Hur Ai kommer förändra arbetsmarknaden?

Permalänk

Hur Ai kommer förändra arbetsmarknaden?

Ai är ett väldigt hett område nu, typ alla pratar om denna. Vi som jobbar inom teknik borde ligga i framkanten.
Väldigt många använder idag chatGPT för att få vad som kan liknas en sammanställd Googlesökning.
Men detta kommer vidareutvecklas och vad tror ni kommer hända och ungefär när? Jag själv behöver superofta skapa enkla grafiska symboler och tycker det är tidskrävande att hitta dessa, då de ofta kommer med flummiga licensvillkor för hur man får använda dem.

Jag ser att Ai både skapar och tar arbete. Säkerhet är ett intressant område, Ai kommer med nya risker speciellt om man kör Ai hos en annan leverantör, men samtidigt kan Ai användas för att minska vissa risker.
Liksom folk idag kan driftsätta saker i tidspress som kan ha fel i sig, Ai kan då användas för att granska arbetet och minska felen. Där man i framtiden kan säga att inget arbete får driftsättas utan en viss Ai har granska det.

Ett annat område inom säkerhet är att man ska ha rätt säkerhet inom allt. Folk i allmänhet går ej runt med skottsäker skyddsväst på sig hela tiden, för det skapar en viss säkerhet emot en sak, men kommer med hur många nackdelar som helst.
Samma gäller det inom IT. Alla tillämpar inte Zero trust security modellen överallt för det blir för omständigt. Men vi kanske snart tvingas göra detta när varenda kotte kan bära med sig en Ai mjukvara?

Ta ett kontor, verkstad, vilket rum som helst som har en lokalvårdare som helt ensam städar efter stängning, så misstänker jag att de flesta rum inte har den säkerhet att en IT expert med 20år erfarenhet inte kan göra någon skada genom att plugga i sin dator i ett nätverksuttag emot nätverket eller emot en utrustning. Men med Ai-program så kan precis alla få "den kunskap" som motsvarar detta. Det leder till hur mycket extra jobb som helst med att varenda maskin i nätverket ska ha certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

vad tror ni kommer hända och ungefär när?

För mig är AI (åtminstone i nuläget) mer synonymt med artificiell idioti, snarare än nåt slags intelligens. Upplärd av statistik, grundat på vad som står på världens alla websidor. Så mycket dynga som finns på internet kan ju resultatet bara bli ett; AI'n uppför sig ungefär som Trump, ett enda stort gigantiskt kaos. Jag tror vi får vänta ganska länge på att den blir smart på riktigt.

Citat:

skapa enkla grafiska symboler

Företagen bakom ai kommer ganska troligt försöka copyrighta allt sådant, vattemärka det osv. Kan de ta betalt så kommer de garanterat försöka göra det.

Citat:

Där man i framtiden kan säga att inget arbete får driftsättas utan en viss Ai har granska det.

Förhoppningsvis blir det tvärsom, men låt ai'n bli ungefär som ett rättstavningsprogram granskar texten och ger förslag till förbättringar, men man må ju då kunna välja att inte ta alla dess anvisningar. Den bäste medarbetaren på varje kontor heter Kjell Kritik.

Citat:

Det leder till hur mycket extra jobb som helst med att varenda maskin i nätverket ska ha certifikat.

Jag är en sån där gammaldags en som gillar enkla effektiva åtgärder istället för att lösa allt med avancerade algoritmer, program, telefoner och sånt. Skulle jag ha den där situationen på företaget att städ misstänks (kunna/vilja) mixtra med nätverket när de är där mellan 06 och 07 så är min lösning att skruva in switchen för rummets alla uttag i ett låsbart skåp med en dygnstimer inuti, så den är avstängd tills personalen kommer kl.0745. Problemet löst. Inte en enda AI tar sig runt det.
Nåt jag ser som större risk än städaren är alla dessa deepfakes som gör att man inte kan lite på röster, inte ens videomöten, så det kommer tvinga fram mer och mer personliga möten.

Permalänk
Medlem

Vi har ju olika machine learning-varianter för olika saker.
ChatGPT och andra av dessa LLMer är ju bara språkmotorer, de kan uppfattas som de kan logiskt tänkande men det är ju bara för att träningsdatat har tränat dem på att följa ett vinst mönster i språket. Inte för att den kan lösa pussel genom logiska slutsatser.
Det finns andra varianter som t.ex Stable Diffusion som kan sammanfoga stilar, bilder etc. baserat på träningsdata.
Men återigen är detta baserat på data som den redan tränats på.

Om man bara tar dessa 2 som exempel är ingen av dessa egentligen något som jag tror påverkar världen på något revolutionerande vis. Grafisk formgivning blir lättare till viss grad i det ena, och kunna generera kod eller text blir än enklare. Men det är ju fortfarande bara ett steg till på det som redan finns i form av spell check eller code completion sedan tidigare. De stora stegen tog vi redan när vi började digitalisera bort vissa jobb helt enkelt.
Men den kreativa delen av människan behövs fortfarande för det som är kreativt.
Den kritiskt tänkande delen behövs också. Samverkan mellan människor behövs också.

Jag ser iaf detta bara som ett naturligt stöd att bygga in i verktyg för att hjälpa användaren att nå ett bättre resultat.
Vet inte om jag ser någon direkt påverkan på cybersäkerhet egentligen, förutom att det blir lättare att iterativt skapa modifikationer på verktyg, exploits etc.

Det jag ser som påverkan arbetsmarknaden är det som t.ex i engelskspråkiga delen av världen outsourcats till indien genom att de kan språket men är billigare arbetskraft. Alltså att kunna svara i telefonen för att skriva ner något, eller att kunna på detaljerad instruktion skapa kod.

Till den andra delen av din diskussion.
Säkerhetsmässigt tror världen går mot ett allt mer sluttande plan oavsett machine learning tills vi antingen börjar koppla bort saker från Internet eller att mjukvaruleverantörerna blir skadeståndsskyldiga för den kassa mjukvara de skapar som har konstanta hål.

(Du nämner Zero Trust specifikt, men jag ser inte hur detta buzzword förändrar något. Inom säkerhetsvärlden har man väl iaf 30år försökt åstadkomma det, medan mjukvaruleverantörerna motverkar det till stor del fortfarande. Att försöka avkräva auktorisering för all åtkomst till webbtjänster (Client to Service) har väl varit standard hur länge som helst, där man ger olika access beroende på olika förutsättningar som nivå av identitet, plats, eller annat. Skillnaden är väl att nuförtiden så har majoriteten av klient-applikationernas interface flyttats till HTTPS så det kanske är mer görbart än tidigare när klienter behövde ODBC-kopplingar mot databaser etc.

Det som ännu inte öht blir löst är hur man skyddar rätt form av data och infrastruktur. Alltså hur skyddar man service to service och eller service to infrastructure. Världen är inte bara HTTP(S) nämligen, och/eller allt går inte att i flera led skicka vidare end user credentials. Jag skulle påstå att många Zero Trust-mjukvarulösningar bara gör situationen värre genom att tvinga all klienttrafik genom en enda specifik punkt som ska automagiskt sköta all validering och delvis auktorisering. Vad händer om den mjukvaran har en RCE i sig? Eller som i Microsofts fall med Azure inte ens validerade klientens identitet korrekt så alla? kunder i Azure var i teorin ägda om någon bara hade intresset att exploita alla.

Bättre istället att inte ha allt anslutet till det stora nätverket, utan separera system från varandra och separera access från internet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Företagen bakom ai kommer ganska troligt försöka copyrighta allt sådant, vattemärka det osv. Kan de ta betalt så kommer de garanterat försöka göra det.

Open Source modeller är rätt praktiskt av den aspekten att man kan iaf slippa potentiell vattenmärkning.
Och man kan köra rätt mycket på en normal workstation i stil med vad Sweclockers medlemmar kör.

Däremot är det garanterat så att någon kommer säkerligen försöka copyrighta och/eller skydda allt som teoretiskt går att skapa så man måste möta företag i domstol för allt man skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Open Source modeller är rätt praktiskt av den aspekten att man kan iaf slippa potentiell vattenmärkning.
Och man kan köra rätt mycket på en normal workstation i stil med vad Sweclockers medlemmar kör.

Däremot är det garanterat så att någon kommer säkerligen försöka copyrighta och/eller skydda allt som teoretiskt går att skapa så man måste möta företag i domstol för allt man skapar.

Microsoft har redan gått ut och sagt att de står för eventuella rättegångskostnader vid copyrighttvister, det är en rätt stor "moat" som du inte nödvändigtvis kringgår mha open source modeller. Lite beroende på vad de är tränade på förstås.

Permalänk
Medlem

Intressant frågeställning - börjar komma en del relevanta studier. Ex en Harvard-analys där man studerat konsekvenserna av GenAI (ChatGPT) för BCG:s konsulter, och konstaterat att de presterar signifikant snabbare och levererar högre kvalitet - men också sämre i de fall uppgiften inte passar för att lösa med ChatGPT. https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=64700

Brittiska utbildningsdepartementet har även de en intressant analys om hur GenAI påverkar arbetsmarknaden:

Summary

This report shows the occupations, sectors and areas within the UK labour market that
are expected to be most impacted by AI and large language models specifically. It also
shows the qualifications and training routes that most commonly lead to these highly
impacted jobs. The main findings are:

• Professional occupations are more exposed to AI, particularly those
associated with more clerical work and across finance, law and business
management roles. This includes management consultants and business
analysts; accountants; and psychologists. Teaching occupations also show higher
exposure to AI, where the application of large language models is particularly
relevant.

• The finance & insurance sector is more exposed to AI than any other sector.
The other sectors most exposed to AI are information & communication;
professional, scientific & technical; property; public administration & defence; and
education.

• Workers in London and the South East have the highest exposure to AI,
reflecting the greater concentration of professional occupations in those areas.
Workers in the North East are in jobs with the least exposure to AI across the UK.
However, overall the variation in exposure to AI across the geographical areas is
much smaller than the variation observed across occupations or industries.

• Employees with more advanced qualifications are typically in jobs more
exposed to AI. For example, employees with a level 6 qualification (equivalent to
a degree) are more likely to work in a job with higher exposure to AI than
employees with a level 3 qualification (equivalent to A-Levels).

• Employees with qualifications in accounting and finance through Further
Education or apprenticeships, and economics and mathematics through
Higher Education are typically in jobs more exposed to AI. Employees with
qualifications at level 3 or below in building and construction, manufacturing
technologies, and transportation operations and maintenance are in jobs that are
least exposed to AI.

The analysis measures the exposure of jobs to AI, rather than distinguishing whether a
job will be augmented (aided) or replaced (substituted) by AI. Research by the
International Labor Organization (ILO)6 suggests that most jobs and industries are only
partly exposed to automation and are more likely to be complemented rather than
substituted by generative AI like ChatGPT. Annex 2 maps the jobs highlighted in that
report to the UK job market, and generally include customer service and administrative
occupations, including call and contact centre and unclassified administrative
occupations.

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/656856b8cc1ec500138eef49/Gov.UK_Impact_of_AI_on_UK_Jobs_and_Training.pdf

/M

Permalänk
Skrivet av Mighty Mic:

Ja intressant text.

Något jag kommer på är att för länge sedan så var det mycket kritik emot dessa personer som använde en sökmotor för att leta upp lösningar och sedan copy & paste dem. Detta problem förekommer än idag, det enda är att jag idag inte hör någon gnälla om dessa copy & paste kodare på internetforum .
Troligtvis för att allt fler idag just letar upp kod med Google och det har blivit en standardsätt att jobba. Även om folk inte kopierar kod rakt av, då det är riktigt korkat och riskfyllt.

Men ta problemet man ska läsa in en csv fil vars text kan innehålla komma och semikolon. Det finns mängder av sätt att lösa problemet på som att använda en annan separator. Tiden man har på sig att lösa är 0 sekunder. Vad gör folk? Jo googlar.
En Ai ser jag som förlängd Googlesökning.

Och liknande gäller alla jobb där man vill ha något svar fort. Det kvittar om man har löst problemet hur många gånger som helst, en tid är för dyrbar för att göra om det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En Ai ser jag som förlängd Googlesökning.

Och liknande gäller alla jobb där man vill ha något svar fort. Det kvittar om man har löst problemet hur många gånger som helst, en tid är för dyrbar för att göra om det själv.

Jo, så kan man kanske se det – iaf så som tekniken är/fungerar idag. Och på sätt och vis kanske en ganska träffande beskrivning, med tanke på att man ofta använt internet för att träna AI-algoritmerna.

Men samtidigt sker utvecklingen i (minst) två riktningar – och går mot både multimodalitet och resonerande förmåga – sammantaget potentiellt AGI. Med tanke på att vi pratar om en framtida utveckling så blir det mkt spekulativt – men beroende på hur snabbt utvecklingen går finns det en risk för betydande samhällspåverkan (jfr den brittiska rapporten som jag länkade till i mitt förra inlägg), särskilt inom den postindustriella tjänstesektorn (ex div konsulter kopplade till reklam, bank/finans, juridik, journalistik, akademi, data etc.).

Ett exempel är ju Klarna, som samarbetar med OpenAI och som hoppas/räknar med att kunna använda GenAI för att fyrdubbla omsättningen utan att behöva anställa fler:

”Förra året räknade vi omkring 250.000 dollar i omsättning per anställd, det här året tror vi på 500.000 och hoppas på 1 miljon dollar inom ett till två år. Det är ett jätteskifte som handlar om att vi växer kraftigt, men också att tekniken möjliggör att vi inte behöver anställa som tidigare.”
https://www.di.se/digital/klarna-utmanar-bankerna-med-ai-150-ar-av-overvinster-pa-vag-bort/

/M