7900 XTX problem att spela i DX12

Permalänk
Medlem

7900 XTX problem att spela i DX12

Hej.

Ni med 7900 XTX upplever ni också grovt problem med DX12?! Jag håller på gå i taket nu. När jag spelar Helldivers II i 12 DX då Craschar hela grafikkortet konstant. Jag hade inte detta problem förr. Ibland är jag t.om tvungen att göra restart på datorn via knappen för att allt bara fryser. Jag är liksom tvungen att köra DX11 för att inte bli utslängd ur spelet. Detta problemet berör mest Helldivers 2. Battlefield 2042 fungerar utan problem. AMD har lanserat ny drivrutin som skulle "fixa" massa problem för 7000 serie. Men mitt problem verkar vara kvar. Jag har försökt bokstavligen allt jag kan tänka mig. Från DDU till omformat. Ändrat Expo till standard, uppdaterat bios ja allt! Börjar bli tokig..

Drivrutin:

§3.1
Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tack för länken. Ska testa och komma med svar. Många andra spel i DX12 körs utan problem däremot. Jag siktar skarpt på DX12 då på 11:an får jag noll crasches

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kört Benchmarks på DX12 ultimate, 4K Extreme etc etc och inga crashes. Detta måste vara spelets fel då.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av CreativeX:

Kört Benchmarks på DX12 ultimate, 4K Extreme etc etc och inga crashes. Detta måste vara spelets fel då.

Har varken 7900xtx eller spelar helldivers 2, dock så såg jag i kommentarerna i någon random stream att man hade löst det genom att dra ner 10% på powerlimit i adrenaline.
Kan vara värt ett försök

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har varken 7900xtx eller spelar helldivers 2, dock så såg jag i kommentarerna i någon random stream att man hade löst det genom att dra ner 10% på powerlimit i adrenaline.
Kan vara värt ett försök

Så med andra ord är jag inte helt ensam om problemet? Det var en bra nyhet i alla fall. Tack!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Om det är specifikt Helldivers 2 som krånglar så prova att stänga av Global Illumination i spelet, den inställningen nästintill garanterar krascher på Radeon 7000-serien, utöver att spelet är hyffsat instabilt och buggigt rent generellt. Annars prova att dra ner powerlimit som redan nämnts samt prova att sätta ett fps-tak som är tillräckligt lågt för att inte pressa grafikkortet till 100%, då där finns en bugg i spelet som av någon anledning ibland får drivrutinen att krascha om kortet "pressas för hårt".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Om det är specifikt Helldivers 2 som krånglar så prova att stänga av Global Illumination i spelet, den inställningen nästintill garanterar krascher på Radeon 7000-serien, utöver att spelet är hyffsat instabilt och buggigt rent generellt. Annars prova att dra ner powerlimit som redan nämnts samt prova att sätta ett fps-tak som är tillräckligt lågt för att inte pressa grafikkortet till 100%, då där finns en bugg i spelet som av någon anledning ibland får drivrutinen att krascha om kortet "pressas för hårt".

Tack! Ska testas. Uppskattar era svar mycket, nu är man lugn och nöjd igen.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Ladda ner drivrutinen som är för helldivers 2 istället. Har ett 7900 xt och hade problem jag också med laddade ner helldivers drivrutinen och sen fungerade det felfritt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hej, under known issues av AMDs senaste drivrutin framgår det att "Intermittent driver timeout or application crash may be experienced when playing Helldivers 2 with 100% GPU utilization on some AMD grapics products, such as Radeon 7900XTX". Så dra ner powerlimit, underclocka?

https://www.youtube.com/watch?v=QuwDG_OWJ2M&t=505s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flaco:

Hej, under known issues av AMDs senaste drivrutin framgår det att "Intermittent driver timeout or application crash may be experienced when playing Helldivers 2 with 100% GPU utilization on some AMD grapics products, such as Radeon 7900XTX". Så dra ner powerlimit, underclocka?

https://www.youtube.com/watch?v=QuwDG_OWJ2M&t=505s

Well är inte senaste

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-24...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Enligt OP:s skärmdump är det 24.2.1 som är installerad och även om den drivrutinen har fixat en del så har den inte fixat allt, en hel del av problemen ligger ju inte heller hos AMD utan i själva spelet och det är upp till Arrowhead att patcha det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Dx12 är ospelbart i helldivers 2 för mig med. Kraschar direkt i slutet av tutorial.
Det gör dock inget, för dx11 hade bra mycket högre fps än 12 ändå
Även jag har 7900xtx

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Dx12 är ospelbart i helldivers 2 för mig med. Kraschar direkt i slutet av tutorial.
Det gör dock inget, för dx11 hade bra mycket högre fps än 12 ändå
Även jag har 7900xtx

Haha ja DX11 har sin stora fördel, rejäl fps boost! Jädra skönt att veta att de e inte fel på kortet, utan då e de spelet. Som även resterande nämnt lite ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Enligt OP:s skärmdump är det 24.2.1 som är installerad och även om den drivrutinen har fixat en del så har den inte fixat allt, en hel del av problemen ligger ju inte heller hos AMD utan i själva spelet och det är upp till Arrowhead att patcha det.

Ja men den jag länkade är en speciell version av 24.2.1 som fixar just helldivers och dess problem.

Står då att man har version 23.40.19.01

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja men den jag länkade är en speciell version av 24.2.1 som fixar just helldivers och dess problem.

Står då att man har version 23.40.19.01

Det du har länkat är den icke-WHQL-certifierade versionen som AMD slängde ut i samband med ett antal stora spelsläpp. 24.2.1 släpptes som WHQL-certifierad drivrutin ungefär en vecka senare, det är exakt samma drivrutin förutom att den du länkade kommer visa "BETA" istället för WHQL om du kollar certifieringen i GPU-Z.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Det du har länkat är den icke-WHQL-certifierade versionen som AMD slängde ut i samband med ett antal stora spelsläpp. 24.2.1 släpptes som WHQL-certifierad drivrutin ungefär en vecka senare, det är exakt samma drivrutin förutom att den du länkade kommer visa "BETA" istället för WHQL om du kollar certifieringen i GPU-Z.

Well ändrar inte att det är skillnad på dom och att den incke certifierade fungerar betyderligt bättre, inte haft problem alls med den för mitt 7900 xt och polaren hade exakt samma sak med sitt xtx, för oss båda är det ospelbart med den certifierade versionen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samma problem för mig med 7900XTX så du är inte ensam om det.
Varken WHQL-certade 24.2.1 eller beta versionen av den drivern fixade krashandet.
Några saker som verkar ha fungerat för mig är antingen att köra allt på lägsta, låsa spelet på runt 90 fps eller nu senast att tvinga spelet till dx11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well ändrar inte att det är skillnad på dom och att den incke certifierade fungerar betyderligt bättre, inte haft problem alls med den för mitt 7900 xt och polaren hade exakt samma sak med sitt xtx, för oss båda är det ospelbart med den certifierade versionen.

För egen del körde jag in betaversionen när den släpptes och den fixade det mesta, sen körde jag in den WHQL-certifierade versionen när den släpptes och det fortsatte att vara fixat. Men som sagt, Helldivers 2 är ruskigt buggigt (som alla andra Arrowhead-spel) och det som fungerar för en person fungerar inte nödvändigtvis för någon annan, men som tur är har det hittats massa olika workarounds för att få spelet att rulla till dess att Arrowhead fått ordning på grejerna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Nya 24.3.1 som kom idag nämner just det här under "Fixed Issues":

  • Improvement to intermittent driver timeout or application crash experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on AMD Radeon™ RX 7900 series GPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Nya 24.3.1 som kom idag nämner just det här under "Fixed Issues":

  • Improvement to intermittent driver timeout or application crash experienced while playing HELLDIVERS™ 2 on AMD Radeon™ RX 7900 series GPUs.

Mot kvällen tänkte jag testa spelet i DX12 och se om det blev fixat! Skönt att dom "tar tag i det" i alla fall

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jaaa! Jag spelade några timmar utan noll krascher, så att den senaste uppdateringen hjälpte! - Men!!.. ja men... Jag har en känsla att jag har tappat extremt mycket prestanda i DX12 sen sist. Känns som att kortet inte presterar lika mycket i spelet.

Har ni upplevt liknande?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk

Jag har inte testat dx11 men de 3 omgångar jag körde igår kväll kördes stabilt. Känns fortfarande som att de finns mer prestanda att optimera för 7900xtx. Med 24.3.1 drivrutinen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hej.

Ni med 7900 XTX upplever ni också grovt problem med DX12?! Jag håller på gå i taket nu. När jag spelar Helldivers II i 12 DX då Craschar hela grafikkortet konstant. Jag hade inte detta problem förr. Ibland är jag t.om tvungen att göra restart på datorn via knappen för att allt bara fryser. Jag är liksom tvungen att köra DX11 för att inte bli utslängd ur spelet. Detta problemet berör mest Helldivers 2. Battlefield 2042 fungerar utan problem. AMD har lanserat ny drivrutin som skulle "fixa" massa problem för 7000 serie. Men mitt problem verkar vara kvar. Jag har försökt bokstavligen allt jag kan tänka mig. Från DDU till omformat. Ändrat Expo till standard, uppdaterat bios ja allt! Börjar bli tokig..

Drivrutin:

<Uppladdad bildlänk>

Ja detta är vanligt. Det har varit problem i Battlefield V och Battlefield 1 för mig samt i WoW. I WoW så har grafikdrivrutinen crashat rejält och ofta. Det kan bli loopar på crasharna som man typ aldrig tar sig ur. Och det är många som har rapporterat om detta, både in game och på forumet.

En annan sak som jag har märkt som kan skapa lagg osv är overlays. Så allt vad overlays heter, disabla det. Discord, AMD Adrenaline, olika spels overlay, ljudkort/högtalar systems overlay med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jaaa! Jag spelade några timmar utan noll krascher, så att den senaste uppdateringen hjälpte! - Men!!.. ja men... Jag har en känsla att jag har tappat extremt mycket prestanda i DX12 sen sist. Känns som att kortet inte presterar lika mycket i spelet.

Har ni upplevt liknande?

Dom böt namn på DirectX11 till DirectX12.