Permalänk
Medlem

Skärm till ps5

Hej!

Undrar om jag kan få hjälp i denna djungel, har läst andra trådar men blir egentligen inte klokare.
Min son önskar sig skärm till sin ps5, meningen är att skaffa dator också så småningom. Han har 4k tv nu till din ps5 men vill kunna ha 120 fps? (Jag förstår inte mycket men har väl förstått att hz måste vara mer än 60 som det är på tv)
Jag var inne i på Elgiganten idag och där sa de att skärmen måste ha hdmi 2.1 som denna som vi hade tänkt köpa inte har.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Samtidigt tycker jag jag har läst i trådar att det inte är helt nödvändigt.
Någon som kan ge tips om skärm som är prisvärd?

Tack på förhand 🙂

Permalänk
Medlem

Ja det kan verka lite grötigt.
För det första så finns det inte alls många spel till ps5 som körs i 120FPS de flesta är 60FPS.
På en dator däremot så är det hårdvaran i datorn samt upplösning på skärmen som spelar in.

Om han är van med 4k så kommer det inte alls vara trevligt att gå ner till 1080 (Full HD) på den skärmen du länkade till.

Själv har jag en oled 4k-tv till Playstation som stödjer 4k@120Hz men nästan inget av de spelen jag är intresserade av går över 60fps.

Jag har även en dator med 4080Super inkopplad till TVn och där är nästan alla spel 120fps.

Så du behöver veta mer, är han beredd att gå ner rejält i upplösning för att få några få spel i 120fps?
Kan det vara värt att titta på en 4k skärm som stödjer mer än 60Hz? Räcker det med 1080@120Hz så räcker det även med HDMI 2.0.

Kanske vart grötigt, sorry 😅

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Grejen med HDMI 2.1 handlar nog om att det krävs för VRR för adaptiv synkronisering (att skärmen kan synka mot spelets bildfrekvens). Notera bara att HDMI 2.1 krävs för VRR men inte tvärtom, d.v.s. en HDMI 2.1-skärm har inte nödvändigtvis VRR utan man måste välja rätt modell om man vill ha det.

Det innebär tyvärr också att skärmar med så låg upplösning att de inte behöver HDMI 2.1 i övrigt oftast inte har VRR, så det är främst skärmar med 2560x1440@165Hz+ eller 4K@120Hz+ som har VRR.

RTINGS har för övrigt en bra lista med PS5-kompatibla skärmar. De har förstås inte möjlighet att testa alla skärmar så det finns säkert många andra bra skärmar också, men det kanske är en bra startpunkt i alla fall.