Hur många enheter med litiumbatterier har ni hemma?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många enheter med litiumbatterier har ni hemma?

Jag läste precis en tråd om ett svullet batteri i en surfplatta i forumet. Det är en reell brandrisk - såklart.

Och då slog det mig hur många enheter jag har i hushållet med liknande batterier som jag inte kollar regelbundet direkt...
Det var otippat många kan man väl säga.

5 par trådlösa hörlurar (ett till datorn, ett over ear för mobilen, 3 par in ear för familjen).
3 laptops
4 mobiler
1 trådlöst tangentbord
2 bluetoothhögtalare
2 digitalkameror
1 robotdammsugare
2 batteribanker
1 steam deck
1 bygglampa
1 skruvdragare

Uppladdningsbara aaa eller aa li-jo batterier sitter i:
2 xbox 360 kontroller
1 VR headset där handkontrollerna använder batterier
1 fjärrkontroll till TVn
1 trådlös mus
1 elvisp
2 lampor

Typ 30 enheter medlithium-jon batterier - där flera grejer har flera batterier i sig. Så ett femtiotal batterier som bör kollas hyfsat ofta.

Några av grejer ligger i lådor och används inte längre så det är inte direkt månadsinspektion på dem. De borde väl skickas vidare i ärlighetens namn...

Men jag undrar lite. Är jag extrem i hur mykcet grejer med lithiumjonbatterier jag har i hemmet? Jag är själv lite ställd när jag sammanställt listan... Eller är det såhär det ser ut? Jag har ju inte ens så många "smarta hemmet"-lösningar så det här kanske inte är så ovanlig mängd ändå?

Hur många grejer med liknande batterier har du hemma?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ojojoj, vill man ens börja räkna på det? Ignorance is a bliss ...

En snabbräkning landade på 26, och då har jag säkerligen glömt några, så jag säger 31-40, och en initial gissning hade nog landat på hälften.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Ojojoj, vill man ens börja räkna på det? Ignorance is a bliss ...

En snabbräkning landade på 26, och då har jag säkerligen glömt några, så jag säger 31-40, och en initial gissning hade nog landat på hälften.

Jo tack - jag känner verkligen likadant haha.

Det är först när jag börjat fundera på brandrisken jag inser att det kan vara läge att faktiskt tänka över det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

3 telefoner, 2 surfplattor, en bärbar dator, cykelbatteri, 4 hörlurar, tandborste, 2 rakmaskiner, högtalare, 2 möss, 2 tangentbord, en spelkontroll till mobil, ett reservbatteri till en gammal Note 2, 2 lampor, 3 batteribanker, en trådlös dammsugare, 10-20 laddningsbara AA/AAA batterier som jag inte räknade med men tror är litium.

Antagligen har jag en massa mer än så, men detta är vad jag kan tänka på rak arm.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

20-25 stycken vid ett överslag, men jag kommer nog ned under 20 om jag tar en tur till återvinningen med diverse skrot. Alla är dock inte av samma typ, då en del är cylindriska antingen lösa eller mindre batteripaket med cylindriska och inte "pås"-batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

3 telefoner, 2 surfplattor, en bärbar dator, cykelbatteri, 4 hörlurar, tandborste, 2 rakmaskiner, högtalare, 2 möss, 2 tangentbord, en spelkontroll till mobil, ett reservbatteri till en gammal Note 2, 2 lampor, 3 batteribanker, en trådlös dammsugare, 10-20 laddningsbara AA/AAA batterier som jag inte räknade med men tror är litium.

Antagligen har jag en massa mer än så, men detta är vad jag kan tänka på rak arm.

De vanliga typen av laddbara AA/AAA är NiMh, om du inte har några riktigt special. Däremot finns det engångs med litium, men de har inte samma kemi som laddbara, vilket även gäller sådant som CR123A, div knappceller (som CR2032) etc.

Permalänk
Medlem

Höftar på 11-20, är minst 10 men inte över 20.

Om man nu inte räknar med moderkort/vågar och skit med 3v litium knappbatteri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Höftar på 11-20, är minst 10 men inte över 20.

Om man nu inte räknar med moderkort/vågar och skit med 3v litium knappbatteri.

Ja nä jag har mest tänkt uppladdningsbara batterier.
Och innan jag skrev ner allt så trodde jag också att ca 15 lär räcka... Vilket inte stämde 😅.
Men der är klart atr hushåll med fler personer kan ha lite fler grejer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Observera att det är en enorm skillnad i säkerhetssynpunkt mellan olika litium-batterityper. Ska man prioritera lågt hängande frukt ska man leta efter Litium-Pylomer (LiPo). Jag har stora sådana inom den radiostyrda hobbyn och förvarar dem laddade till 3,8V/cell och i speciella brandlådor med rökfilter (Bat Safe). LiPo är något helt annan än exempelvis Litium-Ion som brukar sitta i bärbara datorer som generellt är säkrare. En annan litium-typ som är relativt säker är LiFePO4 som ofta bara kallas LiFe.

Problemet med att bara låta prylar ligga är att självurladdningen till slut resulterar i att spänningen sjunker under gränsvärdena vilket ofta resulterar i svällande celler och har man riktigt otur blir den kemiska reaktionen okontrollerbar och en brand utbryter.

Man får dock tänka på att det är sådana enorma mängder litium-batterier ute i stugorna och att bränder inte är vanliga. Risken förefaller ändå låg. Men återigen, har man även litium-polymer hemma borde man hantera dessa mest varsamt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De vanliga typen av laddbara AA/AAA är NiMh, om du inte har några riktigt special. Däremot finns det engångs med litium, men de har inte samma kemi som laddbara, vilket även gäller sådant som CR123A, div knappceller (som CR2032) etc.

18650 är en laddbar litium rundcell. Idag är litium rundceller vanliga men ska inte förväxlas med aaa och trippel a trots att dom kan vara snarlika. Litium celler som ör laddningsbara har ofta en volt på 3,6 volt.

Att batteriet "puffat" upp sig visar bara att en av de många säkerhetsfunktionerna fungerar. Ett puffat batteri är förstört och skall lämnad till återvinningen snarast.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

18650 är en laddbar litium rundcell. Idag är litium rundceller vanliga men ska inte förväxlas med aaa och trippel a trots att dom kan vara snarlika. Litium celler som ör laddningsbara har ofta en volt på 3,6 volt.

Du måste använda fullstor slägga när du sätter i batterier om du lyckas förväxla 18650 med AA eller AAA, eftersom ett sådant är betydligt större.

Permalänk
Medlem

Saker alternativet "För många för att orka räkna". Pysslar en del med radiostyrt så medveten om riskerna, stora batterier brinner ordentligt om det blir kortslutning, MEN den stora risken är just full-laddade som blir/blivit skadade.

Så lagra dom halv-laddade (förvaringsladdade) om det är något som inte aktivt används precis som man gör med batterierna för RC under vintern eller helt sonika urladdade om det är elektronik man borde återvinna men inte orkat ta tag i så är riskerna verkligen minimala.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Observera att det är en enorm skillnad i säkerhetssynpunkt mellan olika litium-batterityper. Ska man prioritera lågt hängande frukt ska man leta efter Litium-Pylomer (LiPo). Jag har stora sådana inom den radiostyrda hobbyn och förvarar dem laddade till 3,8V/cell och i speciella brandlådor med rökfilter (Bat Safe).

+1 på den, det man ska fundera på är om man har lipo batterier hemma utan att veta om det hoverboards som var poppis ett tag är exempel.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Så otroligt många och jag har ändå storstädat av anledningen jag ansåg det var brandfarligt. Jag hade typ 20 st mp3 spelare, 10st smartphones och en massa annat. Slängde allt sånt.
Vilket leder till att jag bara fortfarande har så många så jag ej orkar räkna, jag skulle gissa runt 30st batterier till enbart laptops.. Ett pat styck har jag i laddbara lödkolvar och så håller det på.

Permalänk
Medlem

Räknade snabbt in strax under 20. Glömde säkert flera enheter så satte 21-30.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du måste använda fullstor slägga när du sätter i batterier om du lyckas förväxla 18650 med AA eller AAA, eftersom ett sådant är betydligt större.

Just den ja, tog den som exempel. Finns betydligt fler typer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har runt 60 enhter hemma ifall jag räknar med fruns saker också, kanske fler då jag säkert glömt något. De flesta är inte gamla saker som ligger i en låda men 5-6 st är det.