Netflix eller Amazon Prime?

Permalänk
Medlem

Netflix eller Amazon Prime?

Jag tänkte skaffa en av dessa tjänster, vilken är bäst?

Permalänk
Medlem

Netflix är väl "bättre" enligt min subjektiva åsikt, men också dyrare mycket dyrare. Med Amazon Prime för 59kr får man en massa saker för pengarna, och de har en del bra saker också såklart.

Köp Netflix, och Amazon Prime enbart för gratis frakt på massa saker på Amazon, Amazon Music, extra bra deals på Amazon och en gratis sub till Twitch per månad. De erbjuder ganska bra overlap också med innehållet, så att det kompletterar varandra väl.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Först den ena, sen den andra. Finns bra serier på båda men Prime kanske har ett litet övertag med The Expanse of The Boys enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Först den ena, sen den andra. Finns bra serier på båda men Prime kanske har ett litet övertag med The Expanse of The Boys enligt mig.

Om man är ute efter bra filmer och dokumentärer vilken tjänst är då bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om man är ute efter bra filmer och dokumentärer vilken tjänst är då bäst?

Dokumentärer har jag ingen större koll på men tycker att det är svårt att hitta relativt nya filmer oavsett vilken streamingtjänst man väljer, tyvärr. Måste du välja en för evigt? om inte så är det 1 månads uppsägning på alla streamingtjänster så om du inte tycker att den du väljer passar så är det ju bara att byta.

Permalänk

Det finns klart mer att se på Netflix men å andra sidan kostar det tre gånger så mycket. Varför inte testa Prime ett par månader först, när du sett The Boys, Miss Maisel och The Expanse m fl kan du byta till Netlix ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Om man är ute efter bra filmer och dokumentärer vilken tjänst är då bäst?

Dokumentärer är https://curiositystream.com/ ganska bra (och billigt). Det är många som har/hade dealen CuriosityStream + Nebula för $15 USD första året. CuriosityStream är mest dokumentärer, vetenskap, science osv.

Jag köpte det via LeagalEagle + Nebula (annan tjänst för typ YouTubers där de kan säga saker som YouTube bannade för 2 år sedan, men nu är det helt plötsligt OK att säga, lol) via LeagalEagle på YouTube för 15 USD första året, och efter det är det 20 USD per år och Nebula ingår så länge man har kvar prenumerationen. Som sagt väldigt prisvärt. Allt håller inte samma produktionsvärde som på Netflix och Prime, men det finns definitivt media värt slanten. Så om du kan hitta samma deal så är den utmärkt.

Jag köpte även HBO Max som man fick för halva priset vilket blir 44,5 kr/månad. Det var definitivt värt pengarna tycker jag, men det priset finns tyvärr inte kvar längre.

Jag vidhåller att Amazon Prime är något gemene man "ändå har", och då ingår Prime Video + Prime Music i priset osv. Det finns tjänster som kan föra över spellistor mellan massa olika tjänster så att man faktiskt kan lämna tex Spotify utan att förlora något. Men om det är en tjänst du söker så täcker som sagt Amazon membership till mycket, och är prismässigt ganska överlägset!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag valde prime och jag är nöjd så här långt. 59 kr i månaden är lika mycket som ett paket kaffe så det är som hittat. Det är tyvärr lite svårt att hitta i biblioteket men hoppas att sökmotorn blir bättre framöver.

Permalänk
Avstängd

Väljer Netflix pga det koreanska utbudet.

Permalänk
Medlem

Om man ser endast till amazon prime video streaming tjänst vad skulle ni då välja? Netflix eller prime?

Jag har nu haft prime ett år ca och jag funderar på om Netflix har bättre utbud? Det finns dock några bra serier på prime som The Expanse, The Wheel of Time och The Lord of the Rings: The Rings of Power. Till våren kommer även Fallout serien ut.

Har Netflix bättre utbud av bra filmer?

Permalänk

Skulle generellt säga ingen av dem.

Bägge är typ samma shit å man har typ kollat genom deras bibliotek på en månad.

Brukar köpa en månad prime/netflix när de släppt ny säsong av nån serie jag följer typ med ett års mellanrum eller nått men inte värt att ha kvar mycket mer än en månad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"Bäst" fungerar inte riktigt i sammanhanget.
Välj den som har de serier du vill se, bytt till något annat sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

"Bäst" fungerar inte riktigt i sammanhanget.
Välj den som har de serier du vill se, bytt till något annat sen.

Okej men när det gäller filmutbud då?

Permalänk
Medlem

Jag har haft Amazon prime video i flera år, men tittat allt mindre och mindre. Nuförtiden har jag den bara för att den ingår i Prime och om Prime-priset inte höjs från 549kr/år så får den väl hänga med utan att jag utnyttjar den nämnvärt. De har några bra originalserier, men de betar man av på nån månad eller två. Jag sa upp Netflix för tre år sedan, men tack vare att jag får snylta på min brorsas konto (extraanvändare för 50-lappen) så tänkte jag att det faktiskt känns prisvärt.
Jag skulle välja Netflix före Amazon, inte bara pga utbudet men framförallt för att Amazon kommer att införa reklam på abonnemanget man redan har. Vill man slippa det så får man betala några tior extra per månad. Annars är det väl bara och hoppa mellan streamingtjänsterna lite som man vill, de har ju i princip samma pris allihopa och är väldigt simpelt att göra. Än så länge straffas man ju inte för det

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Okej men när det gäller filmutbud då?

Samma sak.
Storleken på utbudet är ju helt klart större på Netflix, men det hjälper ju inte om de filmerna du vill se finns på Prime (eller någon annan tjänst för den delen).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ingen streamingtjänst är "den bästa", såvida man inte enbart är ute efter att enbart se en viss film eller serie.

Personligen har jag aldrig mer än 1 igång samtidigt, sen byter jag när jag sett "allt" o då har det förhoppningsvis släppts fler avsnitt av serierna jag följer på någon av de andra.... kanske även nån ny film...

1-3mån brukar bytesintervallen bli för mig, oftast skiter jag helt i att hå nån igång över sommaren.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om man ser endast till amazon prime video streaming tjänst vad skulle ni då välja? Netflix eller prime?

Jag har nu haft prime ett år ca och jag funderar på om Netflix har bättre utbud? Det finns dock några bra serier på prime som The Expanse, The Wheel of Time och The Lord of the Rings: The Rings of Power. Till våren kommer även Fallout serien ut.

Har Netflix bättre utbud av bra filmer?

Kör på Netflix tills dess att Fallout kommit ut och så byter du till Netflix igen när det börjat bli skralt med saker att se på prima.. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag vidhåller att Amazon Prime är något gemene man "ändå har", och då ingår Prime Video + Prime Music i priset osv. Det finns tjänster som kan föra över spellistor mellan massa olika tjänster så att man faktiskt kan lämna tex Spotify utan att förlora något.

Vet inte om du sitter på någon gammal variant av Amazon Prime men jag testade precis Prime Music och det ingår inte i mitt Prime-Account.

Permalänk
Medlem

Netflix får mer och mer från andra streaming tjänster.

Till exempel, House MD har hoppat över till Netflix. The Rookie. Yellowstone. Warrior. Osv.

Prime video stödjer inte 4k(UHD) på PC eller andra enheter än specifika märke på TV apparater. (Sedan 2021 nån gång läste jag nyss) Satt och försökte lista ut varför 4K inte drog igång på min 4K datorskärm i Edge. *Update as of 15/10/2021: Amazon prime video doesn't support 4K playback on Windows machines, don't waste your time tryin to figure it out.*

Om inte Prime har något du verkligen vill glo på, så hade jag valt Netflix. Personligen har Netflix mer blandat jag glor på om veckorna, än Prime.

En hel del på Prime är också inte kostnadsfritt. Du får *en del* i din sub, men en större mängd filmer/serier är hyr eller köp utöver din subscription. Detta för mig är ett riktigt rövhål-move.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz