Täckningsköp?

Permalänk

Täckningsköp?

Beställde en soundbar på kampanj i fredags på Power. Var slut online så beställde med upphämtning i butik. Fick orderbekräftelse per mail. Några timmar senare kom ett mail att min beställning var klar att hämta upp i butik. När jag väl kom till butiken fick jag beskedet att det varit stora fel i deras ordersystem och att den är slutsåld och att ingen reserverats till mig. De uppmanade mig att kontakta deras kundtjänst online "så skulle de säkert kunna hjälpa mig". Vid kontakt med dem fanns det dock enlig dem inget att göra.

Vad har jag för rättigheter egentligen? Vi har väl ett ingånget köpavtal iom att jag fått orderbekräftelse, det borde de ju inte kunna dra sig ur? Har jag rätt att göra ett täckningsköp? Det kostade mig både tid och pengar att ta mig till och från butiken i onödan.

Edit: chattade med dem igen. De erbjuder mig ett presentkort om 500kr som kompensation. Helst vill jag ju få varan som jag köpt levererad. Produkten finns i en butik fortfarande men till ordinarie pris.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

"Fick orderbekräftelse per mail. "
Detta betyder ingenting.

"Några timmar senare kom ett mail att min beställning var klar att hämta upp i butik"
Detta däremot innebär att de godkänt avtalet och de bör få fram en vara till dig eller fixa täckköp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Fick orderbekräftelse per mail. "
Detta betyder ingenting.

"Några timmar senare kom ett mail att min beställning var klar att hämta upp i butik"
Detta däremot innebär att de godkänt avtalet och de bör få fram en vara till dig eller fixa täckköp.

Tack för ditt svar! Som jag förstått det kan även orderbekräftelse vara bindande. https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...

"Av ordalydelsen bör en orderbekräftelse vara just en sådan bekräftelse på att avtal har ingåtts. Även utifrån avtalslagen bör en orderbekräftelse ses som en accept från säljaren på ditt anbud att köpa en vara. Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Oavsett så borde, som du säger, andra mailet om att den finns att hämta vara ännu mer bindande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för ditt svar! Som jag förstått det kan även orderbekräftelse vara bindande. https://lawline.se/answers/bindande-avtal-vid-orderbekraftels...

"Av ordalydelsen bör en orderbekräftelse vara just en sådan bekräftelse på att avtal har ingåtts. Även utifrån avtalslagen bör en orderbekräftelse ses som en accept från säljaren på ditt anbud att köpa en vara. Om orderbekräftelsen inte innehåller något förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan måste avtalet anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Oavsett så borde, som du säger, andra mailet om att den finns att hämta vara ännu mer bindande.

Det är inte alltid så i verkligheten dock. Finns ofta saker i villkoren de kan peka på. Tex slutförsäljning och prisfel.
Men punkt nr 2 i mitt förra meddelande är ett steg längre, då har de ju ändå sagt att den finns att hämta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är inte alltid så i verkligheten dock. Finns ofta saker i villkoren de kan peka på. Tex slutförsäljning och prisfel.
Men punkt nr 2 i mitt förra meddelande är ett steg längre, då har de ju ändå sagt att den finns att hämta.

Yes. Eftersom de vägrar att lösa leverans av varan antar jag att det bara är anmälan till ARN som återstår?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Du kommer ingenstans med det. Du har ju inte köpt nåt. Jag håller med tidigare skribenter om att ni har ett ingånget avtal där du erbjuder dig att köpa varan och säljaren erbjuder sig att sälja denne. Dessa avtal är dock inte bindande, varken för dig eller för butiken. Avtalet blir dock bindande när du betalar och får ett kvitto på köpet. Jag garanterar att butiken har nånting i sitt finstilta om detta vilket gör att du inte kommer nånstans med det, för det har alla butiker med dessa system.
Det enda du möjligen kan få ut här är ersättning för att du åkt till och från butiken.

När jag jobbade på Biltema så hände detta svinofta med deras köp & hämta och väldigt ofta blev kunden förbannad när den suttit och åkt för att köpa nåt och sen fanns det inte i påsen och den fått betala för det ändå. Efter ett tag ändrade man systemet så att om en vara inte fanns så annullerades ordern och kunden fick ett meddelande så att man inte betalade för ingenting. Detta gjorde dem ännu mer förbannade. Men Biltemas ledning slog bara ifrån sig och hänvisade till sina villkor och vi i kundservice fick ta all skit. Tills de utsåg en ansvarig för det istället och den fick ta alla skit istället för att lösa problemen, som var med lagerhanteringen. Nu vet jag inte hur de gör då jag inte jobbar där längre men det är garanterat nåt riktigt amatörmässigt och dåligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Du kommer ingenstans med det. Du har ju inte köpt nåt. Jag håller med tidigare skribenter om att ni har ett ingånget avtal där du erbjuder dig att köpa varan och säljaren erbjuder sig att sälja denne. Dessa avtal är dock inte bindande, varken för dig eller för butiken. Avtalet blir dock bindande när du betalar och får ett kvitto på köpet. Jag garanterar att butiken har nånting i sitt finstilta om detta vilket gör att du inte kommer nånstans med det, för det har alla butiker med dessa system.
Det enda du möjligen kan få ut här är ersättning för att du åkt till och från butiken.

När jag jobbade på Biltema så hände detta svinofta med deras köp & hämta och väldigt ofta blev kunden förbannad när den suttit och åkt för att köpa nåt och sen fanns det inte i påsen och den fått betala för det ändå. Efter ett tag ändrade man systemet så att om en vara inte fanns så annullerades ordern och kunden fick ett meddelande så att man inte betalade för ingenting. Detta gjorde dem ännu mer förbannade. Men Biltemas ledning slog bara ifrån sig och hänvisade till sina villkor och vi i kundservice fick ta all skit. Tills de utsåg en ansvarig för det istället och den fick ta alla skit istället för att lösa problemen, som var med lagerhanteringen. Nu vet jag inte hur de gör då jag inte jobbar där längre men det är garanterat nåt riktigt amatörmässigt och dåligt.

Var hittar du lagstöd för det du påstår? 🤔
Hur menar du att jag inte har köpt något?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Alla butiker som har denna typ av försäljning där man bokar på nätet och antingen betalar det då eller när man hämtar i butik har i sina avtalsvillkor undantag från ansvar ifall lagersaldot är fel m.m. KKL gäller givetvis men du ingår ett avtal med butiken och avtalet är då det som gäller så länge villkoren inte är orimliga. Jag har svårt att tro att ARN skulle tycka att det inte är orimligt att butiken kan avstå från försäljningen då varan inte finns i lager på lagerfel. Men prova om du vill.
Ditt köp gäller från att du får varan och ett kvitto på köpet. Nu ska jag inte säga att jag vet hur Power gör i sin försäljning men på Biltema stod det klart och tydligt när man handlade på nätet och betalade att kvittot på köpet fick man i butiken när man hämtade varan. De flesta postorderfirmor har samma sak. När du betalar på nätet får du en orderbekräftelse och en bekräftelse på att denna är betald, när du sen får varorna får du det slutgiltiga kvittot som är ens bevis på att man faktiskt köpt varorna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Sötast

Jag hade nog varit glad för 500:- kompensation... tror inte många butiker hade gett det och att power gör det endast för att de är "nya" på marknaden i sverige....

Permalänk

Det värsta är ju att jag nu läser att de verkar göra helt annorlunda med andra kunder. #20227468

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"Fick orderbekräftelse per mail. "
Detta betyder ingenting.

"Några timmar senare kom ett mail att min beställning var klar att hämta upp i butik"
Detta däremot innebär att de godkänt avtalet och de bör få fram en vara till dig eller fixa täckköp.

Det beror helt och hållet på ordalydelsen i orderbekräftelsen samt försäljningsvillkoren. Det finns ingen grov generalisering man kan dra likt du nu gör.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är inte alltid så i verkligheten dock. Finns ofta saker i villkoren de kan peka på. Tex slutförsäljning och prisfel.
Men punkt nr 2 i mitt förra meddelande är ett steg längre, då har de ju ändå sagt att den finns att hämta.

Man kan inte "reservera sig från slutförsäljningar och prisfel" som att det på något sätt skulle häva ett avtal som har ingåtts. En orderbekräftelse är en bekräftelse på att avtal har ingåtts så länge inte något annat tydligt framgår. Så om man i sina villkor uttryckligen skriver att den första bekräftelsen inte är en orderbekräftelse på ett ingått avtal, utan endast en bekräftelse på att man mottagit ordern, och att en annan bekräftelse skickas ut när väl ordern godkänns, så är det riktigt att säljaren kan backa ur köpet (eller egentligen är det inte att backa ut, eftersom man inte accepterat något köp, utan helt enkelt inte välja att acceptera köparens anbud). Men om inget sådant tydligt framgår, så är orderbekräftelsen att betrakta som en accept på köparens anbud och ett avtal har nu ingåtts. Eftersom köp mellan privatpersoner och näringsidkare lyder under KKL så gäller inte skrivningar i avtalet som strider mot KKL. KKL stipulerar under vilka förutsättningar ett avtal kan hävas från de olika parterna, ingenstans nämns "saldofel" som en giltig grund för hävning. "Prisfel" kan i vissa, väldigt specifika, fall vara anledning till hävning om det borde ha varit uppenbart för konsumenten att priset var felaktigt, annars är inte det heller en giltig grund för hävning.

Nu har jag inte läst avtalsvillkoren för just Power, och kan inte uttala mig om vad som gäller där, utan ovan är min generella bild av vad som gäller efter att ha läst flertalet lagtexter, förarbeten och utlåtanden från ARN/domstol.

Skrivet av killawife:

Du kommer ingenstans med det. Du har ju inte köpt nåt. Jag håller med tidigare skribenter om att ni har ett ingånget avtal där du erbjuder dig att köpa varan och säljaren erbjuder sig att sälja denne. Dessa avtal är dock inte bindande, varken för dig eller för butiken. Avtalet blir dock bindande när du betalar och får ett kvitto på köpet. Jag garanterar att butiken har nånting i sitt finstilta om detta vilket gör att du inte kommer nånstans med det, för det har alla butiker med dessa system.
Det enda du möjligen kan få ut här är ersättning för att du åkt till och från butiken.

När jag jobbade på Biltema så hände detta svinofta med deras köp & hämta och väldigt ofta blev kunden förbannad när den suttit och åkt för att köpa nåt och sen fanns det inte i påsen och den fått betala för det ändå. Efter ett tag ändrade man systemet så att om en vara inte fanns så annullerades ordern och kunden fick ett meddelande så att man inte betalade för ingenting. Detta gjorde dem ännu mer förbannade. Men Biltemas ledning slog bara ifrån sig och hänvisade till sina villkor och vi i kundservice fick ta all skit. Tills de utsåg en ansvarig för det istället och den fick ta alla skit istället för att lösa problemen, som var med lagerhanteringen. Nu vet jag inte hur de gör då jag inte jobbar där längre men det är garanterat nåt riktigt amatörmässigt och dåligt.

Pengarna behöver inte ha bytt hand för att ett avtal ska anses ha ingåtts, så du har i grunden en felaktig inställning. Ett avtal ingås när köparen har lämnat ett anbud och säljaren svarat med en accept. Villkoren för betalning har i sig ingen bäring på om ett avtal har ingåtts eller inte, däremot kan utebliven betalning så klart vara ett avtalsbrott och i sig en grund för hävning.

Se utlåtande från ARN där "hämta i butik" såväl anses vara ett ingått avtal, samt omfattas av Distansavtalslagen, trots att varan hämtades och betalades i butik.

Skrivet av killawife:

Alla butiker som har denna typ av försäljning där man bokar på nätet och antingen betalar det då eller när man hämtar i butik har i sina avtalsvillkor undantag från ansvar ifall lagersaldot är fel m.m. KKL gäller givetvis men du ingår ett avtal med butiken och avtalet är då det som gäller så länge villkoren inte är orimliga. Jag har svårt att tro att ARN skulle tycka att det inte är orimligt att butiken kan avstå från försäljningen då varan inte finns i lager på lagerfel. Men prova om du vill.
Ditt köp gäller från att du får varan och ett kvitto på köpet. Nu ska jag inte säga att jag vet hur Power gör i sin försäljning men på Biltema stod det klart och tydligt när man handlade på nätet och betalade att kvittot på köpet fick man i butiken när man hämtade varan. De flesta postorderfirmor har samma sak. När du betalar på nätet får du en orderbekräftelse och en bekräftelse på att denna är betald, när du sen får varorna får du det slutgiltiga kvittot som är ens bevis på att man faktiskt köpt varorna.

Många företag tror att de har diverse friskrivningar, för de skriver alltid att de "friskriver sig från tryckfel, saldofel och prisfel". Detta är dock inte ett giltigt sätt att friskriva sig. Det enda egentliga syfte detta har är att man i vissa fall kan förmå personer som inte är så insatta i KKL att lägga ned sina krav och inte driva något vidare, för det står ju i villkoren att säljaren har rätt att göra så.

Jag har grävt en hel del i detta i somras, efter Samsungs lilla "debacle" där de sålde fler TV-apparater än de hade på lager. I deras villkor så stod det klart och tydligt att man ingått avtal när man erhöll mailet med dessa villkor i. Dock så skrev de vidare i villkoren att Samsung hade rätt att häva köpet om varan tog slut. Den sista punkten stipulerade till och med att Samsung utan skäl hade rätt att frånträda avtalet fram tills att varan skickats från lager.

Vid kontakt med Samsung direkt så var de inte villiga att vika sig en tum, deras villkor stod fast. Efter en ARN-anmälan med samma argumentation så gick de i stort sett med på vad jag än ville, mot att anmälan drogs tillbaka innan ARN gått vidare och fattat beslut i frågan. Detta trots att jag pratade med samma "avdelning" hos Samsung både före och efter anmälan. Det var tydligen ganska viktigt att inte få ett avgörande mot sig från ARN, som i så fall hade inneburit att alla deras fancy friskrivningar i köpvillkoren helt ogiltigförklarats.

Skrivet av TobiasStockholm:

Det värsta är ju att jag nu läser att de verkar göra helt annorlunda med andra kunder. #20227468

Utan att ha läst Powers villkor så har jag svårt att tro att inget av de mail med bekräftelser du fått skulle vara att anse som en accept på ditt anbud och ingånget avtal. Men det beror som sagt lite på vad villkoren och de faktiska mailen säger. Men sannolikt så borde du kunna kontakta Power och kräva leverans av en annan likvärdig vara (för samma pris), om de har någon liknande soundbar som är av intresse. I andra hand kräver du skadestånd för att genomföra täckningsköp hos en annan återförsäljare. Om de inte går med på något av detta så meddelar du att du har för avsikt att låta ARN pröva frågan om de inte accepterar något av dina förslag.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det beror helt och hållet på ordalydelsen i orderbekräftelsen samt försäljningsvillkoren. Det finns ingen grov generalisering man kan dra likt du nu gör.

Man kan inte "reservera sig från slutförsäljningar och prisfel" som att det på något sätt skulle häva ett avtal som har ingåtts. En orderbekräftelse är en bekräftelse på att avtal har ingåtts så länge inte något annat tydligt framgår. Så om man i sina villkor uttryckligen skriver att den första bekräftelsen inte är en orderbekräftelse på ett ingått avtal, utan endast en bekräftelse på att man mottagit ordern, och att en annan bekräftelse skickas ut när väl ordern godkänns, så är det riktigt att säljaren kan backa ur köpet (eller egentligen är det inte att backa ut, eftersom man inte accepterat något köp, utan helt enkelt inte välja att acceptera köparens anbud). Men om inget sådant tydligt framgår, så är orderbekräftelsen att betrakta som en accept på köparens anbud och ett avtal har nu ingåtts. Eftersom köp mellan privatpersoner och näringsidkare lyder under KKL så gäller inte skrivningar i avtalet som strider mot KKL. KKL stipulerar under vilka förutsättningar ett avtal kan hävas från de olika parterna, ingenstans nämns "saldofel" som en giltig grund för hävning. "Prisfel" kan i vissa, väldigt specifika, fall vara anledning till hävning om det borde ha varit uppenbart för konsumenten att priset var felaktigt, annars är inte det heller en giltig grund för hävning.

Nu har jag inte läst avtalsvillkoren för just Power, och kan inte uttala mig om vad som gäller där, utan ovan är min generella bild av vad som gäller efter att ha läst flertalet lagtexter, förarbeten och utlåtanden från ARN/domstol.

Pengarna behöver inte ha bytt hand för att ett avtal ska anses ha ingåtts, så du har i grunden en felaktig inställning. Ett avtal ingås när köparen har lämnat ett anbud och säljaren svarat med en accept. Villkoren för betalning har i sig ingen bäring på om ett avtal har ingåtts eller inte, däremot kan utebliven betalning så klart vara ett avtalsbrott och i sig en grund för hävning.

Se utlåtande från ARN där "hämta i butik" såväl anses vara ett ingått avtal, samt omfattas av Distansavtalslagen, trots att varan hämtades och betalades i butik.

Många företag tror att de har diverse friskrivningar, för de skriver alltid att de "friskriver sig från tryckfel, saldofel och prisfel". Detta är dock inte ett giltigt sätt att friskriva sig. Det enda egentliga syfte detta har är att man i vissa fall kan förmå personer som inte är så insatta i KKL att lägga ned sina krav och inte driva något vidare, för det står ju i villkoren att säljaren har rätt att göra så.

Jag har grävt en hel del i detta i somras, efter Samsungs lilla "debacle" där de sålde fler TV-apparater än de hade på lager. I deras villkor så stod det klart och tydligt att man ingått avtal när man erhöll mailet med dessa villkor i. Dock så skrev de vidare i villkoren att Samsung hade rätt att häva köpet om varan tog slut. Den sista punkten stipulerade till och med att Samsung utan skäl hade rätt att frånträda avtalet fram tills att varan skickats från lager.

Vid kontakt med Samsung direkt så var de inte villiga att vika sig en tum, deras villkor stod fast. Efter en ARN-anmälan med samma argumentation så gick de i stort sett med på vad jag än ville, mot att anmälan drogs tillbaka innan ARN gått vidare och fattat beslut i frågan. Detta trots att jag pratade med samma "avdelning" hos Samsung både före och efter anmälan. Det var tydligen ganska viktigt att inte få ett avgörande mot sig från ARN, som i så fall hade inneburit att alla deras fancy friskrivningar i köpvillkoren helt ogiltigförklarats.

Utan att ha läst Powers villkor så har jag svårt att tro att inget av de mail med bekräftelser du fått skulle vara att anse som en accept på ditt anbud och ingånget avtal. Men det beror som sagt lite på vad villkoren och de faktiska mailen säger. Men sannolikt så borde du kunna kontakta Power och kräva leverans av en annan likvärdig vara (för samma pris), om de har någon liknande soundbar som är av intresse. I andra hand kräver du skadestånd för att genomföra täckningsköp hos en annan återförsäljare. Om de inte går med på något av detta så meddelar du att du har för avsikt att låta ARN pröva frågan om de inte accepterar något av dina förslag.

Tack för utförligt svar, det är precis så jag också har tolkat de tidigare prejudikaten. Vet dock inte riktigt hur jag ska tolka ditt sista stycke, där skriver du både att inget av de mail jag fått skulle vara att anse som en accept på mitt anbud, men samtidigt att jag sannolikt har rätt att kräva leverans av likvärdig vara eller täckningsköp?

Fallet du länkar är ju närmast identiskt med mitt (även om frågeställningen är annorlunda - häva köp). I ARNs beslutet står ju

"I den orderbekräftelse som skickats till MI anges det att hans order är redo för upphämtning och att den ligger bokad i det valda varuhuset i 24 timmar. Orderbekräftelsen innehåller inget förbehåll eller annan tydlig information om att det inte skulle röra sig om en slutlig accept av konsumentens anbud om att köpa varan. Avtalet får mot den bakgrunden anses ha ingåtts i och med orderbekräftelsen."

Så måste ju rimligtvis vara fallet i mitt fall också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vet dock inte riktigt hur jag ska tolka ditt sista stycke, där skriver du både att inget av de mail jag fått skulle vara att anse som en accept på mitt anbud, men samtidigt att jag sannolikt har rätt att kräva leverans av likvärdig vara eller täckningsköp?

"svårt att tro att inget av de mail med bekräftelser du fått skulle vara att anse som en accept"
Dubbla negationer där. "Osannolikt att inget..." = "Sannolikt att något..."; han tror alltså att något av mailen innehåller en accept.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

"svårt att tro att inget av de mail med bekräftelser du fått skulle vara att anse som en accept"
Dubbla negationer där. "Osannolikt att inget..." = "Sannolikt att något..."; han tror alltså att något av mailen innehåller en accept.

Tack, nu när jag läser om det med lite mindre trött hjärna så förstod jag innebörden 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌