Samtliga mjukvaror kraschar vid uppstart när NVidia drivers är installerade

Permalänk
Medlem

Samtliga mjukvaror kraschar vid uppstart när NVidia drivers är installerade

Har fått ett av dom sjukaste problem jag någonsin varit med om gällande Windows.

För ett par dagar sedan efter uppstart av datorn ville inget program starta.
Även dom flesta "settings"-rutor och interna grejor i Windows krashar, t ex Event Viewer, så det går inte ens att se loggarna.

Det här är det bästa jag hittat.
https://www.windowslatest.com/2022/05/13/windows-10-kb5013942...

Innan jag hittade ovan påbörjade jag en upgrade till Windows 11 i hopp om att det skulle lösa saker.
Mitt i den tog jag bort kb5013942 vilket verkade lösa saken, men då var Windows 11 upgraden bortom point of return.

Efter Windows 11 upgraden så återkom problemet.

Jag har testat att köra en "clean installation" av tidigare versioner av Nvidia-drivers men det löser inte problemet.

Det enda sättet att få det att fungera är att helt avinstallera Nvidia drivers, men det är ju såklart ohållbart.

Har någon en aning om vad detta kan bero på? Orkar verkligen inte installera om Windows...

Permalänk
Medlem

Jag lyckades reda ut detta tillslut.
Det visade sig vara Asus GPU Tweak 2 som orsakade krasherna.

Denna var satt till att autostarta i minimerat läge.
När man avinstallerade Nivida-driversarna så kunde den inte starta, därav fenomenet att det fungerade utan drivers, men slutade fungera så fort man hade drivers installerade, oavsett version.

Sjukt otrevligt att en mjukvara slutar fungera som följd till nytillkomna Windows Updates.
Därav att det är ett riktigt otyg att Windows patchar automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag lyckades reda ut detta tillslut.
Det visade sig vara Asus GPU Tweak 2 som orsakade krasherna.

Denna var satt till att autostarta i minimerat läge.
När man avinstallerade Nivida-driversarna så kunde den inte starta, därav fenomenet att det fungerade utan drivers, men slutade fungera så fort man hade drivers installerade, oavsett version.

Sjukt otrevligt att en mjukvara slutar fungera som följd till nytillkomna Windows Updates.
Därav att det är ett riktigt otyg att Windows patchar automatiskt.

Tack för att du skrev lösningen! Hjälper nog någon i framtiden.

Har också haft problem med Asus GPU tweak (1 2 och 3), installerar alltid upp den och kör mina settings för tex RGB osv. Sen avinstallerar jag och kör MSI afterburner för allt annat som fläktkurva osv. OBS, det ligger nån jäkla fil kvar man manuellt måste ta bort för att få bort det sista av GPU Tweak... Kommer inte ihåg vilken men FYI.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.