Nybyggd dator, kan inte installera Windows 11..

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, kan inte installera Windows 11..

Hej,
Precis satt ihop min nya dator.
Allt verkar funka som det ska, men när jag ska installera Windows 11 så kommer jag inte vidare i installationen, den säger att datorn inte uppfyller systemkraven för W11…
Windows körs från äkta W11 på medföljande USB.

TPM 2.0 och Secure Boot är aktiverat om jag har förstått det rätt i BIOS. Gigabytes bios är jag obekant med sedan innan dock och tycker den är lite otydlig…

Specs: GPU, RAM, PSU, MODERKORT, CPU.
GIGABYTE Radeon RX 7900 GRE GAMING OC - 16GB GDDR6
G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 WH C30 DC - 32GB
ASUS TUF GAMING 750G - ATX 3.0
GIGABYTE B650 EAGLE AX Moderkort - AMD B650
AMD Ryzen 7 7800X3D CPU - 8 kärnor - 4.2 GHz
Kingston KC3000 M.2 2280 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios till det senaste?

Permalänk
Medlem

Läste på nätet att du kan behöva ha Secure Boot avstängt under tiden du installerar från USB.
Testa det.

O kolla att CSM är avaktiverat o att Bios står i UEFI mode. O inte Legacy mode.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios till senaste. Sen dra strömmen och CMOS batteriet så den nollas 100%.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Uppdaterat bios till det senaste?

Nej, det har jag inte ens tänkt på. Men ska det sätta stopp för Windows??
Har för tillfället inte tillgång till någon annan Windowsdator. kan man hämta uppdatering direkt till datorn på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Läste på nätet att du kan behöva ha Secure Boot avstängt under tiden du installerar från USB.
Testa det.

O kolla att CSM är avaktiverat o att Bios står i UEFI mode. O inte Legacy mode.

Stänger jag av CSM så kan jag inte boota USB:t.. har provat det.

Permalänk
Medlem

Kolla att fTPM är på så de inte är det som är problemet att Windows inte hittar tpm , många kort som blev w11 kompatibla så var de typ de Boisen gjorde , aktivera ptt / ftpm ,

Permalänk
Medlem

Medföljande USB betyder? Det sitter förmodligen en gammal Windows 11 på den. Fixa en nyare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Medföljande USB betyder? Det sitter förmodligen en gammal Windows 11 på den. Fixa en nyare.

Medföljande i Windows 11 lådan jag köpte ny på Elgiganten för 5 dagar sen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Medföljande USB betyder? Det sitter förmodligen en gammal Windows 11 på den. Fixa en nyare.

??

Permalänk
Medlem

Hade det hänt mig så hade jag laddat ner BIOS-update från en annan dator och även Win11 från Microsofts hemsida från en annan dator och lagt in både på USB och testat det först. Fråga om du får låna grannens dator..

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ska prova att ladda ner och uppdatera BIOS till att börja med.
Har svårt att se att det ska vara något fel på USB:t som följde med i Windows 11 lådan jag köpte på Elgiganten som sagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

Nej, det har jag inte ens tänkt på. Men ska det sätta stopp för Windows??
Har för tillfället inte tillgång till någon annan Windowsdator. kan man hämta uppdatering direkt till datorn på något vis?

Vanliga fall ska det inte vara det som är problemet. Men du kan ju råkat ut för nån ovanlig "bugg" som bios uppdateringar kanske löser problemet.

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel nybyggd dator med nvme diskar men gick inte att installera win11 23H2. I mitt fall så installerade jag senaste Windows 10 installerade alla uppdateringarna för Windows och alla senaste drivers sen uppgraderade jag till Windows 11 då gick allt bra. Jag fick win11 via Windows update men det går nog bra att dra ner Win11 media creation toolet från Microsoft

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

Stänger jag av CSM så kan jag inte boota USB:t.. har provat det.

Hmm långsökt men kanske värt att testa stänga av CSM igen o prova en annan USB-port?
Jag skulle prova både en gammal USB 2.0 och en modernare 3.0 port..
(Och både baksida o framsida på datorn)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat BIOS till senaste versionen men med samma resultat.
Har även provat olika USB-uttag när jag har satt CSM som disable men kan fortfarande inte boota från USB då.

Någon som har fler tips?

Permalänk
Medlem

Testa installera en W10? då kan du köra toolet för uppgradering som borde ge dig exakt vad det är den falerar på , du behöver inte ha en licens för w10

Permalänk
Medlem

Du kan kontrollera om TPM är aktiverat om skriver detta i "kör (run)": tpm.msc så visas det i fönstret som kommer upp.
(Fungerar bara om du har Windows installerat förstås)

Så här står det i manualen:

TPM switch
Enables or disables the TPM 2.0 function provided by the TPM module (optional) installed in the SPI_TPM
header on the motherboard or that integrated in the AMD CPU.

Trusted Computing 2.0
Enables or disables Trusted Platform Module (TPM).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan kontrollera om TPM är aktiverat om skriver detta i "kör (run)": tpm.msc så visas det i fönstret som kommer upp.
(Fungerar bara om du har Windows installerat förstås)

Så här står det i manualen:

TPM switch
Enables or disables the TPM 2.0 function provided by the TPM module (optional) installed in the SPI_TPM
header on the motherboard or that integrated in the AMD CPU.

Trusted Computing 2.0
Enables or disables Trusted Platform Module (TPM).

<Uppladdad bildlänk>

TPM 2.0 är enable.
Här kommer bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

TPM 2.0 är enable.
Här kommer bild.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Dum fråga kanske, på översta bilden där, kan du ändra Trusted platform module till något annat än auto? Tex Enable, eller On eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dum fråga kanske, på översta bilden där, kan du ändra Trusted platform module till något annat än auto? Tex Enable, eller On eller liknande.

Det här finns de att välja på.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det är stickan som bråkar -- ja, trots att den är från Microsoft. Inte första gången jag läser om problem med den.
Denna tråd på reddit stötte på samma sak. MS verkar av någon anledning skeppa USB-minnen med MBR-partitionstabell, och inte GPT, som krävs för att UEFI-boot (dvs CSM disabled).
Trots att man bör köra UEFI-boot på typ... 100% av datorer som klarar Windows 11. Väldigt skumt, men det har tydligen hänt andra.

Har även sett problem (här på SweC tror jag) där en MS-sticka inte fungerade alls, kanske för att den legat för länge i förpackningen. (Flashminnen behåller inte data strömlösa hur länge som helst.)

Har du inte möjlighet att låna dator från någon bekant? Jobb? Granne? Testa isåfall att skapa egen installer med Microsofts Media Creation Tool. Det skulle nästan förvåna mig om det inte hjälper.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tror det är stickan som bråkar -- ja, trots att den är från Microsoft. Inte första gången jag läser om problem med den.
Denna tråd på reddit stötte på samma sak. MS verkar av någon anledning skeppa USB-minnen med MBR-partitionstabell, och inte GPT, som krävs för att UEFI-boot (dvs CSM disabled).
Trots att man bör köra UEFI-boot på typ... 100% av datorer som klarar Windows 11. Väldigt skumt, men det har tydligen hänt andra.

Har även sett problem (här på SweC tror jag) där en MS-sticka inte fungerade alls, kanske för att den legat för länge i förpackningen. (Flashminnen behåller inte data strömlösa hur länge som helst.)

Har du inte möjlighet att låna dator från någon bekant? Jobb? Granne? Testa isåfall att skapa egen installer med Microsofts Media Creation Tool. Det skulle nästan förvåna mig om det inte hjälper.

Suck.. bara för att man skulle vara ”duktig” och köpa ett äkta Windows..

Ska ta hem jobbdatorn i veckan och prova.

Tusen tack för all hjälp så här långt. Återkommer med resultat.

Permalänk
Skrivet av Syper995:

Suck.. bara för att man skulle vara ”duktig” och köpa ett äkta Windows..

Ska ta hem jobbdatorn i veckan och prova.

Tusen tack för all hjälp så här långt. Återkommer med resultat.

Det där är ett vanligt missförstånd
Försåfrämst.
Det är inte USB med en fil som "är Windows" inte gamla cd skivor heller. Nyckeln är det som gör en Windowsinstallering genuin. Äkta.

Det som kan hända om man har en lite äldre fil med Windowsinstallation är att man har en mängd drivrutiner som är gamla. Då kan det bli knas om med nyare moderkort. Tillverkarna gör ju nyare drivrutiner hela tiden.

Fick det där problemet när jag köpte en NUC tidigt. var tvungen att köra två USB stickor en med Windows och en enbart med en liten drivrutin enbart för M2 diskens skull har jag för mig. Ett jäkla pill att för det att fungera. Vid senare ominstallering så låg allt med i Windows egna installering (Färsk) säkert också för att jag uppdaterat BIOS så det var bara att installera helt utan krångel.

Har du tur så har allt mycket lättare med nytt Windows. Nyckeln bör du fått på mail eller stå på en lapp annars.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det där är ett vanligt missförstånd
Försåfrämst.
Det är inte USB med en fil som "är Windows" inte gamla cd skivor heller. Nyckeln är det som gör en Windowsinstallering genuin. Äkta.

Det som kan hända om man har en lite äldre fil med Windowsinstallation är att man har en mängd drivrutiner som är gamla. Då kan det bli knas om med nyare moderkort. Tillverkarna gör ju nyare drivrutiner hela tiden.

Fick det där problemet när jag köpte en NUC tidigt. var tvungen att köra två USB stickor en med Windows och en enbart med en liten drivrutin enbart för M2 diskens skull har jag för mig. Ett jäkla pill att för det att fungera. Vid senare ominstallering så låg allt med i Windows egna installering (Färsk) säkert också för att jag uppdaterat BIOS så det var bara att installera helt utan krångel.

Har du tur så har allt mycket lättare med nytt Windows. Nyckeln bör du fått på mail eller stå på en lapp annars.

Jo jag är medveten om att det är ”nyckeln” som är ”äkta”/”genuin” och att USB:t bara innehåller installationsmediat för Windows.

Nyckel har jag på en lapp som följde med kartongen.

Hade bara inbillat mig att det skulle bli minst strul om jag köpte det det rätta vägen istället för att ladda ner Windows och köpa en nyckel på nätet för 100 kr..

Permalänk

Testa det här, hjälpt mig vid samma problem
https://www.youtube.com/watch?v=GNpewOl4yqk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

Det här finns de att välja på.
<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle välja "Enable dTPM" i den där listan. Och se om du får installera W11 då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle välja "Enable dTPM" i den där listan. Och se om du får installera W11 då

Har provat alla i listan. Gör ingen skillnad.
Enda som blir annorlunda är att om jag väljer Pluton fTPM så dyker det här meddelandet upp vid omstart.

Men går fortfarande inte att boota med CDM disable.
Ska be en kompis om hjälp för att formatera om ett USB till GPT-format och lägga in Windows 11 där, funkar inte det så får jag väl prova varianten från youtube här ovan. Alternativt prova med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

Har provat alla i listan. Gör ingen skillnad.
Enda som blir annorlunda är att om jag väljer Pluton fTPM så dyker det här meddelandet upp vid omstart.

Men går fortfarande inte att boota med CDM disable.
Ska be en kompis om hjälp för att formatera om ett USB till GPT-format och lägga in Windows 11 där, funkar inte det så får jag väl prova varianten från youtube här ovan. Alternativt prova med Windows 10.

<Uppladdad bildlänk>

Om du väljer Y på frågan på den där bilden borde du kunna installera W11. Annars förstår jag inte varför det blivit så krångligt för dig.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syper995:

Ska be en kompis om hjälp för att formatera om ett USB till GPT-format och lägga in Windows 11 där, funkar inte det så får jag väl prova varianten från youtube här ovan. Alternativt prova med Windows 10.

Nu minns jag inte säkert, men om du kör den där creation tool trodde jag den fixade formattering och hela paketet själv?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.