Permalänk
Medlem

Ständiga blåskärmar

Hej!

Nu har jag tröttnat ordentligt och felsökt så gott jag kunnat. Sen ungefär 3-4 år tillbaka har jag fått blåskärmar utan vidare. I början kunde det dock dröja veckor eller nån månad innan nästa blåskärm kom fram. Nu den senaste tiden har det däremot blivit mer frekvent och speciellt senaste veckan. Ibland hinner Windows inte ens startas innan blåskärm nu för tiden. Sen kan det dröja kanske 1 timme innan nästa blåskärm.

Det jag gjort är att köra memtest86 i några timmar utan något avbrott och heller inga fel hittade. CrystalDiskInfo visar inget fel förutom 96% på systemdisken som är M.2. Hirens Boot CD visar inte heller något fel på hårddisken. Processorn håller jämn temp och går sällan över 70 grader. Grafikkortet fungerar för det mesta bra. Angående grafikkortet så brukar skärmen flimra till ibland eller bli svart en stund. Det händer också att grafikdrivrutinen kraschar. Ibland får inte min andra skärm någon signal heller. Jag är dock inte helt övertygad om att det är just grafikkortet som det är fel på för jag kan spela utan artefakter eller andra grafiska buggar. Den håller tempen stabil också. Köpt nytt nätaggregat, ett Corsair RM850x.

När jag använder Linux som är installerat på en mekanisk hårddisk så kraschar datorn aldrig. Därför tror jag att det är M.2-disken som felar men då borde ju testprogrammen hitta fel? Kan det vara moderkortet eller M.2-kontakten som bråkar?

Felkoden jag brukar få med blåskärmarna är oftast "WHEA UNCORRECTABLE ERROR" och nånting om page file. Har fått andra felkoder också men dem kommer jag inte ihåg vad som stod. Idag fick jag för första gången en felkod om korrupt kernel image.

Operativsystem: Windows 11
Processor: AMD R5 1600 3.2 GHz
Processorkylare: Noctua NH-U12S
Moderkort: Gigabyte X370 Gaming K3
Minne: 2x 8GB Corsair Vengeance LP 3200 MHz
Grafikkort: Sapphire RX580 Nitro+ 8GB
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB, WD 500GB, WD 320GB
Nätaggregat: Corsair RM850x

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Här är några tips.

Ladda ner WhoCrashed och se vad du får för info.
Gör en system default i bios.
Uppdatera alla dina drivrutiner inkl chipset driver.
Uppdatera bios.
Starta datorn i felsäkert läge och se om problemen försvinner och om det är relaterat till mjukvara.
Prova om du har möjlighet att installera windows på en annan hårddisk/ssd

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Hej.

Har du provat med att uppdatera BIOS, länk nedan från Gigabyte, win 11, 64:

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K3-re...

Permalänk

Skulle rekommendera att testa att stänga av XMP (eller motsvarande för AMD). Du har väl även senaste BIOS installerat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Här är några tips.

Ladda ner WhoCrashed och se vad du får för info.
Gör en system default i bios.
Uppdatera alla dina drivrutiner inkl chipset driver.
Uppdatera bios.
Starta datorn i felsäkert läge och se om problemen försvinner och om det är relaterat till mjukvara.
Prova om du har möjlighet att installera windows på en annan hårddisk/ssd

Ska testa allt ovan och återkomma!

Skrivet av rrg67:

Hej.

Har du provat med att uppdatera BIOS, länk nedan från Gigabyte, win 11, 64:

https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AX370-Gaming-K3-re...

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Skulle rekommendera att testa att stänga av XMP (eller motsvarande för AMD). Du har väl även senaste BIOS installerat?

Ja det är senaste BIOS som är installerat. Ska prova stänga av XMP. Vet att vid launch var det mycket klagomål om kompatibilitet med RAM och moderkort för första generationens Ryzen.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag lyckades aldrig få 3200 riktigt stabilt med min 1800X medan min 3800X klarar DDR4 3600 på samma moderkort, så definitivt värt att prova att sänka minneshastigheten, åtminstone tillfälligt för felsökning. Minnesfel kan visa sig på många olika sätt och fångas inte alltid upp av minnestest.

Kan även vara en bra idé att kolla om det finns nyare firmware till SSDn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det luriga med att felsöka minnesfel, om det är ett sådant i detta fall, är att minnenas stabilitet påcerkas av temperatur. Testar du bara minnena för sig är det inte säkert att felet uppkommer eftersom de andra komponenterna inte värmer upp dem till samma nivå.

Min erfarenhet av Ryzen 1000-serien var att man ofta kunde behöva justera en del saker själv för att få allt stabilt i högre minneshastigheter. Ibland var det inte ens möjligt. Senare generationer löste de problemen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat med WhoCrashed och den kunde inte riktigt svara på orsaken men gav en möjlig orsak iaf. Ingen av dumpfilerna kan sparas och programmet trodde därför att det kan vara hårddisk. Men jag tror isf mer på RAM eller moderkort då. Nu senast när jag provade starta datorn så blev jag direkt skickad till ett meddelande som säger att Windows är korrupt och behöver därför repareras.

Provade återställa BIOS till default utan resultat. XMP är också avaktiverat.

Kan det vara som @blunden nämnde att det kan vara relaterat till att något RAM-minne inte tål temp? Eller kan det helt enkelt vara så att jag råkat ut för en "barnsjukdom" för 1000-seriens Ryzen? Skulle det hjälpa att byta enbart moderkort isf eller bara processor? Har lite begränsad ekonomi för tillfället så det här kommer ju väldigt olägligt kan man säga. Men då tycker jag att det borde visa sig när jag bootar till andra system än enbart Windows. Iofs så har jag inte använt datorn lika mycket i exempelvis Linux som på Windows så det är ju möjligt att det är samma problem även där.

Just idag är det som värst för jag kan inte ens använda datorn när jag bootar till Windows.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Nu har jag kollat med WhoCrashed och den kunde inte riktigt svara på orsaken men gav en möjlig orsak iaf. Ingen av dumpfilerna kan sparas och programmet trodde därför att det kan vara hårddisk. Men jag tror isf mer på RAM eller moderkort då. Nu senast när jag provade starta datorn så blev jag direkt skickad till ett meddelande som säger att Windows är korrupt och behöver därför repareras.

Provade återställa BIOS till default utan resultat. XMP är också avaktiverat.

Kan det vara som @blunden nämnde att det kan vara relaterat till att något RAM-minne inte tål temp? Eller kan det helt enkelt vara så att jag råkat ut för en "barnsjukdom" för 1000-seriens Ryzen? Skulle det hjälpa att byta enbart moderkort isf eller bara processor? Har lite begränsad ekonomi för tillfället så det här kommer ju väldigt olägligt kan man säga. Men då tycker jag att det borde visa sig när jag bootar till andra system än enbart Windows. Iofs så har jag inte använt datorn lika mycket i exempelvis Linux som på Windows så det är ju möjligt att det är samma problem även där.

Just idag är det som värst för jag kan inte ens använda datorn när jag bootar till Windows.

Testa koppla ur dina hdds, jag hade liknande problem och det var min sata kabel som tjorvade.

Annars ominstallation kanske...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Nästa steg är att testa en RAM-sticka åt gången.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Kan det vara som @blunden nämnde att det kan vara relaterat till att något RAM-minne inte tål temp? Eller kan det helt enkelt vara så att jag råkat ut för en "barnsjukdom" för 1000-seriens Ryzen? Skulle det hjälpa att byta enbart moderkort isf eller bara processor? Har lite begränsad ekonomi för tillfället så det här kommer ju väldigt olägligt kan man säga. Men då tycker jag att det borde visa sig när jag bootar till andra system än enbart Windows. Iofs så har jag inte använt datorn lika mycket i exempelvis Linux som på Windows så det är ju möjligt att det är samma problem även där.

Om det är på grund av Ryzen 1000-seriens dåliga minneskontroller så är det byte av processorn som gäller tyvärr. Moderkorten var ytterst sällan en begränsande faktor förrän vid klart högre hastigheter, med undantag för någon enstaka modell.

Tyvärr är det svårt att svara på exakt vad orsaken är, och jag förstår om du inte vill kasta pengar på felsökning ifall det kan undvikas. Om det är på grund av minnestemperatur kan du testa att rikta en fläkt mot dina minnesstickor. Du kanske har någon liggande? Testa även med en sticka i taget som andra sagt.

Som du säger så måste du belasta datorn snarlikt för att kunna jämföra olika OS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och svar som ni bidragit med!

Ska fortsätta med felsökningen imorgon. Provade att byta CMOS-batteri och tog ur och i M.2-disken. Det har inte kraschat än efter ca 1 timme men vi får väl se om det håller i sig.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem till och från under de senaste åren. Ibland har den kraschat under boot, ibland hänger den sig under boot.
Ibland så kan jag spela i flera timmar för att sedan plötsligt få en omstart och sen fastnar den i boot eller startar om sig direkt när den kommit in i Windows.

Noterbart är att det kan gå ett halvår eller mer från att jag gjort någon av "lösningarna" nedan och allt funkar kalasbra för att sedan plötsligt tvärvägra.

Jag har vid olika tillfällen bytt komponenter som jag misstänkt varit fel och sen har det fungerat ett tag.

Det jag tillslut kommit fram till var den troligaste orsaken var SSD, jag har en Samsung 860 EVO, har uppdaterat firmware på den och det känns som den sköter sig bra efter det, men efter åren med intermittent strul så räknar jag med att det dyker upp något snart igen.
Saker jag bytt vid olika tillfällen är RAM och PSU och det hjälpte ett tag.
Kan också varit så att GPU glappade lite i kontakten med moderkortet.