Ljudet försvinner efter en stund, men bara av vissa spel

Permalänk
Medlem

Ljudet försvinner efter en stund, men bara av vissa spel

Uppgradera nyligen datorn till en med 7800X3D och ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI. Passade även på att uppgradera till Windows 11. Kör ljudet via min LG 42C2 som jag använder som datorskärm. Använder TVns inbyggda högtalare. Samma grafikkort (3070) och HDMI-kabel som tidigare.

Spelar Heroes of Might and Magic 3 (sjukt värt att uppgradera till 7800X3D för ett 24 år gammalt spel!) och använder HD Mod och HotA. Precis som jag gjorde förut på förra datorn utan problem. Nu är kruxet att efter en stund så försvinner ljudet. Inte bara från spelet utan allt. Startar jag ett youtubeklipp så är det knäpptyst. Spelar jag test-trudelutten i Windows så är det tyst. Byter jag ljudutång till t.ex hörlursförstärkaren så kommer ljudet tillbaka, både i Windows och i spelet. Byter jag sen tillbaka till TVn så funkar ljudet igen, en liten stund, innan det fösvinner igen.

Sjukt irriterande och jag vet inte hur jag ska felsöka. Har fixat senaste ljudkortsdrivrutinerna, testat min gamla installation av HoMM3 och gamla HD Mod som jag använde på tidigare datorn (har kvar den ssdn i datorn fortfarande men kör ju Windows 11 på nya NVME SSDn jag köpte). Är det spelet det är fel på? Känns orimligt eftersom allt ljud försvinner. Är det TVn? Känns orimligt då den funkat kanonbra tidigare. Är det Windows 11 det är fel på? Kanske? Har ni några idéer?

Edit: Fick nu samma grej fast när jag tittade på Youtube, så det verkar inte ha med något enskilt program att göra.

Edit 2: Verkar vara mer problem. Ljudet försvinner på youtube och klippet stannar, står bara och "buffrar". Inget problem med internet. Testade att starta Spotify och då får jag ljud men det knastrar och låter jäkligt illa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du försäkrat dig om att du har de senaste drivrutinerna och senaste versionen av UEFI?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har du försäkrat dig om att du har de senaste drivrutinerna och senaste versionen av UEFI?

Senaste drivrutinerna ja. UEFI vetefan, hur kollar man det?

Det verkar ha något med ljud över HDMI att göra. Blev så less igår så jag rotade fram en förstärkare i källaren och hittade några gamla små högtalare att ställa på skrivbordet. Kör ljudet via 3.5mm fram på datorn och då funkade ljudet klockrent resten av kvällen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Senaste drivrutinerna ja. UEFI vetefan, hur kollar man det?

Det verkar ha något med ljud över HDMI att göra. Blev så less igår så jag rotade fram en förstärkare i källaren och hittade några gamla små högtalare att ställa på skrivbordet. Kör ljudet via 3.5mm fram på datorn och då funkade ljudet klockrent resten av kvällen.

Senaste UEFI/BIOS är
Version 1811 2023/10/16
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

För att kolla vilken version du har går du antingen in i UEFI/BIOS genom att trycka på F2/Delete när datorn startar, eller så laddar du ner cpu-z t.ex: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och klickar in på fliken Mainboard.

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Senaste UEFI/BIOS är
Version 1811 2023/10/16
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

För att kolla vilken version du har går du antingen in i UEFI/BIOS genom att trycka på F2/Delete när datorn startar, eller så laddat du ner cpu-z t.ex: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och klickar in på fliken Mainboard.

Tackar! Såg att jag min version var från maj någon gång och det hade kommit några nya versioner sedan dess. Har nyss uppdaterat till senaste 1811 versionen så jag ska testa nu hur stabilt ljudet funkar. Förhoppningsvis så var det detta som var problemet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Testa att ändra till 16 bitar, 48000 Hz (DVD kvalitet)

Tror det är på 24 bitar och 96000 Hz som standard och detta kan leda till instabilitet i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Testa att ändra till 16 bitar, 48000 Hz (DVD kvalitet)

Tror det är på 24 bitar och 96000 Hz som standard och detta kan leda till instabilitet i spel.

Det är inställt på 16 bitar och 48kHz redan. Testade ändra till 24/96 men det är samma problem ändå.
Senaste UEFI verkar inte hjälpa heller. Nu när jag testade med Spotify så hann jag höra några sekunder av låten innan det blev tyst. Provade ändra kvalitet i inställningarna och då fick jag tillbaka ljudet typ 30 sekunder innan det dog igen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalium:

Det är inställt på 16 bitar och 48kHz redan. Testade ändra till 24/96 men det är samma problem ändå.
Senaste UEFI verkar inte hjälpa heller. Nu när jag testade med Spotify så hann jag höra några sekunder av låten innan det blev tyst. Provade ändra kvalitet i inställningarna och då fick jag tillbaka ljudet typ 30 sekunder innan det dog igen.

I TV'ns inställningar kan du välja att ljudet ska komma från ARC HDMI eller vad det heter? (Om din TV har detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

I TV'ns inställningar kan du välja att ljudet ska komma från ARC HDMI eller vad det heter? (Om din TV har detta)

Hittar inget sådant. Men jag har inte ändrat några inställningar på TVn när jag bytte dator heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Testa att inaktivera alla ljudingångar/utgångar och ha endast TV aktiverad.

Kanske denna guide kan hjälpa dig
https://robots.net/tech/where-is-hdmi-arc-on-lg-tv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Testa att inaktivera alla ljudingångar/utgångar och ha endast TV aktiverad.

Kanske denna guide kan hjälpa dig
https://robots.net/tech/where-is-hdmi-arc-on-lg-tv/

Det var det första jag testade, hjälpte inte. Har kabeln inkopplad på samma ingång på tvn och samma utgång på grafikkortet som jag haft senaste året då det funkade klockrent varje gång. Det är bara ny mobo + cpu + ram + ssd + windows 11 nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på en grej. Nu när jag byggde ihop nya datorn så använde jag förskjutningsbracketen till CPU-kylaren (Noctua) för att flytta ner kylaren lite för att den ska kyla bättre på AM5. Har en Noctua NH-D15, så ett stort as till kylare. Blev väldigt trångt att få in grafikkortet i översta PCI-E platsen så jag valde den som är lite längre ner på moderkortet (Asus B650 TUF Gaming Plus Wifi). I GPU-Z står det "PCIe x16 4.0 @ 4x 4.0". Tolkar det då som att det PCI-E uttaget bara är 4x och inte 16x och att det borde göra att jag tappar bandbredd? Kanske det som ställer till det med ljudet, speciellt eftersom jag kör 4k 120Hz?

Jag tror jag kan få dit grafikkortet i översta platsen, men jag kommer nog aldrig få lös det igen utan specialverktyg för det blir omöjligt att komma åt låsningen till PCI-E platsen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag flyttade grafikkortet till övre platsen och efter det har jag inte upplevt några mer problem med ljudet, så det var nog det som gjorde det. Fick inte ut nån direkt med grafikprestanda, typ 1-3% i benchmarks ungefär, men allting blev stabilare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare