritt och sen kör man denna i windows och vips så slipper du tänka på det. Eller har jag förstått fel?

Jag uppfattar det så också, speciellt efter man läst engelska versionen.

Vad Ms gör är att spelet skriver shaders och MS sedan tolkar den och använder rätt api till rätt uppskalare.
Tidigare har utvecklare behövt testa alla shaders mot alla uppskalare, nu slipper dem

Skrivet av SCORPIUS:

Varför uppfattar han den fel?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skönt att utvecklare kommer slippa lägga in varje uppskalare eftersom de flesta verkar inte orka att lägga till alla eller någon alls.
Nu kommer de ha att köra allt via DirectSR så kommer den ta hand om allt och alla uppskalare kommer vara tillgängliga

Permalänk
Medlem

Kul ändå, mer uppskalning är bra! Spelar man något som inte stöder dlss idag blir man ju besviken då det fungerar ypperligt i de flesta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra. Mer förvirring om vilka inställningar spel ska ha 😅

Hur menar du?

Utvecklare får möjligheten att implementera uppskalning *en* gång istället för *en gång för varje individuell uppskalare*. Det blir ett gemensamt API helt enkelt.

Vi slipper m.a.o. utvecklare som endast implementerar FSR eller DLSS och kan nu få båda (förutsatt att utvecklarna inte har någon ond agenda och minsann endast ska stödja X eller Y)

Citat:

Microsoft’s solution with DirectSR is to make it easier for developers to support multiple upscaling technologies without testing their code for various upscaling technologies, such as DLSS, FSR, and XeSS. Or it can be any other tech, including those relying on NPU, is supported.

For example, previously, game developers were required to test their games against each vendor offering super-resolution, but now Microsoft routes all the data to the upscale. The company’s API routes variables, parameters or other information to all upscaler (DLSS, FSR, etc).

Lite oklart vad inställningen för DirectSR gör dock (då det hela låter som ett API i DirectX?). Men antagligen är det bara för att slippa bry sig om du ändå kör uppskalning på allt. Som, likt Auto HDR, kan ställas in per applikation eller som en generell inställning för allt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens

Sedan får spelutvecklarna själv välja vad de tycker passar dem bästa.
Inga konstigheter. Move along!!

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Bra med konkurrens

Sedan får spelutvecklarna själv välja vad de tycker passar dem bästa.
Inga konstigheter. Move along!!

Va? Konkurrens? Detta är inte en ersättare/konkurrerande till befintliga lösningar utan mer som en sammanslagning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om Windows/Microsoft men IMO så är detta precis det som behövs. Just nu är teknikerna på GPU marknaden förvirrande och krångliga. Dessa tekniker behöver bakas in på OS nivå så spelutvecklare slipper tänka på detta. Detta kommer leda till mer stöd i fler spel.

Behövs bara samma grej för RT sen också! För det är inte med i DirectSR, om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tycka vad man vill om Windows/Microsoft men IMO så är detta precis det som behövs. Just nu är teknikerna på GPU marknaden förvirrande och krångliga. Dessa tekniker behöver bakas in på OS nivå så spelutvecklare slipper tänka på detta. Detta kommer leda till mer stöd i fler spel.

Behövs bara samma grej för RT sen också! För det är inte med i DirectSR, om jag förstått det rätt?

Raytracing är redan en del av DirectX (kallas DXR)
https://microsoft.github.io/DirectX-Specs/d3d/Raytracing.html.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk kommer uttala det korrekt: "Direct señior"

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det här behöver ju inte vara fel men det finns frågetecken.

Varför skall det vara en kontrollpanel i Windows för detta, bygg in det i spelen istället.

Kommer ray reconstruction stödjas?

Kommer XESS/FSR stödjas på AMD/Nvidia etc, det vore ju tråkigt om man går miste om något som faktiskt fungerar idag och som i en del fall är rätt behövligt.

Hur ser framtiden ut? Jag skulle ju inte vilja att det var färdigt med uppskalning nu, nya tekniker likt RR kommer hela tiden. Det måste finnas plats för extensions eller liknande. Kanske är det så att de som behöver nytt får implementera DLSS/XESS/FSR manuellt ändå, vilket inte gör något egentligen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Känns som det kanske råder lite missförstånd.

AutoSR är ju mer bara likt Nvidia Image Scaling (vet inte vad motsvarande heter på AMD) och är en global inställning. En spatial uppskalare helt enkelt. (Fast med inslag av DirectML acceleration?)

DirectSR kräver inputs från spelet och aktiveras i spelen. Så att det skulle finnas en global inställning för det i Windows låter bara som om Windowslatest (och nu sweclockers) blandat ihop koncepten här.

Lite svårt att veta exakt var det blivit fnurr på tråden eftersom Windowslatest i sin tur länkar sig själva som källa 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Som jag ser det tillhandahåller DirectSR de ingredienser som behövs för att baka de olika temporala uppskalningskakorna, med möjlighet att lägga till nya ingredienser om nya recept kommer. Innebär det också att det kommer att vara ett defaultanrop till alla uppskalare, så att de redan är implementerade, och bara är att välja bland? Innebär det att det alltid kommer att vara den senaste versionen av respektive uppskalare som används? Bara det är isf ett stort steg framåt, framförallt för FSR, medan DLSS har kunnat byta ut DLL-filer. Hur Intel gör med XeSS vet jag inte, men jag tror iaf AMD bröt kompatibiliteten med att bara byta ut äldre filer till en nyare version redan med 2.2. Verkar bli mer genomtänkt kompatibilitet med 3.1.

Har t ex aldrig förstått varför det har kunnat vara brukligt att jämföra senare versioner av DLSS eller XESS med första versionen av FSR 2.0 eller 2.1 i spel som grund för att sen döma ut den senaste versionen av FSR generellt, som t ex Tim på HU gjorde nyligen. Mer än att man kan hävda att i just det spelet med FSR 2.0 är det den sämsta versionen som spelet varit låst till. Genererar väl klick, antar jag, men logiken håller inte.

Jag funderar också över det faktum att om nu Microsoft ändå tillhandahåller alla ingredienser till de temporala uppskalarna, varför gör de inte en egen temporal uppskalare, som Sony ryktas göra? Jag tror det kommer, men att hårdvarubasen fortfarande är för diversifierad på Windows för en generell algoritm.

Permalänk
Medlem

Vi vill ha optimerade spel i NATIVE dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Vi vill ha optimerade spel i NATIVE dock.

Då lär du få vänta länge 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Vi vill ha optimerade spel i NATIVE dock.

Stendött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Kul ändå, mer uppskalning är bra! Spelar man något som inte stöder dlss idag blir man ju besviken då det fungerar ypperligt i de flesta fall

Inte i Microsoft Flight Simulator i VR. Ser skit ut.

Permalänk
Medlem

Håller med om att native är det bästa. Jag gillar verkligen att det kommer nya tekniker som kan hjälpa äldre hårdvara.
Vad jag inte gillar är när dom används som en krycka.
Det är faktiskt helt sjukt att det ens nämns DLSS osv med 4090.

Men det är svårt att föra en rimlig diskussion när det inte finns gemensamma värden att förhålla sig till.
För dom som idag vill ha 4K i minst 120 fps vill imorgon ha 8k i minst 120 fps.
Det är värden många inte alls strävar efter.

Det var mycket lättare när 1080p och 60fps var en guldstandard. Antingen klarade ens dator det eller inte.
Om nej, då var det dags att uppgradera och den uppgraderingen kostade inte i närheten av vad en får betala idag.

Är spelares krav för höga? Är utvecklarna lata och optimerar spelen för dåligt?

Den mest intressanta frågan är: Vilka värden är rimligt att ett spel har native i (insert upplösning här) med (insert hårdvara här) i (insert fps här) för (insert kostnad här).

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men det är svårt att föra en rimlig diskussion när det inte finns gemensamma värden att förhålla sig till.

Fast det är ju egentligen jättebra att det finns olika, lite beroende på vad man spelar så köper man något som passar. Eller 4090 som passar allt då.

Permalänk
Medlem

Om man enkelt kan välja "uppskalning: på" någonstans utan att behöva förstå/bry sig om hur det fungerar och man automagiskt får ett bra resultat så är det väl kanonbra. Om det underlättar för utvecklare som bara behöver göra en implementation så är det ännu bättre.

Lite off topic:
Jag blir så trött på det här med uppskalning hit och uppskalning dit.. För mig som har en 1080p-skärm är det inte mycket nytta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Håller med om att native är det bästa. Jag gillar verkligen att det kommer nya tekniker som kan hjälpa äldre hårdvara.
Vad jag inte gillar är när dom används som en krycka.

Skrivet av grönbladh:

Lite off topic:
Jag blir så trött på det här med uppskalning hit och uppskalning dit.. För mig som har en 1080p-skärm är det inte mycket nytta med det.

Håller faktiskt med i stort sett. Det är bra att de finns, men det läggs alltför stort fokus och tyngd på det idag. Ungefär som att titta på ett träd, och bara prata om ett av löven hela tiden, som att vissa inte vill köpa spel om de inte har DLSS t ex. Och det ska definitivt inte kallas prestanda, utan det är som Scorpius skrev, en krycka. En krycka i väntan på att hårdvarans prestanda kommer ifatt. Det vi vill ha är snabba kort som kan sampla bilderna i så pass hög upplösning att vi slipper kantutjämningsfel. Fast dit är det nog långt, och teknikerna är användbara ändå på vägen. Kanske också kan spara energi?

Permalänk
Medlem

Microsoft DirectSR Runtime Based on AMD FSR 2.2

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!