Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Att vara bekväm och ha bra ergonomi vid skrivbordet är bra för hälsan. Vilken position har du oftast vid skrivbordet?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Sitter alltid om möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

känns som att liggande borde vara ett alternativ då jag tror väldigt många har en sådana hållning i stolen

Själv kör jag på en sån där "knästol" hemma, den är inte bekväm (men bra för ryggen) vilket gör att jag står ofta, vilket också är bra för ryggen. win-win

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Sitter utan tvekan oftast, så varvar jag med att stå då och då.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sitter oftast nu för tiden. Har höj och sänkbart skrivbord. Stod oftast både på jobbet och privat tidigare. Har väl blivit lite bekväm av mig. Skärpning!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Sitter alltid, så klart! Ganska bekväm och avslappnad ställning. Ofta med fötterna på stolen. Som ändras hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Musikälskare

Sitter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varierar, höj och sänkbart skrivbord hem var absolut värt investeringen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Sitter oftast nu för tiden. Har höj och sänkbart skrivbord. Stod oftast både på jobbet och privat tidigare. Har väl blivit lite bekväm av mig. Skärpning!!

Beror på. Inte givet att du behöver skärpa dig så länge du står ibland. 😜

De senaste rönen inom ämnet är, som jag fattat det, att stå har blivit lite av det nya sitta. Dvs sitta är inte så dåligt som man länge trott. Annars är ju många inne på att man ska stå så mycket man bara kan och svär vid det för det sagts att det är bättre osv. Verkar som sagt inte bara så självklart längre.

Viktigast är förstås en mix om möjligt misstänker jag. Inget är bra om det blir för mycket av det, vad det än är.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag köpte för cirka 1 år sedan ett höj och sänkbart skrivbord just för att kunna stå vid datorn emellanåt. Det har jag utnyttjat sisådär.... 0 gånger

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beror på. Inte givet att du behöver skärpa dig så länge du står ibland. 😜

De senaste rönen inom ämnet är, som jag fattat det, att stå har blivit lite av det nya sitta. Dvs sitta är inte så dåligt som man länge trott. Annars är ju många inne på att man ska stå så mycket man bara kan och svär vid det för det sagts att det är bättre osv. Verkar som sagt inte bara så självklart längre.

Viktigast är förstås en mix om möjligt misstänker jag. Inget är bra om det blir för mycket av det, vad det än är.

En mix är nog bäst ja. Sitter man högst en timma i sträck så är det nog optimalt i mitt tycke.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag halvligger (ryggen 45 grader bakåt), rumpan under bordet ungefär rakt under tangentbordet

Eller motsvarande i sängen

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "ligger ned". ..inte för egen del då. Min förra chef brukade på något vis lyckas med konststycket att i princip ligga ned i våra kontorsstolar.

Permalänk
Medlem

hemma sitter. jobbet varierar men inte 50/50.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

På jobbet står jag alltid. Hemma sitter jag i stort sett alltid. Men det har nog mest att göra att jag höjde bordet en gång och sen la massa grejer på den som jag inte orkar flytta på.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag gör det enda som är rätt, jag har lärt mig av @landmarks och ligger under skrivbordet, helst lite lagom obekvämt. Ska ju inte finna komfort vid arbetsplatsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Jag sitter oftast men står upp vid perioder. Viktigt!

Permalänk
Medlem

Sedan ryggen började bråka står jag hela tiden.
Har gjort så jag inte kan sänka. Kanske kan vara en lösning om man annars lätt ramlar ner i gamla bekväma vanan att sitta.

Permalänk
Medlem

Jag sittligger oftast, i soffan i vardagsrummet. Skrivbord är per definition obekväma så dom undviker jag gärna.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag gör det enda som är rätt, jag har lärt mig av @landmarks och ligger under skrivbordet, helst lite lagom obekvämt. Ska ju inte finna komfort vid arbetsplatsen.

Var tvungen och glutta igenom bildarkivet med folk på kontoret som sitter/ligger fantastiskt. @Landmarks som ligger under skrivbord samt liggandes på mage på gamingstol, FZ-Daniel under skrivbordet, @CrispvanDahl är på toppbilden samt @Edin som sitter på knä på sin ergonomiska kontorsstol. Tror det är något med vattnet på kontoret som får att vilja sitta som jucklon.

Permalänk
Medlem

Ligger ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Beror på. Inte givet att du behöver skärpa dig så länge du står ibland. 😜

De senaste rönen inom ämnet är, som jag fattat det, att stå har blivit lite av det nya sitta. Dvs sitta är inte så dåligt som man länge trott. Annars är ju många inne på att man ska stå så mycket man bara kan och svär vid det för det sagts att det är bättre osv. Verkar som sagt inte bara så självklart längre.

Viktigast är förstås en mix om möjligt misstänker jag. Inget är bra om det blir för mycket av det, vad det än är.

Fysioterapeut till yrket här. Du har rätt. Säger någon annorlunda försöker de endera sälja en produkt eller så är de inte intresserade av forskningen på området.

"Den bästa positionen är den nästa" dvs byt position.

Ex om någon vill läsa om det.
gudiol-länk om hållning och nacksmärta

Edit: jag sittligger på jobbet och hemma. Det är obekvämt så jag byter position rätt ofta.

Permalänk
Medlem

Fick avstå att svara för sitter alltid i min stol vid skrivbordet.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Hyfsat 50/50 mellan att ligga i soffan och att stå upp.

Permalänk
Medlem

Sitter alltid i dagsläget, men nästa skrivbord blir ett justerbart, så ska försöka köra 50/50 med det. Möjligtvis blandat med att halvligga lite i soffan emellanåt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Halvligger med fötterna på skrivbordet oftast. Jag inbillade mig att när jag skaffade ett höj- och sänkbart skrivbord med avsikten att stå mer än att ligga som en säck potatis för dryga 10 år sen att jag skulle få mer motivation att vara lite mer ergonomisk

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Var tvungen och glutta igenom bildarkivet med folk på kontoret som sitter/ligger fantastiskt. @Landmarks som ligger under skrivbord samt liggandes på mage på gamingstol, FZ-Daniel under skrivbordet, @CrispvanDahl är på toppbilden samt @Edin som sitter på knä på sin ergonomiska kontorsstol. Tror det är något med vattnet på kontoret som får att vilja sitta som jucklon.

Minns inte när eller vem som tog bilden men blev glad när jag såg den.

Permalänk
Medlem

Varierar. Även om jag sitter i en RH Logic 400 så blir det lite väl enformigt efter några timmar så då hissar jag bordet och ställer mig upp.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Borde stå mer, har höj och sänkbart skrivbord både på jobbet och henna. Men det blir lätt att man glömmer att stå upp och mest sitter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Står ~95%. Dom ända gånger jag sitter är när det ska CADa på CNC.n för den skärmen sitter fast i ett torn format chassi som är i brösthöjd. Och sitter jag så är det perfekt linje med ögonen.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,