Mycket hög ringsignal för hörselskadad?

Permalänk

Mycket hög ringsignal för hörselskadad?

Finns det något smidigt sätt att få mycket hög ringsignal på mobiltelefon hemma för en åldring med nedsatt hörsel? Telefonen är alldeles för tystlåten, så jag gissar att det behövs hårdvara.

Något i stil med en blåtandshögtalare som ansluter sig automatiskt när telefonen är i närheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnotherDilbert:

Finns det något smidigt sätt att få mycket hög ringsignal på mobiltelefon hemma för en åldring med nedsatt hörsel? Telefonen är alldeles för tystlåten, så jag gissar att det behövs hårdvara.

Något i stil med en blåtandshögtalare som ansluter sig automatiskt när telefonen är i närheten?

Kanske en samsung/apple watch. Sitter alltid på handleden i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kolla in Bellman Visit. https://bellman.com/sv/produkter/#block-24089
Det är ett system för att göra en person uppmärksam på olika signaler. Som jag förstår det så skulle du behöva en Bluetooth sändare som kopplas till mobilen och sedan valfri mottagare beroende på vilken typ av signal man vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kanske en samsung/apple watch. Sitter alltid på handleden i alla fall.

De där grunkorna har väl en batteritid för knappa en full dag? Vilket är, vad jag kan tycka, inte något en pensionär bör gå omkring och vakta.

Jag kan tycka ljussignal vore ett bättre medium för att meddela den anhörige om att någon ringer. Blixtsignal finns ju redan inbakade i telefonerna t ex. Den är ju svår att undgå fast telefonen är i ett ljudlöst läge. Men visst, ligger personen och sover så blir det ju svårare. Å andra sidan så bör personen få sin femma för att vara kry för Vinterstudions rand av skidtävlingar.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Tackar, det verkar strålande. Precis vad som behövs.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

De där grunkorna har väl en batteritid för knappa en full dag? Vilket är, vad jag kan tycka, inte något en pensionär bör gå omkring och vakta.

Jo, tyvärr kommer något som skall tas av och på och laddas varje natt troligen att glömmas bort.

Permalänk
Medlem

Hade en vän som va hörselskadad, hen hade så att när det ringde så blinkade belysningen i hemmet. Men det va dock vanlig telefoni i väggen ej mobil. Vore najs om något liknade funka till mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnotherDilbert:

Finns det något smidigt sätt att få mycket hög ringsignal på mobiltelefon hemma för en åldring med nedsatt hörsel? Telefonen är alldeles för tystlåten, så jag gissar att det behövs hårdvara.

Något i stil med en blåtandshögtalare som ansluter sig automatiskt när telefonen är i närheten?

Jag har köpt ett miband 4 till min pappa..

Ställt in starkaste vibrationen på den, vibration för medicin 12 och 17.
Kostar runt 400-500kr och batteriet håller 2-3v om man stänger av pulskollen.

Så kan ni passa på att hjälpa till att ladda den när ni åker dit för en kopp java och lite sällskap.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tyvärr verkar det inte ha hänt mycket på denna fronten sedan 2022. Jag letade efter en extern ringklocka till min mor som fått sin fasta telefon utbytt av Telia mot en Doro 4100H med mycket dålig ringsignal. Allt man googlar på bygger på att det finns en fast lina. Hörselskadades Riksförbund hade inte inte mycket nytt att komma med heller. Bellmans grejer bygger på att man använder en smartphone med app vilket inte en 93-åring klarar av.
Till slut hittade jag denna produkt på Amazon.com (USA) och efter bara 4 dagar hade jag den förtullad och klar och den fungerar "klockrent" så att säga.
https://www.amazon.com/RENNY-Amplifier-Auto-Connects-Selectab...

Permalänk
Medlem

Skimmade igenom tråden lite snabbt men nånting som det inte verkar pratas om är att välja RÄTT signal och inte bara höja volymen.
Jag själv har tappat mycket av min hörsel på ena örat men vissa frekvenser hör jag bättre än andra.
Så försök hitta en ringsignal med dem frekvenser som hörs bäst och sen kombinera med hög volym.